2946
Sök

Trött på alla felstavningar!

727 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
Vad är det med halva svenska befolkningen?! Har de glömt bort stavningen eller är de så lata så de inte orkar skriva rätt? Ibland får man gissa sig till vad folk menar. En ny funktion till alla forum och sajter kanske skulle vara stavningskontroll vid skrivande av foruminlägg, annonser och kommentarer?!
Man blir ju mörkrädd ibland när man ser hur uselt vissa svenska människor skriver på sitt eget språk.

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 januari 2009
Frayze skrev:
Vad är det med halva svenska befolkningen?! Har de glömt bort stavningen eller är de så lata så de inte orkar skriva rätt? Ibland får man gissa sig till vad folk menar. En ny funktion till alla forum och sajter kanske skulle vara stavningskontroll vid skrivande av foruminlägg, annonser och kommentarer?!
Man blir ju mörkrädd ibland när man ser hur uselt vissa svenska människor skriver på sitt eget språk.

Sant, sen skadar det inte om folk lär sig att söka på forumet och placera trådar i rätt avdelning.

Med det menar jag att det finns en tråd som handlar om detta i support avdelningen, där den ska ligga.

Edit: Ber om ursäkt. I Tips, förslag och åksikter låg den; http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114054

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (22 januari 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

465 Inlägg
22 januari 2009
ingen är perfekt..

KTM 660
537 Inlägg
22 januari 2009
te_wik skrev:
Frayze skrev:

Sant, sen skadar det inte om folk lär sig att söka på forumet och placera trådar i rätt avdelning.

Med det menar jag att det finns en tråd som handlar om detta i support avdelningen, där den ska ligga.

Mvh Tommy

Haha det där var väll svar på tal om nått big_smile

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

727 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
Jag tyckte det var passande att lägga den i "allmänt" Därför den hamnade där..

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

1 297 Inlägg
22 januari 2009
Ja men då tyckte du helt fel, blir så less *suck*

"Ämnet är fritt i princip så länge det hålls inom ramarna motorfordon och inte passar in i någon av de övriga kategorierna. "

Inläggskritiker
990 Inlägg
22 januari 2009
Frayze skrev:

Är du trött på alla som sitter i rullstol med ? Dyslexi är ett handikapp!

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

727 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
Jag är väl medveten om dyslexi men jag tror inte att så pass många har dyslexi yikes

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
22 januari 2009
Frayze skrev:
Jag tyckte det var passande att lägga den i "allmänt" Därför den hamnade där..

Off topic hör den hemma..
Och som det var sagt, att inte kunna stava är ett helsicke för en massa människor. Och jag kan lova att de som råkar läsa detta får "ett slag i magen" av ditt utslag mot dom.

Tänk dig för istället.. Sätt dig in i deras sits, tror du inte dom vill kunna stava?? Som att säga till en synskadad: Se sån fin bil det åker där! Oj, jag glömde...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
22 januari 2009
Frayze skrev:
Jag är väl medveten om dyslexi men jag tror inte att så pass många har dyslexi yikes

Fler än du verkar tro...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Inläggskritiker
990 Inlägg
22 januari 2009
Frayze skrev:

Ja du har väl gjort dina små efterforskningar på fritiden och dokumenterat efter bästa förmåga ? smile

felstavningar stör mig inte så mycket, dock när folk skriver med capslock intryckt stör mig mer.
Du får ju tänka på att folk kan vara nysvenskar med, testa o reggad dig på ett tyskt bilforum och försök stava ren tyska med rätt gramatik osv, ungefär lika svårt för en som inte är uppfödd med svenska som huvudspråk.

// moralkärringen. (som normalt tänjer mycket på moraler o etiketter)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

FreddeK
22 januari 2009
Har själv startat trådar om detta ämne och det är inte en lätt sak att disskutera om! Många tar åt sig och många blir ledsna osv. Men ja det finns en klar majoritet som inte kan stava och nej alla har inte dyslexi. Medelåldern är ju ca 21år och det märks att skolan har blivit slappare.

Men det jag stör mig mest på är all denna blandning med engelska ord i meningar. Word och keep it up osv hör inte hemma i svenska språket. Folk som wordar andras inlägg är bara larvigt, man kan skriva på svenska som tex: bra skrivet etc.

Särskrivningar verkar ju vara väldigt vanligt också och ibland är det väldigt svårt att läsa vissa meddelanden för man måste pussla ihop orden.

jag respekterar folk med dyslexi och folk som är nysvenskar som verkligen försöker skriva. Men jag ser direkt när det bara är av ren slöhet någon slänger ihop en mening utan att ens försöka stava rätt.

Jag själv missar ofta stor bokstav osv men jag försöker ändå skriva så att det är läsbart.

Mvh Fredrik
Senast redigerat av Freddeponken (22 januari 2009)

198 Inlägg
22 januari 2009
Frayze skrev:

Jag själv är absolut inge vidare på stavning! och jag bryr mig inte hur folk skriver heller. men om du nu har så mycket problem med folk som stavar fel så borde du inte läsa för felstavningar kommer alltid att finnas hur mycket du än tycker om det eller inte! Och har du inget annat för dig en att sitta å störa dig på felstavare? skaffa dig en hobby isf!

687 Inlägg
22 januari 2009
Någonting som jag kan störa mig på är att de flesta skriver "dom" när det skall stå de eller dem!. Sen verkar det som att många tror att "dom" är rätt också.. Nej nej och åter nej! (inte i den värld jag är uppvuxen i iaf).

1 853 Inlägg
22 januari 2009
Jag själv har dyslexi stavar som ett arsle ibland, men värre var det då man gick i skolan... nu kör jag oftast med firefox's rättstavnings kontroll funkar kanon!. det jag är helt värdelös på är att sätta punkt(.) och sådant saknar helt den känslan smile

är nog många fler som sitter med dyslexi än många tror i alla fall...

men man klarar sig kanon endå wink

Withlimb
210 Inlägg
22 januari 2009
Nehe skrev:
Någonting som jag kan störa mig på är att de flesta skriver "dom" när det skall stå de eller dem!. Sen verkar det som att många tror att "dom" är rätt också.. Nej nej och åter nej! (inte i den värld jag är uppvuxen i iaf).

"Dom" har faktiskt börjat bli mer och mer accepterat nu förtiden eftersom det används av så många och de flesta uttalar ju faktiskt dem som "dom". Jag har ibland kommit på mig själv med att skriva "dom" och jag brukar se mig själv som lite av en språkpolis.

105hk rent vansinne!

Slav
1 454 Inlägg
22 januari 2009
Det märks tydligt när det är dyslexi och inte bara ren oförmåga att behärska stavning. Det jag blir förbannad på mest är sär skrivning och sen en massa konstiga saker som mest är ett läte som "eyyy" eller "whooo" och sen folk som kommenterar med typ "jee feeett bbbbiiiill" de går ju tamejfan inte att läsa. jag kanske låter jävligt grinig just nu, men det beror på att jag är de! Jag har miss skött min skola nästan hela livet så ja kanske inte skriver som en grammatik lärare. tack för mig.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

Med lem
164 Inlägg
22 januari 2009
Vad det gäller lite stavfel så tycker inte jag att det är hela världen, så länge det går att få ett sammanhang i själva meningen, Värre är att i vissa inlägg är meningsbyggnaden under all kritik, det går med nöd och näppe förstå vad frågan /svaret skall vara och DET är ett problem.

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.

* Klåpare
1 718 Inlägg
22 januari 2009
Hellre läser jag ett relevant men felstavat inlägg av en bilkunnig människa, än raka motsatsen. Det finns som sagt värre problem i forumet.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
22 januari 2009
Tycker det är rätt illa hur folk stavar, ja. Kan förstå om personen i fråga har dyslexi eller liknande. Då
är det ju ett uppenbart problem. Men det finns väl ändå en gräns. Har sett väääldigt många skräckexempel
på rätt intressanta felstavningar lite överallt på nätet. Illa, illa.

Sök