Har byggt ihop ett mindre ljudsystem i Kompisens Volvo 745a
Sony Xplod CD-spelare Nytt batteri Ultimate 5,25" i varje dörr (4st) Gas 4-kanals slutsteg till dörrhögtalarna MDS 4-kanals slutsteg till basslåda Basslåda med 2st 12" okänt märke! 16mm kabel till ström och jord Stutstegen är bryggkopplade (Mds --> Gas)
För det första så när vi börjar höja upp volymen så börjar alla belysning blinka och höjer vi lite till så stängs basslådan av och "Protect" lysser på MDS-steget... varför?
Sen undrar jag hur jag ska koppla om basslådan! Högtalarkablarna från elementena i basslådan. Är det bättre att koppla ihop bassarna så det blir som 1 eller ska man ta varje kabel separat till steget som 2st... vilket är bäst? Ska man koppla om basarna till Mono?
Valdigt svart att saga da vi inte vet vad det ar for basar i ladan. Men antar vi att det ar enkelspole p[ 4 ohm sa skulla jag kopplat en bas bryggat per kanalpar pa fyrkanalsteget till basarna.
Skulle tro att det är 4 ohm per bas. De Zachrylådor de har inne idag har inga inbyggdateg med neon o tjafs. Dubbla 4 ohmsbasar, så mitt förslag kvarstår. En bas på resp kanalpar bryggat på steget.
Skulle tro att det är 4 ohm per bas. De Zachrylådor de har inne idag har inga inbyggdateg med neon o tjafs. Dubbla 4 ohmsbasar, så mitt förslag kvarstår. En bas på resp kanalpar bryggat på steget.
Denna låda är nog 3 år och det är 4 Ohm per element!!! Men vi ska bygga om den lite då och se om det blir bättre... Men problemet kvarstår fortfarande att det bara stänger av när vi drar på???
hej,,,varför de lyser proteckt kanske beroro på överbelastning,men att hela belysningen blinkar de gjorde den på min kompis a4 oxo ända tills han köpte en säkring till tjocka +kablen 50am
En sak som man får tänka på är att när bilens lampor blinkar så handlar det om dålig spänning (av någon anledning) från batteri/generator, INTE dåliga kablar till slutstegen. Den dåliga spänningen kan tex bero på klen laddspänning, dålig generator, dåligt batteri, dålig kontakt mellan batterijordkabeln och kaross, dålig kontakt mellan generator och batteri (plus och/eller minus).
Fast det kan naturligtvis också bero på att strömförbrukningen helt enkelt överstiger generatorns maximala laddström, tex pga överbelastat steg (för låg impedans) eller för strömkrävande saker.
En sak som man får tänka på är att när bilens lampor blinkar så handlar det om dålig spänning (av någon anledning) från batteri/generator, INTE dåliga kablar till slutstegen. Den dåliga spänningen kan tex bero på klen laddspänning, dålig generator, dåligt batteri, dålig kontakt mellan batterijordkabeln och kaross, dålig kontakt mellan generator och batteri (plus och/eller minus).
Fast det kan naturligtvis också bero på att strömförbrukningen helt enkelt överstiger generatorns maximala laddström, tex pga överbelastat steg (för låg impedans) eller för strömkrävande saker.
Bland annat ja.......sedan att steget ställer sig i protect kan vara en kombination av för klen strömförsörjning (som du påpekar) och för klena kablar till stegen......
Skulle tro att det är 4 ohm per bas. De Zachrylådor de har inne idag har inga inbyggdateg med neon o tjafs. Dubbla 4 ohmsbasar, så mitt förslag kvarstår. En bas på resp kanalpar bryggat på steget.
Denna låda är nog 3 år och det är 4 Ohm per element!!! Men vi ska bygga om den lite då och se om det blir bättre... Men problemet kvarstår fortfarande att det bara stänger av när vi drar på???
Det är en helt ny generator och batteri och nya frächa kablar! Tror ju själv att det är för dåligt med ström.. ska ta bilder och visa detaljerat hur det är kopplat!
Det är en helt ny generator och batteri och nya frächa kablar! Tror ju själv att det är för dåligt med ström.. ska ta bilder och visa detaljerat hur det är kopplat!
Jatack....gör gärna det för jag får uppfattningen av att ni till att börja med har kopplat helt galet.......