3790
Sök

Kopplingshjälp med Baslåda

Power by S13
271 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
hej!!

Har byggt ihop ett mindre ljudsystem i Kompisens Volvo 745a

Sony Xplod CD-spelare
Nytt batteri
Ultimate 5,25" i varje dörr (4st)
Gas 4-kanals slutsteg till dörrhögtalarna
MDS 4-kanals slutsteg till basslåda
Basslåda med 2st 12" okänt märke!
16mm kabel till ström och jord
Stutstegen är bryggkopplade (Mds --> Gas)

För det första så när vi börjar höja upp volymen så börjar alla belysning blinka och höjer vi lite till så stängs basslådan av och "Protect" lysser på MDS-steget... varför?

Sen undrar jag hur jag ska koppla om basslådan!
Högtalarkablarna från elementena i basslådan. Är det bättre att koppla ihop bassarna så det blir som 1 eller ska man ta varje kabel separat till steget som 2st... vilket är bäst? Ska man koppla om basarna till Mono?

Tacksam för svar.
Mvh Marcus

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 januari 2009
Valdigt svart att saga da vi inte vet vad det ar for basar i ladan.
Men antar vi att det ar enkelspole p[ 4 ohm sa skulla jag kopplat en bas bryggat per kanalpar pa fyrkanalsteget till basarna.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Power by S13
271 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
Fick reda på vad det är för låda nu!!!

Zachry basslåda med inbyggt slutsteg från början som nu är borttaget!

Men det inbyggda steget till lådan är borttaget och neonringarna är ur funktion!

7 241 Inlägg
23 januari 2009
Skulle tro att det är 4 ohm per bas.
De Zachrylådor de har inne idag har inga inbyggdateg med neon o tjafs. Dubbla 4 ohmsbasar, så mitt förslag kvarstår.
En bas på resp kanalpar bryggat på steget.

Power by S13
271 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
De Zachrylådor de har inne idag har inga inbyggdateg med neon o tjafs. Dubbla 4 ohmsbasar, så mitt förslag kvarstår.

Denna låda är nog 3 år och det är 4 Ohm per element!!! Men vi ska bygga om den lite då och se om det blir bättre...
Men problemet kvarstår fortfarande att det bara stänger av när vi drar på???

4 586 Inlägg
23 januari 2009
blir det någon skildnad ifall bilen är igång?

kolla så bilen laddar som den ska? kör du med 1st strömkabel till båda stegen eller 2st ?

skulle dra en grövre till stegen sedan dela med ett powerblock

Kolla sedan så du har bra jord till både steg samt enheten
Senast redigerat av jorre83 (23 januari 2009)

Power by S13
271 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
jorre83 skrev:

kolla så bilen laddar som den ska? kör du med 1st strömkabel till båda stegen eller 2st ?

De orkar lite mera när bilen är igång!!!

Kör med 16mm till stora steget och 8mm ström till lilla steget!

4 586 Inlägg
23 januari 2009
bark_turbo skrev:
jorre83 skrev:

De orkar lite mera när bilen är igång!!!

Kör med 16mm till stora steget och 8mm ström till lilla steget!

okey ta fram en mulitmeter och kolla vad bilen ladda när du spelare och steget slutar att fungera

379 Inlägg
23 januari 2009
hej,,,varför de lyser proteckt kanske beroro på överbelastning,men att hela belysningen blinkar de gjorde den på min kompis a4 oxo ända tills han köpte en säkring till tjocka +kablen 50am

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

21 761 Inlägg
23 januari 2009
En sak som man får tänka på är att när bilens lampor blinkar så handlar det om dålig spänning (av någon anledning) från batteri/generator, INTE dåliga kablar till slutstegen. Den dåliga spänningen kan tex bero på klen laddspänning, dålig generator, dåligt batteri, dålig kontakt mellan batterijordkabeln och kaross, dålig kontakt mellan generator och batteri (plus och/eller minus).

Fast det kan naturligtvis också bero på att strömförbrukningen helt enkelt överstiger generatorns maximala laddström, tex pga överbelastat steg (för låg impedans) eller för strömkrävande saker. smile

7 241 Inlägg
23 januari 2009
Drönirettab skrev:
En sak som man får tänka på är att när bilens lampor blinkar så handlar det om dålig spänning (av någon anledning) från batteri/generator, INTE dåliga kablar till slutstegen. Den dåliga spänningen kan tex bero på klen laddspänning, dålig generator, dåligt batteri, dålig kontakt mellan batterijordkabeln och kaross, dålig kontakt mellan generator och batteri (plus och/eller minus).

Fast det kan naturligtvis också bero på att strömförbrukningen helt enkelt överstiger generatorns maximala laddström, tex pga överbelastat steg (för låg impedans) eller för strömkrävande saker. smile

Bland annat ja.......sedan att steget ställer sig i protect kan vara en kombination av för klen strömförsörjning (som du påpekar) och för klena kablar till stegen......

7 241 Inlägg
23 januari 2009
bark_turbo skrev:
Lonefox skrev:

Denna låda är nog 3 år och det är 4 Ohm per element!!! Men vi ska bygga om den lite då och se om det blir bättre...
Men problemet kvarstår fortfarande att det bara stänger av när vi drar på???

Hur har ni kopplat baslådan idag?

5 Inlägg
23 januari 2009
Jag tror man ska koppla in kontakterna i uttagen.

Power by S13
271 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
Det är en helt ny generator och batteri och nya frächa kablar! Tror ju själv att det är för dåligt med ström.. ska ta bilder och visa detaljerat hur det är kopplat!

7 241 Inlägg
24 januari 2009
bark_turbo skrev:
Det är en helt ny generator och batteri och nya frächa kablar! Tror ju själv att det är för dåligt med ström.. ska ta bilder och visa detaljerat hur det är kopplat!

Jatack....gör gärna det för jag får uppfattningen av att ni till att börja med har kopplat helt galet.......

Sök