4314
Sök

FullHD hur ?

Adder
972 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
Vad finns de för möjligheter att få fullhd ?

Vilket är bäst/smartast ?

Att köpa en "DVD" spelare med usb ingång och köra den vägen ?

Bygga ihop en HTPC med HDMI alt DVI ?

Popcorn Hour, Twix etc ?

Eller finns de andra sätt ?
Senast redigerat av Adder (25 januari 2009)

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

1 814 Inlägg
23 januari 2009
HTPC kan du använda till annat med wink , vilket som bäst bestämmer plånboken smile

Hag hade personligen valt en HTPC smile

672 Inlägg
23 januari 2009

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

Kanon..
1 473 Inlägg
23 januari 2009
Ptja, bara ett av alternativen du räkna upp funkar ju så, om du ens har en fullHD tv.

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
24 januari 2009
RGB-utgång från laptop? Få ut 1080p från en 576p källa? Inte många rätt här inte. :\

Whine whine!

Adder
972 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
Urkas skrev:
RGB-utgång från laptop? Få ut 1080p från en 576p källa? Inte många rätt här inte. :\

Det är snarare du som har fått allt om bakfoten.... Läs noga innan du svarar är ett hett tips.

Vill få ut 1080p men kan ju inte det i och med att jag bara har RGB ut dvs 576p från laptopen. Var de så svårt att fatta ?

Lutar åt en HTPC med HDMI utgång...

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

VW-nörd?
4 332 Inlägg
24 januari 2009
Köp en Popcorn Hour A-110, billigare än HTPC tongue Visst, då kan du inte spela köpta skivor och så, men om du har "säkerhetskopior" i fullhd format på datorn t.ex. kan du köra de direkt från den.
Bra mkt billigare än en htpc, älskar min popcorn smile

DVD spelare kör inte full hd förresten, får isf ha blu ray för att få "äkta" fullhd. DVD spelaren skalar bara upp så gott den kan om du nu syftar på vanliga dvds.

Kanon..
1 473 Inlägg
24 januari 2009
Adder skrev:
Urkas skrev:

Det är snarare du som har fått allt om bakfoten.... Läs noga innan du svarar är ett hett tips.

Vill få ut 1080p men kan ju inte det i och med att jag bara har RGB ut dvs 576p från laptopen. Var de så svårt att fatta ?

Han läste så rätt det gick utifrån det konstiga du skrivit.
Du vill ha full-HD, är det ens väsentligt att nämna din laptop som inte kan leverera det då?
DVD med usb, jaha? Nej det funkar inte.

Alltså ett alternativ kvar av det du listade.

O jag frågar igen, har du ens en TV med fullHD?
Vad ska du spela upp, nedtankade gratisfilmer eller köpta bluray?

V4
218 Inlägg
24 januari 2009
Bör väl nämnas att det mesta "fullHD" och "1080p" metarial som man laddar ner (självklart bara gratis filmer) inte är i närheten av det man får på en bluray skiva.

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

Adder
972 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
leksak skrev:
Adder skrev:
Urkas skrev:

Du vill ha full-HD, är det ens väsentligt att nämna din laptop som inte kan leverera det då?

Vad är de konstiga i de hela. Skrev de jag skrev ang laptopen för att ingen skulle kunna säga att de bara är att koppla den till datorn..

"DVD" / Mediaspelare då typ denna http://www.swedishvaleicomputer.com/web … ?artID=752 eller liknande..

Har denna som jag hoppas är en fullHD iallafall.
http://www.pricerunner.se/pi/2-1138289/ … nformation

Ska spela upp 1080p mkv filmer som ligger allt ifrån 15-25 Gig.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 januari 2009
Jodå din tv är en full hd iaf, står 1080p i spec iaf.

Det bästa är väl att köpa en HTPC? dreambox och pocorn funkar ju, men tkr själv att windows är smidigare och mer kompatibelt till sånt här, speciellt om man inte är hacker till vardags.

EDIT: Hade visst blandat ihop 1080p, i och hela den skiten. Sorry
Senast redigerat av Rquired (25 januari 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Kanon..
1 473 Inlägg
25 januari 2009
Adder skrev:
leksak skrev:
Adder skrev:

Vad är de konstiga i de hela. Skrev de jag skrev ang laptopen för att ingen skulle kunna säga att de bara är att koppla den till datorn..

"DVD" / Mediaspelare då typ denna http://www.swedishvaleicomputer.com/web … ?artID=752 eller liknande..

Har denna som jag hoppas är en fullHD iallafall.
http://www.pricerunner.se/pi/2-1138289/ … nformation

DVDn är ju någon typ av mediespelare som sagt.
Du kommer inte kunna spela nå fullHD från en DVD i vilket fall så.

Kanon..
1 473 Inlägg
25 januari 2009
Rquired skrev:
Jodå din tv är en full hd iaf, står 1080p i spec iaf. Om du inte visste det är 720p "dvd-kvalitet" och 1080i "HD-ready".

Det bästa är väl att köpa en HTPC? dreambox och pocorn funkar ju, men tkr själv att windows är smidigare och mer kompatibelt till sånt här, speciellt om man inte är hacker till vardags.

DVD är 576p, HD är 720p o fullHD är 1080p...

1 827 Inlägg
25 januari 2009
leksak skrev:
Rquired skrev:
Jodå din tv är en full hd iaf, står 1080p i spec iaf. Om du inte visste det är 720p "dvd-kvalitet" och 1080i "HD-ready".

DVD är 576p, HD är 720p o fullHD är 1080p...

DVD är 576i, bara en liten rättning... Samt fullHD skall även kunna klara av 1080/24p

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

VW-nörd?
4 332 Inlägg
25 januari 2009
Rquired skrev:

Hur mkt lögner har du i ditt bagage?
720p e hd-ready, 1080i är SKRÄP, 1080p är fullhd.
Det är mer komplicerat och dyrare, att sätta upp en htpc än en tvix eller en popcorn hour. Tycker man att PCH t.ex. är en hackermaskin så vågar man nog inte ställa in kanalerna på TVn ens för det är samma nivå av konfigurering ungefär...
HTPC kan ju vara bra för andra saker dock, om man nu stoppar i en blu ray läsare där t.ex. eller drar in ett tv-kort för å köra tv genom den o spela in osv osv, men att säga att tvix o pch e mer meck är riktigt fel tongue

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
25 januari 2009
Adder skrev:

Var hittar du dom filerna? För dom verkar iaf vara extremt overkill när det gäller filstorleken. Dom filmer jag har ligger på mellan 4 och 12gb med nästintill perfekt kvalité.

Men om man ska gå lite mer ontopic: Tror nog en Popcorn Hour eller en Twix skulle passa dig. Har en kompis som håller på väldigt mycket med sådana och gillar båda två väldigt mycket afaik.

Skulle du föresten vilja visa upp en bild på din RGB-utgång? Har nämligen aldrig hört talas om nån sådan på en laptop.

Whine whine!

V4
218 Inlägg
25 januari 2009
Han menar antagligen att han har en hd15-utgång vilket jag tror är det du är ute efter, eller? Och i denna finns det ju faktiskt RGB signal så helt ute och cyklar är han ju inte.

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage

Adder
972 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
Ska kolla lite på en popcorn timme alt Twix.

Exakt hd15 har jag vilket ger ut en RGB signal så varför inte bara säga de. Står ju de specat här och var.

Ang filmerna så finns de allt mellan 4-100 gb de filmerna jag ville se fanns endast inom detta spann.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

VW-nörd?
4 332 Inlägg
25 januari 2009
Adder skrev:
Ska kolla lite på en popcorn timme alt Twix.

Exakt hd15 har jag vilket ger ut en RGB signal så varför inte bara säga de. Står ju de specat här och var.

Ang filmerna så finns de allt mellan 4-100 gb de filmerna jag ville se fanns endast inom detta spann.

Kan säga att popcorn o tvix e väldigt jämlika, jämför tvix 6500 mot popcorn a-110. Skillnaden, i stora drag, är att Tvix är över 1000kr mer i pris, bättre interface, sämre nätverksstöd och du får inte slänga in egna program på samma sätt som du kan göra i popcorn hour.
Finns en hel del roliga program till popcornen, t.ex. Llink så du slipper packa upp filmer/serier som du har på datorn, utan den streamar från rar- filerna. Lite ökad tid innan filmer/serien börjar blir resultatet, men bekvämlighetsfaktorn är hög.

Du behöver inte ha en hårddisk i Popcorn Hour, ja streamar allt från servern och har bara ett USB minne i popcornen innehållande Llink.

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
25 januari 2009
Så det du har är en helt vanlig VGA-utgång? Den kan du ju få ut hur hög upplösning som helst ur nästan, sålänge ditt grafikkort stöder det.
Men nevermind egentligen, en dedikerad maskin lär funka 100 gånger bättre. Fast du måste nog kolla upp så den kan lira matroska-filer och hantera dom rätt.

Whine whine!

Sök