3810
Sök

740 Glt 16v 88 söver sig vid gaspådrag.

361 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
#1
Tjenna.

Har lite problem me min 740. För ett tag sedan när jag var på väg hem så bara dog bilen. Den tände till ibland när man fösrökte starta. Trodde de va dålgit med bensin så ja tankade, och efter de så går den inte som den ska. Går inte att gå på gasen för fort utan att den typ söver sig eller stannar på ett visst varvtal då man inte kan varva mer. Ibland så dör den så att man får sitta å mala en stund på starten.

Har testat följande.

Bytt soppafilter

Bytt givare för motortemperaturen till styrboxen (sitter under insuget)

Kollat LMMen och den ser hel ut iaf.

Enligt felkoderna så är det något me insprutningen det är fel på.

Snälla hjälp mig, skrotar fan skiten snart.

MVH Johanners
Senast redigerat av EOzIPped (23 januari 2009)


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
23 januari 2009
#2
Vad exakt säger felkoderna?

Och du, ändra till en bättre rubrik wink

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

361 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
#3
patrikhornfeldt skrev:
Vad exakt säger felkoderna?

Och du, ändra till en bättre rubrik wink

Tror de va 232


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
23 januari 2009
#5
Lambdasonden indikerar att bilen går för fett, får raka motsatsen och vet inte vad de beror på.

Hur som helst, har du kollat stift och tändkablar osv?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

1 772 Inlägg
23 januari 2009
#6
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång

Antagligen lambdan som pajjat. Hade samma symptom på en 740 förr, hände inget direkt när man gasade men helt plötsligt varvade den upp...

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

361 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
#7
Nu va jag ute och kollade felkoderna igen.

NR2 bränslessytem fick jag

123: Kylarvetsketempgivare som troligen är den jag bytt så får väll byta tillbaka igen.

Kan väll inte va något annat än att  lamdan är sönder. Är de samma på alla i 700 serien eller. Finns bara en på biltema iaf.


NR 6 Tändsystem fick jag

234 vilket ajg inte vet va de betyder.
Senast redigerat av EOzIPped (23 januari 2009)


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
23 januari 2009
#8
2-3-4 Spjällkontaktsignal i tomgångsläge saknas

Orsak:
Avbrott i ledningen till styrenheten.
Avbrott i tomgångskontakten.
Feljusterad tomgångskontakt.

Felsymptom:
Normalt inga fel symptom.


1-2-3 Motortempgivarsignal saknas eller är felaktig

Orsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar, anslutningar eller komponent.
Kontaktresistans i anslutningar.
Dålig strömanslutning signaljord.

Felsymptom:
Svårstartad kall.

Så står det i min gröna verkstadshandbok.

För att ta reda på om de är lambdasonden så är det bara att koppla ur den och se hur bilen beter sej. Blir de bättre så är den garanterat väck.

Ska även tillägga att ja kollade upp 2-3-2 och den innebär att den går för magert eller för fett på tomgången, mitt tips är att kolla stiften och se först och främst hur dem ser ut.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (23 januari 2009)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

5 Inlägg
23 januari 2009
#9
Har du provat väcka den när den somnar annars kanske du kan hälla lite kaffe i tanken så den vaknar

235 Inlägg
23 januari 2009
#10
EOzIPped skrev:
Nu va jag ute och kollade felkoderna igen.

NR2 bränslessytem fick jag

123: Kylarvetsketempgivare som troligen är den jag bytt så får väll byta tillbaka igen.

Kan väll inte va något annat än att  lamdan är sönder. Är de samma på alla i 700 serien eller. Finns bara en på biltema iaf.


NR 6 Tändsystem fick jag

234 vilket ajg inte vet va de betyder.

Jag köpte en vanlig lambda på biltema med tre kablar för 399:-, inte den modellanpassade.
Fungerade iaf på min 16v, dock betedde sig inte min bil så som din gör, fick tanka rätt ofta bara wink

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

361 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
#11
Nu har jag varit och testat lite grejjer.

Bytte tempgivaren till den som satt orginal.


Sen startade ajg bilen och lät den gå en stund, gasade lite och den bättre men fortfarande så söver den sig vid snabbt gaspådrag.

Kollade felkoderna och fick först fram det här på 2an 123 som är tempgivaren. raderade det och startade bilen och efter det så finns de inga meddelanden på NR 2


NR 6 så fanns det 224. Vet ej va de är

Efter det så raderade jag det också och startade bilen och nu finns de inga felkoder längre, men bilen går fortfarande konstigt.


194 Inlägg
23 januari 2009
#12
de kan inte vara så att du verkligen körde den riktigt soppatorsk, pumpen tog skada, och nu levererar den inte som den ska?

bara en tanke :p

361 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
#13
ajka skrev:
de kan inte vara så att du verkligen körde den riktigt soppatorsk, pumpen tog skada, och nu levererar den inte som den ska?

bara en tanke :p

Inte omöjligt. Kompisen har kört bensinstopp massa ggr och har inga problem, men det är inte omöjligt ändå. Vilken utav pumparna kan ha tagit mest stryck mitten eller i tanken isf.


194 Inlägg
23 januari 2009
#14
EOzIPped skrev:
ajka skrev:
de kan inte vara så att du verkligen körde den riktigt soppatorsk, pumpen tog skada, och nu levererar den inte som den ska?

bara en tanke :p

Inte omöjligt. Kompisen har kört bensinstopp massa ggr och har inga problem, men det är inte omöjligt ändå. Vilken utav pumparna kan ha tagit mest stryck mitten eller i tanken isf.

Hmm, har själv aldrig haft fel på pumpen efter jag kört soppatorsk och vet inte vilken som är mer angelägen om att säga upp sig när den går torr. Men tar nog inte lång tid innan du får det svaret här i tråden utav någon som vet.

Hoppas de löser sig snart iaf smile

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
23 januari 2009
#15
2-2-4 är motortemperaturgivare signal saknas eller felaktig.

Samma som 1-2-3 skulle ja tro fast på tändsidan. Förmodligen nånting med det som är galet. Bilen kan ibland behöva gå nåra kilometer för att felkoderna ska lagras.

Om pumpen i tanken skulle vara dålig/trasig så märks detta mest bara när du har väldigt lite bensin.
Låter den främre när du vrider på tändningen, alternativt vrider av den? Den brukar också höras rätt mkt om de är kallt ute när du kör. Bör höras bara du inte har radio på eller så.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (23 januari 2009)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

361 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
#16
Okej. Har nästan fulltank nu så de måste va lungt. provade att ta en sväng så den blev riktigt varm och den går fortfarande skit. Vissa stunder går den ganska bra och andra kan man knappt röra gasen innan den dör. Kollade felkoderna efter provturen och det fanns inga. Körde kanske 1-2 km.


Har hört att man kan mäta bränsletrycket, kanske skulle göra de.
Senast redigerat av EOzIPped (23 januari 2009)


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
23 januari 2009
#17
Ja det går. Rätt intressant detta, har nästan snarlikt problem som du, bara det att min bil bara dummar sej när de snöar/regnar eller är kring noll grader och slaskigt och jävligt.

Har dock inte klurat ut mitt problem ännu hmm

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

361 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
#18
patrikhornfeldt skrev:
Ja det går. Rätt intressant detta, har nästan snarlikt problem som du, bara det att min bil bara dummar sej när de snöar/regnar eller är kring noll grader och slaskigt och jävligt.

Har dock inte klurat ut mitt problem ännu hmm

Jordfel kanske, Brukar bli när detär fuktigt.


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
23 januari 2009
#19
Jo, ja har letat efter nått sådant utan att hitta det. De lustiga är att ja hade en läckande bränsle ledning och en spricka i fördelarlocket och bilen går lika jävla illa då ja har åtgärdat båda.

Skit samma. Hörde du pumpen medans du körde?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

361 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
#20
Japp den går. Men har aldrig hört den så mycket förr under körning. Men klart man kanske inbillar sig me.



Sök