3529
Sök

Handbromslampa lyser, även när den inte ska

537 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
Tjooo!

Bilens handbromslampa lyser, även när handbromsen är släppt. Jag har tagit bort kåpan runt handbromsen och kan inte se något fel med kontakten som känner av när handbromsen dras upp.

Så min tanke är ju nu att felet sitter någon annan stans. Men vart? Lampan är röd och symbolen är ett utropstecken i en runt ring och sedan parenteser runt ringen, alltså inte ABS lampan.

Är det något som bilprovningen kan anmärka på? Den ska in 6 februari (visst är det bra att den funkar, men vet inte om jag kommer hinna fixa det innan dess dådet verkar vara nått annat som vajsar).

Har inte använt handbromsen på ca 2månader.

Mazda 323F 1992.

+Uppfinnare+
643 Inlägg
24 januari 2009
slitagevarnare på någon av bromsbeläggen möjligtvis

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

537 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
Evil_90 skrev:

Troligtvis inte. Finns det på så gamla bilar som 1992? Dessutom är beläggen fina.

21 761 Inlägg
24 januari 2009
Ford Granada -85 har slitagevarnare på beläggen iaf. smile

110 Inlägg
24 januari 2009
låg nivå på bromsoljan?

+Uppfinnare+
643 Inlägg
24 januari 2009
markuse90 skrev:
Evil_90 skrev:

Troligtvis inte. Finns det på så gamla bilar som 1992? Dessutom är beläggen fina.

Jo visst finns det det, fast jag har ju inte full koll på din bilmodell iofs tongue

Nu vet jag inte har det ser ut i din modell, men kan du inte försöka rycka kontakten till handbromskontakten och se om den slocknar då, kanske har hängt sig i kontakten, eller så jordar den någonstans där den inte ska kanske.

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

537 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
laaksonen skrev:
låg nivå på bromsoljan?

Det kan vara möjligt kanske, men trodligtvis inte det heller. Om det inte skett något läckage dårå. Ska se efter.

Evil_90 skrev:
markuse90 skrev:
Evil_90 skrev:

Jo visst finns det det, fast jag har ju inte full koll på din bilmodell iofs tongue

Nu vet jag inte har det ser ut i din modell, men kan du inte försöka rycka kontakten till handbromskontakten och se om den slocknar då, kanske har hängt sig i kontakten, eller så jordar den någonstans där den inte ska kanske.

Bak finns det inte, då jag bytte skivor och belägg i oktober. Fram bytte jag hjullager och kan inte minnas att det fanns där heller.

537 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
Problemet löst

"Felet" var bromsvätskenivån. Tack pojkar!
Ritade ett streck där nivån blev nu så får vi se om det händer nått. Men brukar bromsvätska bara försvinna sådär? Nivån var precis vid sensorn.

21 761 Inlägg
24 januari 2009
Nä, bromsvätskan ska inte försvinna bara så där, du bör kolla upp eventuella läckage. Viktiga saker sånt där.

537 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nä, bromsvätskan ska inte försvinna bara så där, du bör kolla upp eventuella läckage. Viktiga saker sånt där.

Visst är det viktigt. Men kommer inte ihåg om det vart mycket i den innan eller så. Gjorde så i alla fall att jag gjorde ett streck där nivån nu är. Ska besikta bilen 6 februari så ska innan det smörja upp bromsarna så ska kika då om jag kan se nått. Kör inte alls mycket med bilen (då jag inte har körkort). Körs max 1mil/månad..

Sen går kopplings grejjen på samma vätska va?

EDIT: Kollade bland gamla foton. Tror det var i oktober, då var den i alla fall helt full.
Senast redigerat av markuse90 (24 januari 2009)

537 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
Smedhult skrev:
markuse90 skrev:
Drönirettab skrev:

Visst är det viktigt. Men kommer inte ihåg om det vart mycket i den innan eller så. Gjorde så i alla fall att jag gjorde ett streck där nivån nu är. Ska besikta bilen 6 februari så ska innan det smörja upp bromsarna så ska kika då om jag kan se nått. Kör inte alls mycket med bilen (då jag inte har körkort). Körs max 1mil/månad..

Sen går kopplings grejjen på samma vätska va?

är de hydralisk koppling så är de stor risk att de går på samma. vet iaf att på Merce W124 så finns de en "reservdel" i behållaren som gör att om kopplingen skulle ryka o oljan pissar ut där så ska de finnas lite kvar till bromsarn så att dom fortfarande fungerar;)

Kan det ha nått med att vätskan kanske är gammal och att det sjönk när det blev så där jätte kallt ute(-10 1vecka)?

EDIT: Senast jag körde den var dagen innan nyår. Och då lös den inte. Var kanske en vecka efter det som den började lysa.
Senast redigerat av markuse90 (24 januari 2009)

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
25 januari 2009
Vartefter beläggen slits så går det åt mer olja för att fylla ut bakom kolvarna i bromsoken.. Visserligen ytterst marginellt, men ligger man redan på gränsen till låg nivå i behållaren så.. ja? bara en tanke

537 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
turbotompa skrev:
Vartefter beläggen slits så går det åt mer olja för att fylla ut bakom kolvarna i bromsoken.. Visserligen ytterst marginellt, men ligger man redan på gränsen till låg nivå i behållaren så.. ja? bara en tanke

I september var behållaren helt full. I oktober byttes bak bromsbeläggen och bilen har körts runt 5mil sedan dess..

Sök