FL3JM skrev:
Eisenhut skrev:
Mitsubishi3000GT skrev:
Sant sant.
Lyssnar man via ett billigare ljudkort och ut till ett par clasohlson datorhögtalare låter det bra
Men tyvärr
sitter jag med studiokort, HK förstärkare och ett gäng Canton högtalare.
Som jag har jobbat som en gallen iller för att få råd med.
Och då vill man ha bra kvalite på ljudet.
Mjau
Kvalitéten är under all kritik om du ska spela musik via dina prylar... Jag har en relativt gedigen anläggning jag med, det tar emot lite att spela mp3 på den men det funkar ändå relativt klanderfritt (kör allt ljud från datorn via ett bra ljudkort), men Spotify är helt värdelöst! Dessutom spelar den upp musiken i såpass låg volym att du inte kan spela på musiken HÖGT, om du nu vill det. MP3 är ljusår bättre enligt mig.
Nej, det funkar förstås till en vanlig dator och datorhögtalare men inte om du ska spela på värre prylar, du hör skillnad direkt.
MP3 är
inte bättre än Ogg, sök lite på nätet, det är tvärt om!
En Ogg har bättre ljudkvalité än en MP3 i samma storlek. Ogg har en bättre algoritm och är dessutom ett fritt format, inga patent och skit.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vorbis(aoTuV Vorbis = ogg)
"High bitrates (more than 128 kbit/s): most people do not hear significant differences. However, trained listeners can often hear significant differences between codecs at identical bitrates, and aoTuV Vorbis performs better than LC-AAC, MP3, and MPC."
# 2005, July comparison - AAC vs MP3 vs Vorbis vs WMA at 80 kbit/s. States that aoTuV beta 4 is the best encoder for either classical or various music in this bitrate, and that its quality is comparable to the LAME ABR MP3 at 128 kbit/s.[10]
# 2005, August comparison - AAC vs MP3 vs Vorbis vs WMA at 96 kbit/s. States that aoTuV beta 4 and AAC are tied as the best encoders for classical music in this bitrate, while aoTuV beta 4 is the best encoder for pop music, even better than LAME at 128 kbit/s.[11]
# 2005, August comparison - MPC vs VORBIS vs MP3 vs AAC at 180 kbit/s. An audiophile listening test, which states that, for classical music, aoTuV beta 4 has 93% percent probability of being the best encoder, tied with MPC. MPC is tied with both Vorbis, in the first place, and LAME in the second.
Så Ogg i 96 kbit/s låter BÄTTRE än mp3 i 128 kbit/s. När man har alla formaten i 180 kbit/s så knäcker både Vorbis och MPC fortfarande MP3.