3230
Sök

ratten skakar i saab 93

58 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
vill kolla upp ett fel för en jag känner.

det är så att ratten skakar i en viss hastighet, framvagnsinställning är precis gjord och jag har vart å känt lite efter något trasigt hjullager men jag känner inget glapp, kanske kan vara trasigt lager ändå? spindelleden känns oxå okey. jag ska ta loss å balansera om däcken hade jag tänkt. sen tänkte att om kanske bromsskivan hade vridit sig? kan det uppstå glapp då?

tack på förhand.

195 Inlägg
26 januari 2009
det är obalans i fram däcken

58 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
d va d första jag tänkte oxå på, men dom ska visst vara nybalanserade, men tänkte balansera dom igen

Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
26 januari 2009
Varför har dom nyss varit balanserad ? Är dom nya så kan dom behöva balanseras om ibland för att dom kan vrida sig på fälgen pga smörjmedlet som används vid montering .

Schipperke rules !

5 089 Inlägg
26 januari 2009
smutts i fälgen, obalansa i hjulet, separation på något däck, glapp i något led\bussning. åk in till däckverkstaden så hittar de felet.

\Lindgren

Xenoholic
2 559 Inlägg
26 januari 2009
Obalans i däcken brukar nästan alltid vara värst vid ca 100 km/h.
Vid vilken hastighet märks det mest på denna bil?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

58 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
det är runt 100, d va drf jag misstänkte obalans

2 164 Inlägg
26 januari 2009
Skit mellan fälg och nav, skeva skivor, dåligt åtdragna skruvar är några saker som orsakar vibrationer i ratten.

MVH

F

Bil byggare/Företagare
71 Inlägg
28 januari 2009
Hej
Om det vibbrerar i ratten när du bromsar så är det bromsskivor fram.
Om det vibbrerar i bromspedalen när du bromsar är det bromskivor bak.
Är det inte när du bromsar rekomenderar jag dig att köra till någon större däckfirma och låta dom kolla på det... många mindre däckfirmor kan inte ballansera så att det blir riktigt bra...

/ Johan Nilsson
www.zzstreetstyle.se

Sök