2961
Sök

Turbo problem SAAB 9000 Aero [Film]

Hojstyling.se
72 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#1
Fän!
Idag när jag startade (och körde) för första gången på en vecka för att åka o tanka så hände något underligt.
Till och börja med så var tomgången skyhög i många minuter efter starten, sisådär 2000 varv i minuten konstant. Sedan lugnade den sig o lade sig på ca 1300-1500. Nu var hon varm så jag drog på på 2an o då ven/skrek det konstigt framifrån motorn när turbon laddade på. Sedan när jag gasade på på 3an, samtidigt som nålen skenade iväg lite förbi max så hoppade bilen till. Ett  "motorn slutade tända stopp". Den har gjort det när den är kall innan men aldrig när den är varm så jag har inte tänkt mer på det.
När jag drog på andra gången på 2an så laddade den fint o inget skrik men efteråt så la sig mätaren i "idle" som den gör när bilen är avstängd och ett kvittrande ljud uppstod.

Alltså turbon slutade ladda och ett kvittrande ljud ersatte ett vanligtvis pysljud. Turbon laddar fortfarande lite lite men långt ifrån fullt och mätaren står på "idle" läge och rör sig inte alls.
Bilen har stått stilla en vecka.

Tog o filmade lite så det är lättare att höra "kvitter" ljudet. Låter ju lite halv värt, men jag har hellre en fungerande bil än detta tongue

http://www.garaget.org/video/ljvp6yz1rp2f

Tack på förhand!
Senast redigerat av NiWi (28 januari 2009)


Hojstyling.se
72 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#3
Nej, inte så jag reagerat på det iaf.
Handlar det om kondens rök mängder eller mer?


961 Inlägg
28 januari 2009
#4
ingen tryckslang eller liknande som gått då ?

Pure DieselPower

232 Inlägg
28 januari 2009
#5
som talibangran sa, första som slog mig med om det är nån tryckslang som gått, provtryck systemet o känn på turbinen på turbon så den inte dunder glappar.

"Håller det inte så är det bara skit"

Svetsare
3 150 Inlägg
28 januari 2009
#6
Du har inte skjutit nån vakum/tryckslangslang?  (Ex den som går till dumpen eller den som går till mätaren)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

7 275 Inlägg
28 januari 2009
#7
Slangen till dumpen är antagligen delad så den går också till laddmätaren.
Sen har den gått sönder därav fungerar varken mätaren eller dumpen.


1 327 Inlägg
28 januari 2009
#8
Om en slang till intercoolern hade gått sönder så hade du hört en kraftig smäll. Det går inte att missa det ljudet. Den skulle inte heller gå bra.

Skruva bort slangarna och kolla turbon är nog det bästa att göra.


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
28 januari 2009
#9
Låter som den slängen o dumpen som har trillat av eller så smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Ugglan-racing
362 Inlägg
28 januari 2009
#10
Min har låtit likadant, och då satt orginal dumpen lös! men de låter ju som ett den skickar trycket igenom impellrarna! kolla glapper i turbon eller se över din dump/ alla tryck slangar , det kan ju ha med att göra att den skenade i ladd!

How does dust taste sucker??

Ugglan-racing
362 Inlägg
28 januari 2009
#11
Aero T16 skrev:
Om en slang till intercoolern hade gått sönder så hade du hört en kraftig smäll. Det går inte att missa det ljudet. Den skulle inte heller gå bra.

Skruva bort slangarna och kolla turbon är nog det bästa att göra.

det är inte alltid det smäller när den flyger av.! jag var med när en kille sköt av sin en gång men då laddade han inte på nått å då hördes inget förutom att bilen började gå piss!

How does dust taste sucker??

336 Inlägg
28 januari 2009
#12
Trasig dump eller trasig slang till dumpen

1 353 Inlägg
28 januari 2009
#13
bilen använder inte dumpen iaf. det hörs. så kolla så slangen till dumpen sitter på o e hel..


Hojstyling.se
72 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#14
Tack så mycket folks! smile
Ska kika på detta.


Hojstyling.se
72 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#15
Det var slangen som sitter på Y kopplingen o vidare till mätaren. Den har fnösnat bort i princip.

Tack allihopa smile


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
29 januari 2009
#16
kollar man inte under huven lite först eller slänger man sig på första forum och förklara hur det lät ifrån motorutrymmet då bilen började knasa och litar på att nån annan ska fixa åt en..??

2slow

Hojstyling.se
72 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#17
Haft en tung dag eller?
Inte så jävla enkelt när det är kolsvart och minusgrader ute. Dessutom hade jag ingen aning om vad den slangen var för nått fram tills idag.
Detta är väll vad forum handlar om eller? Fråga, få svar och lära sig!

Ledsen om jag raserade ditt liv...


Gasglad
3 244 Inlägg
29 januari 2009
#18
Bra att det löste sig!! Bara ut å gasa igen! wink

//Carfreak

336 Inlägg
2 februari 2009
#19
NiWi skrev:
Haft en tung dag eller?
Inte så jävla enkelt när det är kolsvart och minusgrader ute. Dessutom hade jag ingen aning om vad den slangen var för nått fram tills idag.
Detta är väll vad forum handlar om eller? Fråga, få svar och lära sig!

Ledsen om jag raserade ditt liv...

HAHAHAHAHAHA

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
2 februari 2009
#20
NiWi skrev:
Haft en tung dag eller?
Inte så jävla enkelt när det är kolsvart och minusgrader ute. Dessutom hade jag ingen aning om vad den slangen var för nått fram tills idag.
Detta är väll vad forum handlar om eller? Fråga, få svar och lära sig!

Ledsen om jag raserade ditt liv...

tycker bara att det måste vara underbart att slippa ta ansvar över nått överhuvettaget...


dina dumpfis problem rör mig inte ryggen
Senast redigerat av azid (2 februari 2009)

2slow


Sök