2980
Sök

Bilen kokar, hela tiden!

Jeep Tom
276 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#1
Polaren har problem med sin volvo 744 GLE. Den kokar nämligen hela tiden.

Vi har bytt pumpen för den var dålig och läkte, i samma veva bytte vi även kylaren... Efter detta fortsatte bilen nu att koka. Då beslutade vi att vi tar bort termostaten och kör utan den, då borde ju flödet bli bra runt i systemet utan problem.

Dock ringde polaren mig nu och stod med bilen på E4an, kokandes.... Vad fan kan mer vara fel när bilen kokar hela tiden? yikes
Senast redigerat av jeep_tom (29 januari 2009)

Feeling free to do my own thing

5 089 Inlägg
29 januari 2009
#2
någon frostplugg i systemet? toppockspackningen är skrot? fläkten till remmen har pajjat?(dock borde den inte börja koka i fart då men)

\Lindgren

564 Inlägg
29 januari 2009
#3
Trasig topplockspackning?
Luftade ni den ordentligt?
Trasigt lock till expansionskärlet.

Jeep Tom
276 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#4
Luftat ordentligt skall det vara, när jag jobbade med den så fanns det cirkulation i systemet så kylaren blev varm och så. Frostplugg är uteslutet då jag hällde i blandning som håller ner till -30 grader.

Skulle vara om topplockspackningen är veck då... Är det så att bilen får en tendens att koka till följd av att en sådan skille vara pajj? =/

Feeling free to do my own thing

1 210 Inlägg
29 januari 2009
#5
trasig topplockspackning...
ryker den ?
olja i vattnet?
kompression i expansionskärlet?
vatten i oljan ?
försvinner de vatten?

13 Inlägg
29 januari 2009
#6
Lufta igen, det kan finnas luftfickor som flyttar sig.

564 Inlägg
29 januari 2009
#7
om packningen är trasig mellan en cyl och vattenkanal så trycker den ut kompression i kylsystemet = luft/avgaser.

Om locket till expansionskärlet är trasigt så blir inte trycket tillräkligt högt för att systemet ska fungera som det är tänkt, vatten under tryck har högre kokpunkt. Jag råkade ut för det en gång, höll på att bli tokig innan jag fattade vad som var fel...

Jeep Tom
276 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#8
Den ryker inte,
Vattnet är fritt från olja.
Dock har den tidigare tryckts ur sig vatten, men vi hittade att pumpen läckte så vi bytte den.

Kan ju dock läcka någon annan stanns men finns inga synliga läckage.

Kompression i expansionskärlet är det tydligen så.

Är det lika känsligt för luft i systemet trots att termostaten är bortplockad?

Feeling free to do my own thing

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
29 januari 2009
#9
kolla så att slangen från toppen till värmepacketet inte är sprucken smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

564 Inlägg
29 januari 2009
#10
Jo, det brukar vara väldigt känsligt för luft i systemet.

Nånting är ju såklart knas... men sätt ändå tillbaka termostaten för att lättare kunna felsöka vart felet ligger. Så mycket bromsas inte flödet av termostaten.

1 210 Inlägg
29 januari 2009
#11
ja trycker den ut kompression i expansionskärlet så är de nog topplockspackningen som farit
.. lucktar de avgaser ur kärlet med??

Jeep Tom
276 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#12
Får avvakta med att svara på vissa frågor för tillfället, polaren måste få hem bilen så att jag kan kolla på den själv så jag vet vad som blir gjort och hur det ser ut så =/

Jag sa åt polaren att ta bort termostaten härromdagen iaf för att jag tänkte att den kanske var trasig och inte öppnades korrekt. Var var nämligen på natten då och fanns inte att få tag i en ny. Men det är planerat att sätta dit en ny termostat så...

återkommer när jag vet mer och har bilen i mina egna händer

Feeling free to do my own thing

832 Inlägg
29 januari 2009
#13
lägg termostaten i en kastrull med vatten och koka den så ser du om den fungerar stoppa gärna i en termometer om du har någon så ser du ju vilken temperatur den öppnar vid.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

297 Inlägg
29 januari 2009
#14
Alltså om den kokade när han var utan termostat så är det ju knappast fel på den.

Hur ser oljan ut? Är det vitt klägg i oljepåfyllningslocket?

Att en gammal Volvo skulle vara känslig för dåligt lock till expansionskärlet håller jag för otroligt.

Kokade den innan ni bytte pump?


344 Inlägg
29 januari 2009
#15
det kanske e igensatt me skit i kanalerna. det kanske inte e så troligt men testat att plocka ur termostaten och spola ner i kanalen så ser du ju om det kommer massa skit ifrån slangen nere vid vattenpumpen


94 Inlägg
29 januari 2009
#16
det kan inte vara så att toppen har spruckigt?


832 Inlägg
29 januari 2009
#17
groze skrev:
Om locket till expansionskärlet är trasigt så blir inte trycket tillräkligt högt för att systemet ska fungera som det är tänkt, vatten under tryck har högre kokpunkt. Jag råkade ut för det en gång, höll på att bli tokig innan jag fattade vad som var fel...

Nu när jag har suttit och funderat ett tag så kom jag på att en arbetspolare hade problem med sin bil. Det försvan vatten men det fanns ingen läcka någonstans. Han tömde expansionskärlet efter ca 4-5 mils hård körning. Efter mycket nya prylar så visade det sig att locket på expansionskärlet inte höll trycket så vattnet ångade bort. Nytt lock så var problemet borta.

Jag tänkte att det kanske kan ligga något i det du säger om att locket inte håller trycket och eftersom det försvinner vatten så kan det vara värt att byta lock kanske.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Tottis_vbg
29 januari 2009
#18
termostat ska man ha i så skaffa en ny sådan. annars tar vattnet enklaste vägen å går inte bakåt i motorn å kyler som det ska. sen har ju dom motorerna slirfläkt. prova byta kylfläkten, kolla även så det inte e nått fel på tändningen. e tändningen för hög så kokar dom gärna/MVH

1 785 Inlägg
30 januari 2009
#20
jeep_tom skrev:
Polaren har problem med sin volvo 744 GLE. Den kokar nämligen hela tiden.

Vi har bytt pumpen för den var dålig och läkte, i samma veva bytte vi även kylaren... Efter detta fortsatte bilen nu att koka. Då beslutade vi att vi tar bort termostaten och kör utan den, då borde ju flödet bli bra runt i systemet utan problem.

Dock ringde polaren mig nu och stod med bilen på E4an, kokandes.... Vad fan kan mer vara fel när bilen kokar hela tiden? yikes

Då måste det vara något annat som hindrar cirkulationen i systemet om det nu finns tillräckligt med vatten i systemet och inte en någon termostat alls. Stopp i kylaren eller något i den stilen.
Senast redigerat av dbjanoz (30 januari 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?


Sök