3612
Sök

Dator problem. Vista och Ram-minne

Fölkesberg
163 Inlägg
30 januari 2009
Trådstartare
heej.. har köpt en ny dator som är vista x64 och 2.00GHz.
men nu till problemet. jag ser att ja använder runt 50-60% av Ram-minnet.. tycker detta e lite väl mycket när ja har 4GB i Ram.?? vad kan detta vara för fel? eller ska det bara vara så.. funkar ju ändå att surfa o så. men min andra dator med xp anvädder ja nog inte mera än 20% o den har ja 2GB i Ram..

läst lite om att man kan ha ett "extra" Ram minne som USB eller som SD minnes kort.. är detta något att sattsa på eller det bara bluff?

mvh tommy

VW-nörd?
4 332 Inlägg
30 januari 2009
Vista älskar att äta ram- minne, 4gb är vad du bör ha för att köra Vista, gärna mer om du tänkt köra program som kräver mkt också...Vista suuuuger.
Så de e tyvärr inget ovanligt, de tar så mkt minne den kan få tag i för att hålla systemet så snabbt de kan...

Extra ram minne som USB och SD är bluff. Ram minne har en hastighet du inte kan komma i närheten av med usb och sd kort.
Det är ju tom snabbare att använda virtuellt minne, hårddisken, än de lösningar du säger där.

3 714 Inlägg
30 januari 2009
byt till xp så ska du se att det blir bättre

ne men vista älskar ram-minnen tyvärr
har du kollat hur många processer som är igång samtidigt? kan vara det som gör det

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

627 Inlägg
30 januari 2009
Mortalis skrev:
Vista älskar att äta ram- minne, 4gb är vad du bör ha för att köra Vista, gärna mer om du tänkt köra program som kräver mkt också...Vista suuuuger.
Så de e tyvärr inget ovanligt, de tar så mkt minne den kan få tag i för att hålla systemet så snabbt de kan...

Extra ram minne som USB och SD är bluff. Ram minne har en hastighet du inte kan komma i närheten av med usb och sd kort.
Det är ju tom snabbare att använda virtuellt minne, hårddisken, än de lösningar du säger där.

Sant som ovan skriver. Dock låter det ändå som att den tuggar ovanligt mkt minne för dig. Jag kör själv på Vista Ultimate x64 med dreamscene (rörliga bakgrundsbilder) påkopplat och ändå tuggar den inte mer än 20%. Det är inte så att du har något annat skumt som ligger och suger minne från dig?

Dessutom hade jag rekommenderat riktiga minnen då dessa inte kostar speciellt mkt numera. Men som sagt, 4 Gb ska räcka gott och väl. Kör själv på det.

We Ride Togheter, We Die Togheter!

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
30 januari 2009
bollen1986 skrev:
byt till xp så ska du se att det blir bättre

ne men vista älskar ram-minnen tyvärr
har du kollat hur många processer som är igång samtidigt? kan vara det som gör det

Byt INTE till XP, skulle jag säga. Du kommer aldrig att få support eller uppdateringar. Det är ju Vista
som gäller, och Microsoft har gått ut med att dom inte tänker lägga mer energi på XP. Ta bort alla
grafiska effekter till Vista, och du har ett OS som funkar bra.

Sleeper
3 084 Inlägg
30 januari 2009
ska köra xp till windows 7

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

1 814 Inlägg
30 januari 2009
Mortalis skrev:

jag kör Vista X86 med 2gb ram, ligger på 40% av ramens totala mängd. två FF rutor, fold @ home client och spotify igång, samt utorrent.

Vista är inte som XP på det sättet att oanvänd ram är slöseri (enligt vista alltså), tvärtom mot XP.

vinnarskalle!
907 Inlägg
30 januari 2009
44% på min dator, samma specs som killen ovan. samma program.

-utan 940
1 728 Inlägg
30 januari 2009
Jag har också Vista x64 och 4GB ram, min använder under 800MB av minnet när jag bara surfar så 50-60% låter mycket.

Sen bör man sätta en bestämd storlek på swapfilen så windows inte behöver göra om den hela tiden. Ange bara t ex. 4GB som minimum -och maximumstorlek.

Hexenhammer skrev:
Byt INTE till XP, skulle jag säga. Du kommer aldrig att få support eller uppdateringar. Det är ju Vista
som gäller, och Microsoft har gått ut med att dom inte tänker lägga mer energi på XP. Ta bort alla
grafiska effekter till Vista, och du har ett OS som funkar bra.

Jag har hört att Microsoft har insett att Vista har floppat innan det riktigt slagit igenom och därför återupptagit supporten av XP tills nästa OS är klart.

Administratör
11 941 Inlägg
30 januari 2009
Tbtommy skrev:
men nu till problemet. jag ser att ja använder runt 50-60% av Ram-minnet.. tycker detta e lite väl mycket när ja har 4GB i Ram.?? vad kan detta vara för fel? eller ska det bara vara så.. funkar ju ändå att surfa o så. men min andra dator med xp anvädder ja nog inte mera än 20% o den har ja 2GB i Ram..

läst lite om att man kan ha ett "extra" Ram minne som USB eller som SD minnes kort.. är detta något att sattsa på eller det bara bluff?

mvh tommy

Köpte du 4g ram för att du skulle ha det ledigt eller för att datorn ska utnyttja det? Tycker nog det låter helt normalt det där...

Använd datorn och var glad så länge det fungerar bra. Minnet finns för att användas så mycket som möjligt, inte för att vara oanvänt.

Ang. "Ready Boost", eller vad Microsoft kallar det (du frågade om att använda USB-minne eller SD-minne som "extraminne") så är det ett sätt att avlasta hårddisken på genom att Vista lagrar ofta använda filer på t.ex. ett SD-minne. Ett digitalt minne (som USB-minnen eller SD är) har många fördelar mot en vanlig mekanisk hårddisk, men också nackdelar. Vista nyttjar det digitala minnet till uppgifter det är bra på. Det kan fungera mycket bra på långsammare datorer, men du märker troligen ingen större skillnad på en redan skaplig dator. Du upplever prestandaskillnaden genom att program startar/laddar snabbare. Det är i vilket fall ingen "bluff" som Mortalis av någon anledning hävdar.
Senast redigerat av chrizz (30 januari 2009)

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

627 Inlägg
30 januari 2009
chrizz skrev:
Tbtommy skrev:

mvh tommy

Köpte du 4g ram för att du skulle ha det ledigt eller för att datorn ska utnyttja det? Tycker nog det låter helt normalt det där...

Använd datorn och var glad så länge det fungerar bra. Minnet finns för att användas så mycket som möjligt, inte för att vara oanvänt.

Flopp va ju lite att ta i, men jag tror definitivt på det du säger, att dom inte är helt nöjda med hur vista har slagit på marknaden.

-utan 940
1 728 Inlägg
30 januari 2009
mastrovious skrev:
Flopp va ju lite att ta i, men jag tror definitivt på det du säger, att dom inte är helt nöjda med hur vista har slagit på marknaden.

De har gett upp hoppet om Vista iaf, så mycket vet jag. smile

627 Inlägg
30 januari 2009
Andreas 940 skrev:
mastrovious skrev:

De har gett upp hoppet om Vista iaf, så mycket vet jag. smile

Jag med! big_smile

Administratör
11 941 Inlägg
30 januari 2009
Windows 7 är vidareutveckling av Vista, så grina inte för mycket. Det finns hopp. Man måste börja nånstans smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Kanon..
1 473 Inlägg
30 januari 2009
Som med allt annat så blir det mer eller mindre bra med lite "tweakande".
Väldigt få här som är nöjda med hur bilen ser ut och presterar orginal, likadant är det med datorer och dess mjukvara, krävs lite mekande för att få det att funka som man vill.

blacken
30 januari 2009
leksak skrev:
Som med allt annat så blir det mer eller mindre bra med lite "tweakande".
Väldigt få här som är nöjda med hur bilen ser ut och presterar orginal, likadant är det med datorer och dess mjukvara, krävs lite mekande för att få det att funka som man vill.

Jo förvisso, men ett fordon funkar ju som det ska, till skillnad mot en PC som är fullständigt rabiat i sina funktioner. och tillhör man "skiftnyckelgenerationen" så är man fullständigt rökt gentemot datorer..tongue. Så att ens försöka att "tweaka" med dom finns ju inte ens på "bordet" så att säga.. sad

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 januari 2009
Tycker Vista funkar rätt bra faktiskt, ända att klaga på är väl UAC.

tbTommy: Kör du ett 32 eller 64bits OS? I fall du kör ett 32bits så har du bara drygt 3gb minne den kan se eller använda eller hur man nu ska förklara det..

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

326 Inlägg
30 januari 2009
Windows Vista använder minne effektivare än Xp. Processer laddas i bakgrunden men så fort någon annan aktiv minneskrävande process används släpps minne som inte används loss. 80-90% ledigt minne är minne som inte används, och därmed fullkomligt meningslöst.
Vista är effektivare, utnyttjar minnet bättre än Xp.
Senast redigerat av ILarsaI (30 januari 2009)

-utan 940
1 728 Inlägg
30 januari 2009
Rquired skrev:

Du menar rutan som poppar upp så fort man klickar på nånting?
http://www.tweak-uac.com/home/

Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 januari 2009
Andreas 940 skrev:
Rquired skrev:

Du menar rutan som poppar upp så fort man klickar på nånting?
http://www.tweak-uac.com/home/

Just denna trevliga lilla ruta ja, men har ingen lust att pilla på den. Den fyller ju trots allt en funktion, lite tveksam till det hela faktiskt. Men den kunde varit en pop-up i aktivitetsfältet istället för tona ner skärmen osv mad
Senast redigerat av Rquired (31 januari 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök