3589
Sök

Hur går hela byte från original till sport ratt på 740 88?

32 Inlägg
30 januari 2009
Trådstartare
#1
Hur går hela byte från original till sport ratt på 740 88?

Har hört lite om det men tänkte fråga här, ändå här har vi proffs smile

I got Dubs!
2 423 Inlägg
30 januari 2009
#2
Du ställer hjulen rakt. lossar mitt kudden. skruvar av muttern och tar bort ratten. sen sätter du i den nya. och spänner muttern.


310 Inlägg
30 januari 2009
#3
Låt oss utgå från att du inte kan nånting (inget illa menat)

1. Lossa mittkåpan på ratten (görs enklast med en vanlig skruvmejsel)
2. Centrera hjulen
3. Ta ett spärrskaft, förlängare och en ??mm hylsa (inte säker på storleken)
4. Dra lös muttern, sitter relativt hårt.
5. Gänga lös muttern och lyft lös ratten.
6. Montera dit nya ratten, kolla kontakter för tuta samt returpinnen för blinkers.
7. Dra fast muttern och koppla kontakter (Ratten skall då vara i "rakt" läge)

Thats easy as hell :-)

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes

32 Inlägg
30 januari 2009
Trådstartare
#4
_IsakssoN_ skrev:
Låt oss utgå från att du inte kan nånting (inget illa menat)

1. Lossa mittkåpan på ratten (görs enklast med en vanlig skruvmejsel)
2. Centrera hjulen
3. Ta ett spärrskaft, förlängare och en ??mm hylsa (inte säker på storleken)
4. Dra lös muttern, sitter relativt hårt.
5. Gänga lös muttern och lyft lös ratten.
6. Montera dit nya ratten, kolla kontakter för tuta samt returpinnen för blinkers.
7. Dra fast muttern och koppla kontakter (Ratten skall då vara i "rakt" läge)

Thats easy as hell :-)

Min kompis snackade om att man ska ta ut säkringarna för kudde så den inte kommer upp när man håller på demontera den. Ska man göra så eller inte ?


Annars tack för svaret. Räckte med det.

I got Dubs!
2 423 Inlägg
30 januari 2009
#5
E28-B230F skrev:
_IsakssoN_ skrev:
Låt oss utgå från att du inte kan nånting (inget illa menat)

1. Lossa mittkåpan på ratten (görs enklast med en vanlig skruvmejsel)
2. Centrera hjulen
3. Ta ett spärrskaft, förlängare och en ??mm hylsa (inte säker på storleken)
4. Dra lös muttern, sitter relativt hårt.
5. Gänga lös muttern och lyft lös ratten.
6. Montera dit nya ratten, kolla kontakter för tuta samt returpinnen för blinkers.
7. Dra fast muttern och koppla kontakter (Ratten skall då vara i "rakt" läge)

Thats easy as hell :-)

Min kompis snackade om att man ska ta ut säkringarna för kudde så den inte kommer upp när man håller på demontera den. Ska man göra så eller inte ?


Annars tack för svaret. Räckte med det.

Det är väl ingen airbag på den?


310 Inlägg
30 januari 2009
#6
Aldrig varit med om en 740 som har airbag ?
Hade själv en 87as GLE förut.. inte en changs till airbag där inte tongue

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes

32 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
#7
_IsakssoN_ skrev:
Aldrig varit med om en 740 som har airbag ?
Hade själv en 87as GLE förut.. inte en changs till airbag där inte tongue

Hehe ok aa men då vet jag. Finns ingen på 740 fanns aldrig heller big_smile

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
31 januari 2009
#8
17mm hylsa har jag för mig att det ska vara! ska isf funka fint med ett fälgkors att lossa muttern med om man tar i, ev slår till med näven lite! smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Körv
3 535 Inlägg
31 januari 2009
#9
båge skrev:
17mm hylsa har jag för mig att det ska vara! ska isf funka fint med ett fälgkors att lossa muttern med om man tar i, ev slår till med näven lite! smile

Det är ungefär lika svårt som att byta toalettrulle tongue


19mm är det till och med smile

Truckdriving Man

[- Ultimate -]
55 Inlägg
31 januari 2009
#10
decib3L skrev:
båge skrev:
17mm hylsa har jag för mig att det ska vara! ska isf funka fint med ett fälgkors att lossa muttern med om man tar i, ev slår till med näven lite! smile

Det är ungefär lika svårt som att byta toalettrulle tongue


19mm är det till och med smile

17mm är det på mina båda 740s i alla fall tongue


Yellow bug!
1 640 Inlägg
1 februari 2009
#11
-88 och framåt så kom 760/780 samt Turbo med airbags monterade original, samt att det var extra tillval på "vanliga modeller". Så visst kan det finnas, kan vara bra att kolla upp det före...


Kopplar man inte bort airbagen om man har en sådan så blir det väl mer såhär:

http://www.youtube.com/watch?v=q2JsNa5b4TU
Senast redigerat av Edil_ (1 februari 2009)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

32 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
#12
Gött då är det inte så svårt som man trodde.

Kankse får lite problem med airbag om det finns isf.

730 Inlägg
2 februari 2009
#13
30 hylsa e de på  volvo 240 iaf.. Vet inte hur de e me 740 men.
Kom ihåg att du måste ha ett nav som passar oxå.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

32 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
#14
YeahBitch skrev:
30 hylsa e de på  volvo 240 iaf.. Vet inte hur de e me 740 men.
Kom ihåg att du måste ha ett nav som passar oxå.

det har jag inte tänkt på, är det svårt få tag i de ?

Finlirare
478 Inlägg
2 februari 2009
#15
Centera hjulen, sen ta ut nyckeln, så rattlåset går i är ett tips om du inte redan visste de. Mindre risk för att ratten blir sne sen big_smile


398 Inlägg
2 februari 2009
#16
satt 17 på min + det är lättare om du sätter i rattlåset ,för mig var det d iaf

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!

KTM 660
537 Inlägg
2 februari 2009
#17
YeahBitch skrev:
30 hylsa e de på  volvo 240 iaf.. Vet inte hur de e me 740 men.
Kom ihåg att du måste ha ett nav som passar oxå.

Börja inte yra till det för killen nu.
740 har 17 eller 19 mm och går att lossa med vanligt fälgkors. Är ingen mutter på dom utan en bult.
Lättast är väll att ha rattlåset i när du ska lossa och akta näsan när du ska dra bort ratten då den sitter stenhårt först för att sen lossna väldigt fort tongue

Ska vi snacka 240 så är det tillomed förlängd 30 hylsa om vi ska va noga.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

Volvoskadad
6 017 Inlägg
2 februari 2009
#18
E28-B230F skrev:
YeahBitch skrev:
30 hylsa e de på  volvo 240 iaf.. Vet inte hur de e me 740 men.
Kom ihåg att du måste ha ett nav som passar oxå.

det har jag inte tänkt på, är det svårt få tag i de ?

Nav har mekonomen tillexempel

Jonas

69 Inlägg
3 mars 2009
#19
Pierre-na skrev:
satt 17 på min + det är lättare om du sätter i rattlåset ,för mig var det d iaf

Lätt att knäcka rattlåset om man bara dra med dragskaft eller liknande, enligt mig ska inte rattlåset var i

Sanizz
3 mars 2009
#20
Vad säger besiktningen om det ifall man skulle haft airbag men valt en ratt utan?


Sök