3687
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
24 oktober 2014
Någon som har testat biltemas nya mätare?

7 443 Inlägg
24 oktober 2014
fadret skrev:
Visst kan dom ha fel på sina grejer,men jag har inte haft några problem med dom sakerna jag köpt där,och det är mycket kan jag säga,det är ju så också att folk river i sakerna och det inte hamnar i rätt kartong,såg faktiskt ett exempel i förrgår,var en kille som kollade på en bromsskiva Volvo,och en skiva Ford,såg när han gjorde detta,han la Fordskivan i Volvokartong,skiljde 90 kr i pris,han tog till Volvo enligt kartongen

förjävligt,, jag hade sagt åt både honom och personal,, för det är brottsligt att göra så

Rec,Glas,Plåt & Service Mekaniker
24 Inlägg
25 oktober 2014
Måste bara brista ut i skratt om Biltema/Feltemas grejer tongue
Vissa saker fungerar fint som en kall på freda kväll, om man tänker på priset tongue
Men vissa saker är rena skräpet eller andrahandsortering hmm köpte en lambda till vinter bilen, en kabel på.
Den höll ca 5 min, hitta inte kvittot på skiten så fick köpa en till...ååå den höll ju länge!? eller inte...gick 10 min ungefär sen gick bilen skit igen! Lämna in skiten å fick tillbaka pengarna å köpte en begagnad lambda på skroten gått 15000 mil (bosch) ett par tusen mil senare å me fulbränsle så håller den än smile Det är skillnad på kvalité å kvalité tongue

Har en till angående en yttre styrled som gummit höll i en vecka trots bilen bara rullat ut å in garaget tongue
så ja de finns nog många åsikter på kvalitén på deras grejer, man får va man pröjsar för tongue

Peugeot skadad, vart fan kom torx-skruven ifrån?

1 513 Inlägg
25 oktober 2014
fadret skrev:
Visst kan dom ha fel på sina grejer,men jag har inte haft några problem med dom sakerna jag köpt där,och det är mycket kan jag säga,det är ju så också att folk river i sakerna och det inte hamnar i rätt kartong,såg faktiskt ett exempel i förrgår,var en kille som kollade på en bromsskiva Volvo,och en skiva Ford,såg när han gjorde detta,han la Fordskivan i Volvokartong,skiljde 90 kr i pris,han tog till Volvo enligt kartongen

Sånt där borde man absolut säga till personalen om, förutom att det är en stöld så är det inte särskilt kul för den person som eventuellt köper den där Volvo-skivan till sin Ford. För att sen när han väl plockat av dem gamla bromsskivorna inser att dem inte passar blir tvungen att montera på allt skit igen för att åka in o byta. mad

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Fri fart för ett fritt folk!
14 375 Inlägg
25 oktober 2014
rcy skrev:
joH900 skrev:
jag köpte i och för sig en rotor på typ BDS och fick den i en kartong märkt Facet, typ 90kr. Hittade en identisk (storleksmässig) kartong på Biltema bara att den inte hade något färgtryck utan bara var vit, rotorn ser identisk ut och båda är stämplade med MADE IN ITALY.

Biltema tog 39kr eller nåt sånt

Det var i alla fall ett solklart fall att det var samma prylar. Det är såklart ingen garanti att det är samma tillverkare nästa gång de köper in, men det händer ju man får bra skit när man handlar på Biltema också.

Det funkar oftast så att det finns en fabrik någonstans som tillverkar komponenter.
En leverantör, exempelvis Bosch, köper sedan komponenter därifrån med förutbestämda kvalitetskrav. Produkterna måste klara Bosch lägstanivå för att få kallas Bosch.
Så fabriken tillverkar en miljon komponenter. Hälften av dessa klarar kvalitetstestet och säljs till Bosch, den andra hälften säljs till någon annan som inte har lika höga krav på kvalitet.

Och det är alltså därför grejerna ser exakt likadana ut och ibland till och med levereras i likadana kartonger, men inte håller samma kvalitet.

Sen bör man väl kanske påpeka att fabrikernas kvalitetskontroller givetvis inte är helt hundraprocentigt idiotsäkra och aldrig missar.
Ibland smiter en halvtaskig komponent igenom och blir stämplad som en Bosch, och ibland så ramlar några av dom riktigt bra komponenterna av bandet och blir sålda som lågprisgrejer.
Detta förklarar varför man ibland kan få en trasig Bosch men även varför man ibland får bra grejer på Biltema. wink

kvalitetssäkeringen är jhu bara ett sätt att ha lite kontroll på sakerna man kan ha tur och otur oavsätt märke.
men tror dom mesta som hållt på en stund med bilar att det är sämre kvalite över lag på biltema grejerna.

ta tex en original handbromsback till en 850 sen jämför du med dito från tema.  det är en JÄVLA skillnad.
en blind skulle känna skillnaden.
skiljer nog 1cm i bredd på bromsbanden. med andra ord handbromsen tar inte med biltemas grejer..  något jag själv råkat ut för.    gick utmärkt att slå en handbromsvändning på torrasfalt med original grejerna men bytte skivor bak och tänkte att lika bra att byta handbromsbackarna bak men det skulle jag aldrig gjort.. den orka inte ens låsa på grus efter det =/

Kör fort så hinner inget hända...

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
25 oktober 2014
Handbromsar från feltema till 850 har jag aldrig fått att fungera perfekt. Eller man kan spänna ena sidan men andra sidan förbli ospänd och man slipar ner belägget samtidigt. Har nog testat 4st från feltema på olika bilar. En bil med helt nya feltema skivor. Inte ens en van mekaniker fick det att lira ordentligt.

Slet ut en länkarmsbussning på 3 veckor normal körning. Tokslut! glappade mer än vad den snudd på 20 år gamla andra länkarmen var sliten.

Feltema må ha bra saker för ett bra pris. Men oftast så är det lite sämre.

Vem som helst som har spikat ihop något med billig skitspik som böjer sig vet exakt vad man talar om.
Det funkar men med frustrationen det skapar så får det fan kosta lite mer för bättre grejor.

1 808 Inlägg
26 oktober 2014
Bilteams Värmepistol hur är den?

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

907 Inlägg
26 oktober 2014
Gronwalls skrev:

Helt okej

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
26 oktober 2014
Både den dyra och billiga funkar.

Sladden luktar och känns lite B dock. Även knappen mellan läge 0-1-2 känns lite trög ibland. Men för 130kr? och 300kr? så är det väl inget att klaga på?

1 861 Inlägg
26 oktober 2014
Gronwalls skrev:

Min började brinna så håll ett öga på den! Haha

1 938 Inlägg
26 oktober 2014
Kör på Julas för 299, får en OK väska och man kan ställa tempen på den efter behov.

1 125 Inlägg
26 oktober 2014
trubbelturbo skrev:
fadret skrev:

Sånt där borde man absolut säga till personalen om, förutom att det är en stöld så är det inte särskilt kul för den person som eventuellt köper den där Volvo-skivan till sin Ford. För att sen när han väl plockat av dem gamla bromsskivorna inser att dem inte passar blir tvungen att montera på allt skit igen för att åka in o byta. mad

Självklart påpekade jag detta för personalen,så dom tog honom utanför.

5 Inlägg
26 oktober 2014
Hur är biltemas bromsoks färg? Bra eller skit

så äre!
872 Inlägg
26 oktober 2014
jonatanhejde skrev:

Jag har målat mina ok med biltemas bromsoksfärg. Än så länge sitter färgen kvar. De enda som var lite jobbigt är lång torktid. Men kanske det är så på alla. Annara har jag inget att anmärka på speciellr för 100kr smile

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen

2 419 Inlägg
26 oktober 2014
Såg en idag som lämnade tillbaka sina torkarblad som var de sämsta han köpt och lät väldigt arg :-P vad förväntar man sig för det priset liksom!!

7 443 Inlägg
26 oktober 2014
strandberg31 skrev:
Såg en idag som lämnade tillbaka sina torkarblad som var de sämsta han köpt och lät väldigt arg :-P vad förväntar man sig för det priset liksom!!

de har ju dessutom fått bäst i test,, bäst tycker jag ej dem är men de duger

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
26 oktober 2014
jonatanhejde skrev:

Riktigt bra i mina ögon.
Målade mina efter ordentlig omgång med roterande stålborste och oken lösa, lät det torka nått dygn innan montering och körde sen på bana och trots bromsarna gick väldigt varmt höll färgen skitbra.

- Time Attack -

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
26 oktober 2014
strandberg31 skrev:

Tycker fästena är riktigt dåliga, monterat på några andra bilar (inte mina) och passar dåligt och känns som att dom ska lossna.
I de fallen det vart möjligt har jag tagit fästena från de gamla torkarbladen och flyttat över.

- Time Attack -

6 739 Inlägg
26 oktober 2014
jonatanhejde skrev:

jag tycker den funkar mycket bra! smile
målade mina ok för ca 2år sedan och det ser fortfarande riktigt bra ut smile sprayar alltid fälgtvättmedel på oken när jag tvättar bilen så de håller sej rena wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

695 Inlägg
27 oktober 2014
Tjena!

Tror frågan varit upp här innan men hittar inte den hmm
Vad har folket för erfarenhet av biltemas svetsar? Är tänkt att använda den till bil och lite annat småpill. Någon som är bättre eller sämre?
Eller ska man köpa någon annan? smile

Mvh

Sök