Det här kommer säkert att bli en halv roman. Men ja... mina polare säger ibland att jag kanske inte borde ha
bil, för jag har inte direkt någon tur, om man säger så. Ja, ja. Orkar ni läsa så får ni se.
850 GLT -92Köpte den med ett "litet" fel för 20.000kr. Den var jävligt fin och sådär. Det enda var ju det att kransarna
till ABS:en var spruckna hela vägen runt. Gick på några tusen att byta hos Volvo (roligt, roligt). Sen funkade
ju bilen trots allt ett tag. Och den gick väl hyggligt. Men efter ett tag, när jag skulle åka till jobbet (mitt ute
i ödemarken, vid 04:30 och ja... kolmörkt, mitt i vintern o.s.v.) så började något relä att glappa. Så ibland
när jag bytte från helljus till halvljus (och tvärt om) så hoppade inte lamporna alltid igång. Lagom roligt att
köra på positionsljus i mörkret sådär.
Sedan pajade centrallåset. Och låset till bagagen var redan trasigt. Så om man skulle ner i bagagen så
fick man krypa in igenom baksätet. Och sedan låg nån broms på helt otroligt mycket. Minns att jag tankade
bilen en morgon för att åka till nya jobbet. Tankade för 200 kr. Åkte de 2 km till och från jobbet två gånger,
sen var bensinen slut.
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Sedan pajade lagret på bilen så jag kunde inte köra i mer än 50km/h. Och då var det dags för besiktning.
Som tur var gick bilen igenom (den gick ju knappt att köra?). Och ja, lagret var inte billigt att byta på verkstad.
Där efter tändes dessutom servicelampan för den stora servicen, som går på en och annan tusenlapp.
Bör väl sedan nämna att antennen (som var sådär "automatisk") strulade, och lät som om någon körde in
en pinne i en fläkt varje gång man startade/stängde av bilen. Lagom charmigt.
Allt hände inom ett halvår, i princip.
Volvo 855 T5 -95Köpte den.. och ja.. det var en jävligt fin bil som gick riktigt bra. Tre dagar efter köpet skulle jag till Stockholm
(ca 30 mil enkel resa). Var på väg hem därifrån, mitt i natten och får såklart punka (lågprofilsdäck.. billigt). Går
ut för att dra på reservhjulet och ja... självklart hade jag glömt fälgkorset hemma, eftersom att jag hjälpt en
polare med lite grejer dagarna innan. Jag står mitt ute i skogen, på motorvägen, vid 03:30 och har inget
fälgkors. Försöker att stanna några bilar, men utan framgång. Jaja, däcket är sprucket hela vägen runt, och
min 18"-fälg är vinn som attan. Så det fick bli att ringa bärgarn. Frågade om han för några hundringar kunde
låna mig ett fälgkors, för det var det enda jag saknade. Men inte då. Det gick på 2.500 kr för att få reserv-
däcket påsatt. Så f.o.m det så har jag alltid korset i bilen!
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Kom hem och fick köpa nytt däck + ny fälg. Gick bra. Men blev kuggad på besiktningen för att dom andra två
däcken var för dåliga. Satte på vinterdäcken och besiktade om. Gick igenom. Där efter fick jag ännu en
punktering. Köpa nytt däck. Där efter en till, och en till. Jag bör även notera att jag INTE kör "hårt" eller sådär,
utan ja... jag måste bara haft sån förbannad jävla otur, helt enkelt.
Vid nästa besiktning tänkte jag att den skulle gå igenom. För allt funkade bra och den gick som en klocka. Men
jag blev kuggad på att en broms bak läckte. Fixade det. Gick på nån tusenlapp. Besiktade. Då tog bromsarna
ojämt (bak). Fixade det. Och då tog handbromsen för dåligt/ojämt.
Fick då körförbud och sålde skiten till första bästa. Världens finaste T5:a för 27.000kr.
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Allt hände inom ca 9 månader.
Volvo V70 2,4 -04Där efter fick jag nog av privatköp och åkte till min lokala Volvohandlare och köpte mig en V70 för 174.000 kr.
Det kändes så jävla bra. Vi hade en V70 -04 på jobbet och den gick så förbannat bra. Det gjorde min också.
I 2 - 3 dagar. Sedan började motorn låta konstigt. Mysko, tänkte jag. Bilen servades ju faktiskt för 10.000 mil
samma dag som jag hämtade ut den. Men men. Jag fick åka till Volvo. Och det var vevhusventilationen som
var täppt. Dom fick lyfta ur motorn och rensa. Kändes inte bra på en så pass ny/dyr bil.
Som tur var gick det ju på garantin och ja... den var ju som den skulle efteråt. Men efteråt började något till
fjädringen att glappa. Fick byta det. 900kr - Som hittat för ett litet stag som kostar 200 kr i butik. Där efter
höll bilen i någon eller ett par veckor. Sen var det likadant igen, fast på andra sidan. 900 kr igen. Som hittat!
Sedan var det dags för besiktning. Jag hade bara haft bilen i någon månad, och eftersom att den var servad,
och godkänd på alla fronter så var jag säker på att den skulle gå igenom. Gjorde den det? Nä, knappast. Blev
kuggad på att däcken var i så pass taskigt skick så att jag skulle vara tvungen att byta.
Så jag åkte hem, satte på vinterdäcken och sedan åkte tillbaka till bilprovningen igen. Godkänd, yes! Åkte hem
och.... fick punktering. Åkte till Volvo, och nej, det gick inte på garantin eftersom att däck är en "förbrukningsvara",
och eftersom att man inte kunde garantera att det var fel på däcket eller så. Så det var bara att köpa ett helt
nytt (trots att det jag pajade var helt nytt).
Sedan började fläktmotorerna att slira. Fläktarna funkade. Fast inte lika bra som dom skulle. Och så var det
världens störigaste ljud. Var lite rädd för kommande fel, så jag började spekulera i ett köp av en helt ny bil
med tanke på garantierna och sådär. Så jag sålde V70:n efter ca 4 - 5 månaders ägande.
Volvo V50 1,8F -09Än så länge har jag faktiskt inte haft något direkt fel med bilen.. eller ja... motorerna till fläktarna slirade väl
en del ett tag. Men det fick jag fixat. Bör väl nämna en annan grej, som inte har varit otur på det sättet. Men
jag köpte bilen. Körde iväg till Linköping (ca 10 mil) och shoppade lite. Kommer ut och ser världens finaste
dörruppslag i min dörr. Fin metalliclack och hela köret... nu med en stor buckla och så. Vi polerade bort färg
från den andra bilen, så det blev lite bättre. Men man ser fortfarande bucklan och det är lite irriterande. Jag
hade alltså ägt bilen i ca 2 timmar och kört 10 mil med den. Och så pajar dom min lack. Men men...
Bör jag nämna att nästa bil INTE blir en Volvo?
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)