3207
Sök

Effektökning om man tar bort katalysatorn?

4 001 Inlägg
1 februari 2009
#41
caromania skrev:
BMWKimmo skrev:
Jag har provat och menar att det inte är värt det.. 178 hk med kat och 181 utan på en orginal BMW 525 89.

Honda D16a8 har 122hk med 4-1 rör som ger högre toppeffekt med kat.
Honda D16a9 har 130hk med 4-2-1 rör som ger lägre toppeffekt utan kat.

Katen tar alltså mer än 8hk eller drygt 6,5% och det på en 1590cc motor.

du kan ju inte jämföra när det är olika grenrör.
I ditt exempel kan det lika gärna vara ca 2hk skillnad på mjukvaran & 3 hk grenröret och sedan 3 hk på katten.

T.ex Volvo ändrade sitt grenrör när dom satte dit kat för att få en bättre karaktär på motorn.


Gör som Soyd skrev, köp en racekat, dom är inte så dyra

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 februari 2009
#42
kolvas skrev:
du kan ju inte jämföra när det är olika grenrör.
I ditt exempel kan det lika gärna vara ca 2hk skillnad på mjukvaran & 3 hk grenröret och sedan 3 hk på katten.

T.ex Volvo ändrade sitt grenrör när dom satte dit kat för att få en bättre karaktär på motorn.

Honda bytte grenrör för att inte förlora mer effekt då de satte dit katalysatorn. 4-1 röret ger på pappret fler hästar vid 6500rpm än 4-2-1 röret. Det är ingen skillnad i mjukvara. Tror du inte Hondakillarna runt om i världen har testat 1000ggr med olika grenrör och bänkat? Det här är inget jag hittar på, så här är det. Hondas D16motorer förlorar massor på katen.

Vad jag ville komma fram till är att det finns inga generella regler med katalysator och effekt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 723 Inlägg
1 februari 2009
#43
om det inte märks skillnad på en 5,7l V8 med eller utan katt så tror jag knappast det gör det på en 2,3l 4a.

jag har svårt att tro på de ökningar som endel beskriver. antingen har det med annan programvara, olika delar på bilarna eller så är katalysatorn helt igensotad om det är sån skillnad. Det kan även vara så att de har ställt ner effekt för att istället låta bilen gå renare och få lägre utsläpp i samband med att de har fått  katalysatorn.

1 019 Inlägg
1 februari 2009
#44
Aero T16 skrev:
dbjanoz skrev:
Aero T16 skrev:
En saab 900 t16 från 1988 har 160hk med kat och 175 hk utan kat.

Var dessa mätresultat med en skadad katalysator?

Det var uppgifter enligt instruktionsboken.

Det är olika APC-boxar, dvs olika laddtryck på de bilarna. Du får inte 175hk om du plockar bort katalysatorn från en 160 hästare.
Senast redigerat av Garfield (1 februari 2009)


Reservdansk
6 271 Inlägg
1 februari 2009
#45
Garfield skrev:
Aero T16 skrev:
dbjanoz skrev:

Var dessa mätresultat med en skadad katalysator?

Det var uppgifter enligt instruktionsboken.

Det är olika APC-boxar, dvs olika laddtryck på de bilarna. Du får inte 175hk om du plockar bort katalysatorn från en 160 hästare.

Ja, se där, det beror ju på laddtrycket, inte katalysatorn... lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 675 Inlägg
1 februari 2009
#46
Har provat utan kat på min turbo. Tycker bilen verkade överansträngd utan. Gick mjukare och finare med sport kat. istället. Så satsa pengar på en sån istället. hova.com har ett stort ut bud.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 februari 2009
#47
falloutboy skrev:
om det inte märks skillnad på en 5,7l V8 med eller utan katt så tror jag knappast det gör det på en 2,3l 4a.

Storleken på motorn har ingenting med detta att göra.

falloutboy skrev:
jag har svårt att tro på de ökningar som endel beskriver.

Jag tror på Hondas egna siffror från när bilarna var nya samt på vad många mätt upp under de senaste 20 åren.

falloutboy skrev:
annan programvara

Nej

falloutboy skrev:
katalysatorn helt igensotad om det är sån skillnad.

Samma skillnad då det var ny bil. Knappast igensotad katalysator då.

falloutboy skrev:
Det kan även vara så att de har ställt ner effekt för att istället låta bilen gå renare och få lägre utsläpp i samband med att de har fått katalysatorn.

Nej. Samma programvara. T ex lambdasonden påverkar inte effekten vid WOT.

caromania skrev:
Vad jag ville komma fram till är att det finns inga generella regler med katalysator och effekt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 001 Inlägg
1 februari 2009
#48
caromania skrev:
Honda bytte grenrör för att inte förlora mer effekt då de satte dit katalysatorn. 4-1 röret ger på pappret fler hästar vid 6500rpm än 4-2-1 röret. Det är ingen skillnad i mjukvara. Tror du inte Hondakillarna runt om i världen har testat 1000ggr med olika grenrör och bänkat? Det här är inget jag hittar på, så här är det. Hondas D16motorer förlorar massor på katen.

Vad jag ville komma fram till är att det finns inga generella regler med katalysator och effekt.

4-1 grenrör ger mer effekt på höga varv men tappar i botten mot ett 4-2-1, kvittar om det är kat eller inte.

Man måste jämföra EXAKT samma motor med samma kringutrustning för att få fram ett relevant resultat, man kan inte jämföra 2 olika motores data som kanske t.o.m kommer från olika mätutrustning.

Ta en bil med katalysator och bänka den, plocka bort katalysatorn och ersätt med ett rör och gör en ny bänkning, det är enda sättet att få ett resultat.

ska se om jag hittar bänkpapprena från en rallybil somfick kat monterad och en ny mappning, det som hände var att vi fick ändra karaktären på motorn lite men jag tror inte vi tappade någon effekt

Edit: det var iofs. en racekat
Senast redigerat av kolvas (1 februari 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 723 Inlägg
1 februari 2009
#49
caromania skrev:
falloutboy skrev:
om det inte märks skillnad på en 5,7l V8 med eller utan katt så tror jag knappast det gör det på en 2,3l 4a.

Storleken på motorn har ingenting med detta att göra.

falloutboy skrev:
jag har svårt att tro på de ökningar som endel beskriver.

Jag tror på Hondas egna siffror från när bilarna var nya samt på vad många mätt upp under de senaste 20 åren.

falloutboy skrev:
annan programvara

Nej

falloutboy skrev:
katalysatorn helt igensotad om det är sån skillnad.

Samma skillnad då det var ny bil. Knappast igensotad katalysator då.

falloutboy skrev:
Det kan även vara så att de har ställt ner effekt för att istället låta bilen gå renare och få lägre utsläpp i samband med att de har fått katalysatorn.

Nej. Samma programvara. T ex lambdasonden påverkar inte effekten vid WOT.

caromania skrev:
Vad jag ville komma fram till är att det finns inga generella regler med katalysator och effekt.


ja hela 8hk talar du om. Nu finns det dem som fablar om bra mycket större ökningar. det var dem jag var ute efter.

1 291 Inlägg
1 februari 2009
#50
Katalysatorn gör en viss skillnad, så är det och går inte komma ifrån.
MIN erfarenhet är att när jag monterade en 3" 100cells finnkat på min rallycrossbil gjorde det en skillnad från 148hk till 149 hk på drivhjulen, alltså en (1) hk plus. och då monterades den just framanför bakaxeln.
En kompis/konkurrent som åker saab höll på en hel dag att prova olika placeringar på sin bil i bromsbänken och där fanns en skillnad på över 10hk bara med placeringen där längst bak var bäst.
Men det är ju som sagt bara min egen erfarenhet och inget jag läst i en broschyr roll


1 785 Inlägg
1 februari 2009
#51
corsa_m skrev:
Katalysatorn gör en viss skillnad, så är det och går inte komma ifrån.
MIN erfarenhet är att när jag monterade en 3" 100cells finnkat på min rallycrossbil gjorde det en skillnad från 148hk till 149 hk på drivhjulen, alltså en (1) hk plus. och då monterades den just framanför bakaxeln.
En kompis/konkurrent som åker saab höll på en hel dag att prova olika placeringar på sin bil i bromsbänken och där fanns en skillnad på över 10hk bara med placeringen där längst bak var bäst.
Men det är ju som sagt bara min egen erfarenhet och inget jag läst i en broschyr roll

Om man gör samma test genom att flytta en ljuddämpare får man samma effekt. Man stämmer ju av avgassystemet beroende på var burkarna sitter. Avgassystemet är en del av motorn! 0,67% ökade effekten visst är det en skillnad. Men troligen skulle du kunna mäta fram en minst lika stor skillnad bereoende på vilka stift du använder.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 497 Inlägg
2 februari 2009
#52
Klart är iaf att det är jävligt egoistiskt att köra utan katalysator.
Och effekten man vinner är försumbar..

Axel

865 Inlägg
4 februari 2009
#53
AxlSam skrev:
Klart är iaf att det är jävligt egoistiskt att köra utan katalysator.
Och effekten man vinner är försumbar..

Axel

varför e det egoistiskt att köra utan katalysator???


Vw trimmare
2 995 Inlägg
4 februari 2009
#54
no_fake skrev:
AxlSam skrev:
Klart är iaf att det är jävligt egoistiskt att köra utan katalysator.
Och effekten man vinner är försumbar..

Axel

varför e det egoistiskt att köra utan katalysator???

du sotar ner miljön rätt kraftigt för en ynka hk.....

ligger nog med i "ego" facket kör 2.5" sidepipe med varken dämpare/katt...


518 Inlägg
4 februari 2009
#55
skaffa en fullflödesrace kat istället för att dumsnåla.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

865 Inlägg
4 februari 2009
#56
MeloveGolf skrev:
no_fake skrev:
AxlSam skrev:
Klart är iaf att det är jävligt egoistiskt att köra utan katalysator.
Och effekten man vinner är försumbar..

Axel

varför e det egoistiskt att köra utan katalysator???

du sotar ner miljön rätt kraftigt för en ynka hk.....

ligger nog med i "ego" facket kör 2.5" sidepipe med varken dämpare/katt...

jo men finns så mycket värre i världen att bry sig om än att tro att alla besparingar vi gör i sverige på miljön skulle hjälpa...


518 Inlägg
4 februari 2009
#57
men man behöver ju inte förvärra det hela med flit för då är man ju enormt korkad.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

865 Inlägg
4 februari 2009
#58
Karl-Bertil skrev:
men man behöver ju inte förvärra det hela med flit för då är man ju enormt korkad.

men min bila har ett rakt rör istället för katt men går igenom besikningen och allt då kan det ju inte slita så på miljön... fast med alla skatter som man ska betala så bryr jag mig inte ett dugg om miljön


Avstängd
962 Inlägg
4 februari 2009
#59
Enligt många på scoobynet.com så "snor" katten på downpipen runt 20hk på en Impreza, själv tycker jag det låter mycket men men... Och då tar dom bara bort en av dom 2 som sitter org, så på en turbobil gör det väll hyffsad skillnad.

Köra utan katt i en gammal skitbil utan någon effekt är dock helt meningslöst och äckligt, FY!

Edit: iofs byter väll dom flesta till 3" downpipe samtidigt så det är väll kanske anledningen till att effekten ökar så mycket.
Senast redigerat av prodrive (4 februari 2009)

469 Inlägg
4 februari 2009
#60
AxlSam skrev:
Klart är iaf att det är jävligt egoistiskt att köra utan katalysator.
Och effekten man vinner är försumbar..

Axel

vill bara säga det att om sverige ska ligga på medel utsläpp (som eu vill att alla ska göra) så måste sverige ÖKA sina utsläpp med nära 14%!!! så att om en del kör utan kat så gör det nog inte så mycket. men så är det i lilla landet lagom [VÄRLDS ELITEN i att värna om miljön<3]
Senast redigerat av exoop (4 februari 2009)

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"


Sök