caromania skrev:
Honda bytte grenrör för att inte förlora mer effekt då de satte dit katalysatorn. 4-1 röret ger på pappret fler hästar vid 6500rpm än 4-2-1 röret. Det är ingen skillnad i mjukvara. Tror du inte Hondakillarna runt om i världen har testat 1000ggr med olika grenrör och bänkat? Det här är inget jag hittar på, så här är det. Hondas D16motorer förlorar massor på katen.
Vad jag ville komma fram till är att det finns inga generella regler med katalysator och effekt.
4-1 grenrör ger mer effekt på höga varv men tappar i botten mot ett 4-2-1, kvittar om det är kat eller inte.
Man måste jämföra EXAKT samma motor med samma kringutrustning för att få fram ett relevant resultat, man kan inte jämföra 2 olika motores data som kanske t.o.m kommer från olika mätutrustning.
Ta en bil med katalysator och bänka den, plocka bort katalysatorn och ersätt med ett rör och gör en ny bänkning, det är enda sättet att få ett resultat.
ska se om jag hittar bänkpapprena från en rallybil somfick kat monterad och en ny mappning, det som hände var att vi fick ändra karaktären på motorn lite men jag tror inte vi tappade någon effekt
Edit: det var iofs. en racekat
Senast redigerat av kolvas (1 februari 2009)
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må