3427
Sök

Skrapade hjulhus, vilken massa skall jag använda så bilen inte rostar upp?

Avstängd
962 Inlägg
31 januari 2009
Trådstartare
#1
Tjena, jag håller på för fullt med att skrapa gammal torr massa i hjulhusen på min Impreza. Det är inte jättekul och oundvikligen har jag skrapat sönder färgen på vissa ställen så plåten är framme, min fråga är hur jag ska göra och vilka produkter jag ska använda så det inte uppkommer rost och annat jävelskap?

Jag köpte någon spray som hette macasol eller macarol (minns inte vilket) men det är väll inte riktig underredsmassa, utan bara stenskottskydd? Jag undrar hur ni som har renoverat bilar seriöst har gjort med hjulhusen och underredet, vilka produkter ni har använt ect. Nu kommer min bil iofs inte köras vintertid men jag känner ändå att jag vill göra det riktigt...

Räcker det med att lägga i rostskyddsfärg där plåten är framme, och sedan spruta ett par eller tre lager av bodysprayn, eller ska man köpa någon seriösare massa och kleta på? Helst vill jag inte ha klibbiga hjulhus där smuts fastnar så det ser ut som bajs... Skulle uppskatta svar från er som vet hur man skall göra för bästa resultat.

Tack på förhand!

/Oskar

4 586 Inlägg
31 januari 2009
#2
Hammarlack är bra täcker fint samt tål mycket stryk

innehåller dock silicon som är lackerarens bästa ovän
Senast redigerat av jorre83 (1 februari 2009)


Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
31 januari 2009
#3
Personligen skulle jag satsat på något annat än Hammarlack då det innehåller silicon vilket man inte vill ha i närheten av något som kan behövas lackeras i framtiden.

Nu är ju inte jag någon billackerare, men personligen skulle jag slipat rent, tvättat noga, några lager zinkspray + ett tjockt lager gosig underredsmassa.
Senast redigerat av insane_1 (31 januari 2009)


1 072 Inlägg
31 januari 2009
#4
Den där jävla hammarlacken dyker upp jämt, vilket inte är bra.
Epoxy primer/etsande grund är det som gäller. Därefter 2k lack om man orkar.

EDIT: eller underredsmassa
Senast redigerat av sik (31 januari 2009)


Avstängd
962 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
#5
Hammarlack skall aldrig komma i närheten av min bil igen, det är ingen risk tongue Tack för era svar iaf, vanlig rostskyddsfärg är bara att glömma då eller? Som grund menar jag. Ang underredsmassan, kan man använda sån body på sprayburk som torkar eller kommer den bara spricka och ramla av? Kan man pensla på klibbig "riktig" massa och sedan lägga på body? Jag vill som sagt helst inte ha klibbiga hjulhus där all skit man kör över fastnar och ser ut som bajs efter en vecka... smile

1 675 Inlägg
1 februari 2009
#6
varför detta hat mot hammar lack? kört själv med det, funkar kanon. När jag tröttnat slippa ner på med bil lack. Har sutigt längre en vad bilarna hållit wink Men vill du ha en bra färg. Kör på motpr lack som penslas blir som emalj när det härdat. men kostar 150 kr för 150 ml sad

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

1 072 Inlägg
1 februari 2009
#7
prodrive skrev:
Hammarlack skall aldrig komma i närheten av min bil igen, det är ingen risk tongue Tack för era svar iaf, vanlig rostskyddsfärg är bara att glömma då eller? Som grund menar jag. Ang underredsmassan, kan man använda sån body på sprayburk som torkar eller kommer den bara spricka och ramla av? Kan man pensla på klibbig "riktig" massa och sedan lägga på body? Jag vill som sagt helst inte ha klibbiga hjulhus där all skit man kör över fastnar och ser ut som bajs efter en vecka... smile

epoxy är det absolut bästa du kan ha.. sen om du lägger lack eller body spelar ingen roll. jag kör på carosols sortiment vilket har passat mig. (spray)

min japanare har jag kört epoxy, etsande grund och 2k lack. skydd på skydd på skydd men säkert blir det. anledningen till vit färg är att man enkelt ser skavanker som man fyller i.


Ingenjör
56 Inlägg
1 februari 2009
#8
men för helvete vem bryr sig hur det ser ut i hjulhusen. Har ni inget viktigare för er.  spraya på något skit snabbt och ut och kör i stället.

Om det nu är så viktigt så kan du väll syradoppa hela karossen?. Galva hela karossen. Pulverlacka hela karossen med epoxybaserad coat.. eller fixa nån som tillverkar alla karossdelar i syrafast? köp ett engelskt hjul gör det själv?

vem bryr sig om det rostar hål om 20 år?  det är bara slöseri med tid och pengar att hålla på och larva sig så där.

bryt ihop hej.

Mvh Erik

Avstängd
962 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
#9
Nej varför ska man bry sig om sin bil över huvud taget, varför tvätta bilen eller dammsuga den invändigt, den funkar ju lika bra även om den är grisig och äcklig...

Hade jag haft tillgång till större garage med lyft hade jag plockat ner bilen totalt och lackerat alla chassistag, bryggor ect och lackerat karossen undertill. Men för stunden får det räcka med det jag kommer åt... Så tack för din åsikt Erkki.

1 291 Inlägg
1 februari 2009
#10
Erkki: om alla vore som dig skulle det ju finnas gott om veteranare och andra entusiastbilar kvar. tacka vet jag folk som bryr sig och är rädd om sina saker.
Angående hjulhusen skulle jag satsa på en 2k epoxygrund och sedan vit topplack, lättare att hålla rent och snyggt än svart.


Ingenjör
56 Inlägg
2 februari 2009
#11
tror bara att det inte skyddar mer när du gör din "seriösa" restskyddsbehandling än den som var från början... sen har jag väldigt svårt att se en dussinbil som din impreza som någon entusiastbil.

men men får väll börja slipa hjulhusen och rostskydda med epoxy osv på min gamla ford scorpio så det finns några kvar..

Mvh Erik

Ingenjör
56 Inlägg
2 februari 2009
#12
nu får ni raka pungen grabbar

Mvh Erik

Avstängd
962 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
#13
Erkki skrev:
tror bara att det inte skyddar mer när du gör din "seriösa" restskyddsbehandling än den som var från början... sen har jag väldigt svårt att se en dussinbil som din impreza som någon entusiastbil.

men men får väll börja slipa hjulhusen och rostskydda med epoxy osv på min gamla ford scorpio så det finns några kvar..

Ja massan som var 9år gammal och flagnade bort på dom flesta ställena var säkert jättebra, sen att du som kör amerikanare inte kan förstå hur någon kan bry sig om en japansk bil förvånar mig inte alls, men det finns faktiskt inte alls gott om fräscha GC8or kvar, dom flesta är rostiga våldtagna buskar tyvärr... Kollar du blocket är säkert 8/10 GTs rosthögar... Och du hittar inte många som aldrig varit vinterkörda och med under 7000mil på mätaren..

Men nu ska jag gå ut och repa lacken och bajsa i tanken för en japansk dussinbil är ju inte värt ett skit!
Senast redigerat av prodrive (2 februari 2009)

1 758 Inlägg
2 februari 2009
#14
Kör med nån rostskyddsfärg, bäst är förstås att spruta nån riktig 2k epoxy-historia, men "vanlig" rostskyddssfärg som du penslar funkar också bra. Sen drar du på tjockflytande underredsmassa, förslagsvis med sprayburk, eftersom det blir jämnt och fint till skillnad från om du lägger på med pensel.
På de ställen som är mest utsatta kan du med fördel dra på body innan underredsmassan.

Håller själv på att skrapa underredet på min bil nu, tänker lägga rostgrund först, sedan body där det är mest utsatt för stensprut och annat hårt slitage och sedan spraya underredsmassa.


Sök