2518
Sök

hjälp med Kondensatorn!

81 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
Hej! nu är de så att jag ska byta plats på mina grejer jag har från ena bilen till den andra men min fråga är.  Är de något jag måste göra med kondensatorn? då ja ska byta plats på grejerna? de kan ta 1 månad innan jag sätter i dem i den andra bilen då jag måste få igång den. ska man ladda ur den? och hur gör man det?

varför jag ska göra så här är för att jag är tvungen att sälja GL:n
Senast redigerat av 740in (1 februari 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 februari 2009
Ta en H1-lampa och sätt den mellan polarna då du har kopplat loss den så är den urladdad när lampan slocknat.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

81 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
ska jag plocka väck kablarna först?

21 761 Inlägg
1 februari 2009
Lonefox skrev:
Ta en H1-lampa och sätt den mellan polarna

Vad ska polarna göra med lampan sen då, leka med den? winkwink

Usch, nu var jag elak igen. wink

21 761 Inlägg
1 februari 2009
740in skrev:
ska man ladda ur den?

Det är ju säkrast att göra så för att undvika att den råkar bli kortsluten ifall den "ligger och skräpar" bland andra saker. smile

Ta loss kablarna från kondingen och ladda ur den, blir väl enklast så. Då slipper du bekymra dig ifall du kommer åt anslutningarna när du plockar bort den. För att göra saker i någorlunda rätt ordning så plockar du bort säkringen i pluskabeln framme vid batteriet först, alltid göra så vid arbete med strömkablarna. smile
Senast redigerat av Drönirettab (1 februari 2009)

81 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
tänkte på det men om man ska bara dra över allt då behöver man inte göra något va? mer än att sätta i strömsladden sist till batteriet?
Senast redigerat av 740in (1 februari 2009)

7 241 Inlägg
1 februari 2009
Tack Dröni big_smile Den förtjänade jag. Är jag så slarvig så får jag skylla mig själv wink

740in> Ja....koppla först loss säkringen vid batteriet, koppla sedan loss kondensatorn och sätt lampan mellan polerna. Sedan kan du hantera kondensatorn.

Man skall ALDRIG hantera en laddad kondensator ifall olyckan är framme och den smäller.....inte roligt sad

När du sedan skall montera in det i dne andra bilen så monterar du dit  kondensatorn o stegen, låter bli att koppla in säkringen vid batteriet. När du är klar så långt så sätter du lampan mellan polerna i säkringshållaren. När lampan slocknar är kondensatorn laddad och du kan sätta dit säkringen.
Klart. smile

81 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
kvittar det vad det är för en lampa?

7 241 Inlägg
1 februari 2009
740in skrev:

Jag brukade använda en 55W lampa.....lagom motstånd i den.
Varför just H1 beror på kabeln som sitter på den. Blir lite lättare att hantera gentemot kondensatorn smile

81 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
ok tack för tipsen smile

7 241 Inlägg
1 februari 2009
Swedenrockers skrev:
Lonefox skrev:
740in skrev:

Jag brukade använda en 55W lampa.....lagom motstånd i den.
Varför just H1 beror på kabeln som sitter på den. Blir lite lättare att hantera gentemot kondensatorn smile

Eller H3 kanske? Den har ju ändå en kabel från början.

Just det......ber om ursäkt.
Blandade ihop dem :S

81 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
H3 är väll billampor? hur ska jag sätta den på kondensatorn?
Senast redigerat av 740in (3 februari 2009)

7 241 Inlägg
3 februari 2009
740in skrev:
H3 är väll billampor? hur ska jag sätta den på kondensatorn?

Du skall bara använda den för att tömma resp ladda kondensatorn.
Kabeln på ena polen av kondensatorn och lampsockeln på den andra. När lampan slocknar är kondensatorn tömd.

Sedan för att ladda den så har du säkringen vid batteriet urkopplad, sätt sedan kabeln mot ena plinten och sockeln mot den andra, när lampan då slockar är kondensatorn laddad.

Det går rätt fort...en sekund eller två men det är lagom motstånd för att inte chocka kondensatorn.

När kondensatorn sedan är laddad då den sitter på plats bak i bilen så kopplar du in säkringen igen.

smile

Sök