2262
Sök

850R Koppling till B230FK M90?

46 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
#1
Undrar vad som behöver göras för att en R-koppling till 850 ska passa 945 LTT-98 B230FK+M90 låda.
Tack på förhand

Den som vågar gasa fullt har trimmat för lite..

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
2 februari 2009
#2
Kollade in din bil och undrar om det verkligen behövs starkare prylar till den... Du ligger väl på runt 250hk med dem prylarna? pallar inte original 940 koppling det?

Jag vet inga priser, men det borde vara enklare att slänga dit "riktiga" prylar o så fall. Finns ju lameller som är gjorda för att palla massa effekt, typ 6 puckad borde funka till din bil... vet dock inte om bilen blir svårkörd med sån lamell.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

46 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
#3
AcesHigh666 skrev:
Kollade in din bil och undrar om det verkligen behövs starkare prylar till den... Du ligger väl på runt 250hk med dem prylarna? pallar inte original 940 koppling det?

Jag vet inga priser, men det borde vara enklare att slänga dit "riktiga" prylar o så fall. Finns ju lameller som är gjorda för att palla massa effekt, typ 6 puckad borde funka till din bil... vet dock inte om bilen blir svårkörd med sån lamell.

Några exakta siffror på de vet jag inte... men kanske nån stans runt 250hk. orginal pallar inte över 200hk, inte så sugen på att köra med sinter. Rkopplingen e inte särskilt dyr.. Lamell+tryckplatta+urtrampningslager kostar på volvo 2900:- så ja kan inte tänka mej att R-kopplingen kan gå på mer än kanske 3800:- det är ju en riktigt behaglig koppling som dessutom klarar bra med effekt..

Den som vågar gasa fullt har trimmat för lite..

★★★★★
455 Inlägg
2 februari 2009
#4
starmer__ skrev:
AcesHigh666 skrev:
Kollade in din bil och undrar om det verkligen behövs starkare prylar till den... Du ligger väl på runt 250hk med dem prylarna? pallar inte original 940 koppling det?

Jag vet inga priser, men det borde vara enklare att slänga dit "riktiga" prylar o så fall. Finns ju lameller som är gjorda för att palla massa effekt, typ 6 puckad borde funka till din bil... vet dock inte om bilen blir svårkörd med sån lamell.

Några exakta siffror på de vet jag inte... men kanske nån stans runt 250hk. orginal pallar inte över 200hk, inte så sugen på att köra med sinter. Rkopplingen e inte särskilt dyr.. Lamell+tryckplatta+urtrampningslager kostar på volvo 2900:- så ja kan inte tänka mej att R-kopplingen kan gå på mer än kanske 3800:- det är ju en riktigt behaglig koppling som dessutom klarar bra med effekt..

kan säga att du får vara glad om du ens har 200 hk med den uppsättningen i bänken. forums hk kanske 250 men i verkligheten långt ifrån

ontopic då:
inte kollat på KG trimmning? dom har special kopplingar till m90 lådor som ska hålla för trimm!
Senast redigerat av ozzy (2 februari 2009)

46 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
#5
jo har kikat där med.. men som sagt det kostar ju en del där med...

Den som vågar gasa fullt har trimmat för lite..

Volvoskadad
6 017 Inlägg
2 februari 2009
#6
Köp på "712" tryckplattan hos Autoexperten http://www.autokatalogen.se/afw/orebro/ … eNo=102459
billigare än kg, sen köper du orginal lamell och urtramplager så har du en koppling som håller långt

Jonas

46 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
#7
Volvo_Mannen skrev:
Köp på "712" tryckplattan hos Autoexperten http://www.autokatalogen.se/afw/orebro/ … eNo=102459
billigare än kg, sen köper du orginal lamell och urtramplager så har du en koppling som håller långt

jo ioförsej så skulle de va något.. men nu undrade jag över vad som behöver göras för att en r-koppling ska passa till mina grejor....

Den som vågar gasa fullt har trimmat för lite..

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 februari 2009
#8
starmer__ skrev:
Undrar vad som behöver göras för att en R-koppling till 850 ska passa 945 LTT-98 B230FK+M90 låda.
Tack på förhand

Går det alls? tongue

Du får väl jämföra en vanlig koppling med en 850-koppling, och se om det skiljer?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

46 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
#9
TurbOla skrev:
starmer__ skrev:
Undrar vad som behöver göras för att en R-koppling till 850 ska passa 945 LTT-98 B230FK+M90 låda.
Tack på förhand

Går det alls? tongue

Du får väl jämföra en vanlig koppling med en 850-koppling, och se om det skiljer?

Japp... e endel som åker med det, tänkte att de va nån som visste men de verkar rätt trögt....

Den som vågar gasa fullt har trimmat för lite..

★★★★★
455 Inlägg
2 februari 2009
#10
starmer__ skrev:
TurbOla skrev:
starmer__ skrev:
Undrar vad som behöver göras för att en R-koppling till 850 ska passa 945 LTT-98 B230FK+M90 låda.
Tack på förhand

Går det alls? tongue

Du får väl jämföra en vanlig koppling med en 850-koppling, och se om det skiljer?

Japp... e endel som åker med det, tänkte att de va nån som visste men de verkar rätt trögt....

dom vet nog mer på TPC sök lite där så får du säkert upp nått eller fråga om du inte hittar nått

46 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
#11
ozzy skrev:
starmer__ skrev:
TurbOla skrev:

Går det alls? tongue

Du får väl jämföra en vanlig koppling med en 850-koppling, och se om det skiljer?

Japp... e endel som åker med det, tänkte att de va nån som visste men de verkar rätt trögt....

dom vet nog mer på TPC sök lite där så får du säkert upp nått eller fråga om du inte hittar nått

Ska prova där å se big_smile

Den som vågar gasa fullt har trimmat för lite..

9 Inlägg
2 februari 2009
#12
Har en ny koppling till 850R liggandes om du skulle behöva.. (Lamell, tryckplatta, urtrampningslager och svänghjul)

46 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
#13
okej... Riktpris?

Den som vågar gasa fullt har trimmat för lite..

9 Inlägg
2 februari 2009
#14
kommer inte ihåg va den kosta, ska leta upp kvittot, skickar pm sen

16 Inlägg
2 februari 2009
#15
bästa tips jag kan ge dig är kg trimning.. jag köpte själv deras förstärka tryckplatta där som pallar för 525 Nm och ny lamell när jag var igång.. gamla tryckplattan var blåoxerad och lamellen sprucken och detta funkar skit bra, knappt märkbart trögare än orginal men tar betydligt tidigare.. www.kgtrimning.com är adressen.. wink


Volvoskadad
6 017 Inlägg
2 februari 2009
#16
pugg_malmo skrev:
bästa tips jag kan ge dig är kg trimning.. jag köpte själv deras förstärka tryckplatta där som pallar för 525 Nm och ny lamell när jag var igång.. gamla tryckplattan var blåoxerad och lamellen sprucken och detta funkar skit bra, knappt märkbart trögare än orginal men tar betydligt tidigare.. www.kgtrimning.com är adressen.. wink

Samma grejor hos Autoexperten är billigare

Jonas

593 Inlägg
2 februari 2009
#17
Tveksamt om r-kopplingen passar, vet att 850R-lamell (240mm) passar tillsammans med dm-svänghjulet och m90 låda men som sagt tveksamt om hela kopplingskitet passar, har för mig r-tryckplattan är lite tunnare (vilket iförsig skulle gå att kompensera med lite tjockare urtramsplager men,, NEJ!

Kär den gamla beprövade -712 plattan (525nM)  med org.lamell. Det är beprövat, de fungerar och de blir inget strul.. kostar några hundringar till men de är de värt.. lycka till

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
2 februari 2009
#18
lammelen passar om du har 240mm kopplingen. Den har samma splines på m90 som på m56/59.. Dock kan jag inte svära på att du får dit tryckplattan. Det är ju inte världens grej att göra om svänghjuls bulthålen för TP heller egentligen..

46 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
#19
air_denka skrev:
lammelen passar om du har 240mm kopplingen. Den har samma splines på m90 som på m56/59.. Dock kan jag inte svära på att du får dit tryckplattan. Det är ju inte världens grej att göra om svänghjuls bulthålen för TP heller egentligen..

okej.. går de att få reda på om jag har 240mm lamell eller 228mm lamell utan att behöva mäta själv?

Den som vågar gasa fullt har trimmat för lite..

593 Inlägg
2 februari 2009
#20
228 mm kopplingen sitter bara på diselmotorerna med m90 låda, har du b230fk med m90 låda så har du 240mm koppling..


Sök