3391
Sök

Hjälp med ljudet i min nya hemmabio...

Mollllgan
2 februari 2009
Trådstartare
Hejsan hoppsan... Nu förrra fredagen så rasade min gammla hemmabio.. och jag var tvungen att akut åka o köpa mig en ny blev en sån HÄR

När jag kopplat in allting och ska kolla på tv så får jag bara ljud i högra delen av suroundet inte i den vänstra trots att jag kopplat in både röd & vit kabel i förstärkaren..
Åkte till åf och sa att den ej fungerade som den skulle men han koppla in den och fick ljud i allting...
Och nej han kunde ej förstå alls vad som var fel så nu vänder jag mig till min trogna "Hjälpreda"
Finns det ngn som har en aning om vad som är fel???

Edit.. Till Mitt xbox 360 så kör jag optiskt och det fungerar kanonkula sammt dvd fungerar allting  med,, Bara tv:n som inte vill.......
Senast redigerat av _S40_ (2 februari 2009)

4 074 Inlägg
2 februari 2009
har du provat optiska kabeln till tvn?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Mollllgan
2 februari 2009
Trådstartare
BJonsson skrev:
har du provat optiska kabeln till tvn?

den är bara 0,5 m lång.. får väll ner o köpa en längre bit så ska ja testa igen:D

4 074 Inlägg
2 februari 2009
ja gör det! köp dig en optisk till tv´n oxå,minimerar ju chanserna att det kan bli fel igen då! smile
Lycka till... berätta hur det gick sen.

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Mollllgan
2 februari 2009
Trådstartare
BJonsson skrev:
ja gör det! köp dig en optisk till tv´n oxå,minimerar ju chanserna att det kan bli fel igen då! smile
Lycka till... berätta hur det gick sen.

Ska jag göra big_smile

Mollllgan
8 februari 2009
Trådstartare
Har fått ljud i allt nu. det var en kabel som var trasig i kontakten och denna byttes och nu dunkar det bra som tusan=)

Men nu har jag en annan fråga=)

Nån som har erfarenhet av en liten knopp som man kopplar in i hemmabion och sedan ska denna knoppen ställa in ljudet perfekt i det rum som hemmabion befinner sig i!!! Har aldrig hört talas om detta innan,, Och hittade den här mojängen idag i påsen med lite kablage.

Ljudet ska tydligen bli optimalt osv osv osv.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 februari 2009
_S40_ skrev:
Har fått ljud i allt nu. det var en kabel som var trasig i kontakten och denna byttes och nu dunkar det bra som tusan=)

Nån som har erfarenhet av en liten knopp som man kopplar in i hemmabion och sedan ska denna knoppen ställa in ljudet perfekt i det rum som hemmabion befinner sig i!!! Har aldrig hört talas om detta innan,, Och hittade den här mojängen idag i påsen med lite kablage.

Det är en tokbillig mätmick och funkar la sådär.....
Visst det kan mkt väl hjälpa tillom systemet har tidskomp men eq-mässigt hjälper den föga jämfört med öron.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

104 Inlägg
8 februari 2009
Optimalt blir det inte men vad micken gör är att den mäter av, hur långt tid det tar för varje "donk" i högtalarna att komma till micken och där efter ställer den in ev. tids fördröjningar till varje enskild högtalare.

Men som jag sa det är ALDRIG lika bra som att sitta och mäta själv, dock mycket bekvämt.

MvH
/Peter

Mollllgan
8 februari 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
_S40_ skrev:

Det är en tokbillig mätmick och funkar la sådär.....
Visst det kan mkt väl hjälpa tillom systemet har tidskomp men eq-mässigt hjälper den föga jämfört med öron.

Hahahaha okej.

Jag har ställt in Hemmabion så jag sj tycker det låter fint men tänkte om den här manicken fixar så det blir en wooowwww upplevelse. men som det låter så är det inte en sådan upllevelse man har att vänta...

Tack som tusan för det snabba svaret..

104 Inlägg
8 februari 2009
Enda gången den kan göra någon större skillnad i ljudet är om du har ett större rum och högtalarna inte står proportionerligt med varandra om du förstår vad jag menar.

Men i ett litet rum så gör den föga nytta. 860 paketet kommer definitivt bli nöjd med det är mycket ljud för pengarna.

Mollllgan
8 februari 2009
Trådstartare
jag ska rita uppe n bild hur det ser ut för det är en ganska öppen lägenhet vi har kommer starx med bild...
Tack för hjälpen.

Mvh

Mollllgan
8 februari 2009
Trådstartare
http://img155.imageshack.us/img155/3333/namnlsws0.th.jpg

Hoppas ni förstår..

yikes
Senast redigerat av _S40_ (8 februari 2009)

Illustratör
826 Inlägg
8 februari 2009
Du kommer högst troligen inte märka ett dugg skillnad då det ser ur att vara rätt så centralt och symetriskt placerat ut.. Ljudet går ju i princip raka vägen till soffan så att. smile

Tänker...

Mollllgan
8 februari 2009
Trådstartare
Fallan skrev:
Du kommer högst troligen inte märka ett dugg skillnad då det ser ur att vara rätt så centralt och symetriskt placerat ut.. Ljudet går ju i princip raka vägen till soffan så att. smile

bilden är fel glömde 2 st saker kommer ny starx.. sry för denna feta miss.

Här är hur det ser ut med små förändringar..

http://img155.imageshack.us/img155/4890/namnlsyy4.th.jpg
Senast redigerat av _S40_ (8 februari 2009)

104 Inlägg
8 februari 2009
Ja det ser ju inte allt för farligt ut men prova ändå och kör med micen.

Det gåååår att återställa tro mig wink om du inte är nöjd. Det är ju ändå inte helt symmetriskt om man kollar på bild nummer 2.

Mollllgan
8 februari 2009
Trådstartare
P_Jonsson skrev:

Det gåååår att återställa tro mig wink om du inte är nöjd. Det är ju ändå inte helt symmetriskt om man kollar på bild nummer 2.

sant så sant. men jag ska testa den sen när grabben sover.
jag återkommer om hur jag upplevde ljudförändring eller inte.
Ännu en gång... Tack för hjälpen

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
8 februari 2009
_S40_ skrev:
P_Jonsson skrev:

Micen kan vara bra för att ställa in fördröjningar så att ljudet träffar dig när det ska.

Är själv hemelektronik-freak och använder mig av micen just för fördröjningarnas skull, sen ställer jag in equalizern själv efteråt efter behov smile Skulle du inte bli nöjd så är det bara att ändra tillbaka.

Ps. Försök gärna fästa micen i höjd med där du har öronen när du tittar tv, annars kan det bli fel om du tex lägger den i soffan..

Mollllgan
8 februari 2009
Trådstartare
_ZooN_ skrev:
_S40_ skrev:
P_Jonsson skrev:

Micen kan vara bra för att ställa in fördröjningar så att ljudet träffar dig när det ska.

Är själv hemelektronik-freak och använder mig av micen just för fördröjningarnas skull, sen ställer jag in equalizern själv efteråt efter behov smile Skulle du inte bli nöjd så är det bara att ändra tillbaka.

Ps. Försök gärna fästa micen i höjd med där du har öronen när du tittar tv, annars kan det bli fel om du tex lägger den i soffan..

Hahhah du bor ju i Helsingborg.

Ut på e4:an och kör upp till småland bor i markaryd så kan du hjälpa mig=)
Hmmm okej kan ju vara en idé att ha den i samm höjd som öronen dock så visas i manual att man ska ha den på golvet...

Men inte fasen ligger jag på golvet när jag spelar elle rkollar film...smile

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
8 februari 2009
_S40_ skrev:
Hahhah du bor ju i Helsingborg.

Ut på e4:an och kör upp till småland bor i markaryd så kan du hjälpa mig=)
Hmmm okej kan ju vara en idé att ha den i samm höjd som öronen dock så visas i manual att man ska ha den på golvet...

Men inte fasen ligger jag på golvet när jag spelar elle rkollar film...smile

Haha får man körersättning på det tongue

Nu får vi se så att jag inte lurade dig bara. När du väljer att göra auto kalibrering av ljudet med micen då ska det komma test signaler från de olika högtalarna som micen fångar upp och betsämmer volym/avstånd osv till.

Kommer det inget ljud ifrån högtalarna när du gör denna auto kalibrering då är det möjligt att den ska ligga på golvet. Då funkar det nog så att själva micen sänder ut signaler som studsar och kommer tillbaka till den och på så sätt bestämmer avstånd/form på rum osv. Men misstänker inte att det fungerar såhär eftersom det inte är ett svindyrt system smile

104 Inlägg
8 februari 2009
_ZooN_: Jo då det fungerar percis så smile

Det var det jag menade med att den kommer ett "donk" i från varje högtalare.
"donk" = Test signal.

Har fått denna fråga X antal ggr på jobbet vad fanskapet är för något. men den skall gärna vara i "normal höjd". Dock har det inte så där jätte stor betydelse vilken höjd den är på då den endast mäter hur långt tid det tar för varje enskild signal att nå micken. Bara du inte har något hinder för micken som normalt inte finns där om du förstår vad jag menar?

Sök