3296
Sök

Volvo 740, startar ej efter oljelampa lyst

24 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
#1
Hoppas ni inte är trötta på ännu en 740-tråd!

Har ett väldigt konkret problem tror jag. Min volvo 745, 90a, har alltid startat o går kanon. Kan dra lite olja tittsomtätt bara. Efter ha kört 10 mil lyser oljelampan (300m från min lägenhet), jag stannar, kollar oljan. Får fylla på ca 1 liter. Väntar 20min för att sedan provstarta.
Icke. Startar ej. Batteriet har kraft. Försökt rulla igång den, när man lägger i växel så lyser oljelampan o den går inte igång. Startar fortfarande inte.

Lagt i 10liter bensin, lossat batterikablar 2tim o sen satt dit dem igen, startgas, starthjälp, rulla igång, kollat säkringar....

VAD kan det vara som pajjat pga oljetrycket/låg oljenivå?
Motorn går runt och det låter precis som vanligt när man vrider om nyckeln, bara att den inte går igång.

Blir verkstad på torsdgad men jag skulle vilja ha lite tips så det inte blir 8tim sökning för dem sad

165 Inlägg
2 februari 2009
#2
Skiten kan ha skurit. Olje lampan lyser om du inte har olje tryck. Om den börjar lysa så har nog motorn skurit.  Jag har lärt mig de iallafall.


290 Inlägg
2 februari 2009
#3
du kan ha tappat oljefilmen i cylindrarna.
låter det som den drar väldigt lätt på starten?
isf ta ur tex 1och3 stift, ta oljekannan och droppa ett par droppar i cylindrarna, sätt tbx stiften och kör på starten.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 februari 2009
#4
Det är inte så att insprutningen känner av att inget oljetryck finns (givaren trasig?) och därmed inte tillåter start?

(jag kan inte volvo, är bara en teori då en del andra bilar har sånt)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

3 235 Inlägg
2 februari 2009
#5
Motorn hade inte gått runt om den hade skurit sig, då oftast lagren värmenyper och sitter helt fast i veven.

Jag tror att kompressionen har försvunnit, kan ej svara på varför, men kanske du har smält dina kolvringar:(
Komptesta den, så blir det enklare att säga.
Gör som dr-aero: skruva ut stiften och häll i lite olja i cylindrarna (inte för mycket, ca e matsked i varje) och mät kompressionen igen. Får du bättre resultat med olja är dina kolvringar asdåliga.

Vad är det för motor i den, turbo? Och hur länge körde du med lysande oljalampa?


Fd bilmek. Numera båtmek..
129 Inlägg
3 februari 2009
#6
Jag tippar på att det är en tillfällighet och att det är nåt annat fel som hände samtidigt.
En motor skär inte om det fattas 1 liter olja.
Kolla gnistan och prova med startgas. smile


Avstängd
512 Inlägg
3 februari 2009
#7
Motorn skär väl inte med lågt oljetryck i 1 sekund! Ta lös stift och kolla om du har gnista, börja där..

243 Inlägg
3 februari 2009
#8
vad är det för maskin?? är det b234f så är det hydraliska lyftare och har då oljepumpen gått så öppnar inte lyftarna!

24 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
#9
Hallo! Här kommer en rolig grej!
Fick ett tips om att öppna locket till oljepåfyllningen, vrida om nyckeln. Rör sig inget = kamremmen av.

Så vi tittade nyss och.... det rörde sig inte! Kamremmen av alltså smile
Skönt... jag är lättad!
Senast redigerat av morecore (3 februari 2009)

845 Inlägg
3 februari 2009
#10
morecore skrev:
Hallo! Här kommer en rolig grej!
Fick ett tips om att öppna locket till oljepåfyllningen, vrida om nyckeln. Rör sig inget = kamremmen av.

Så vi tittade nyss och.... det rörde sig inte! Kamremmen av alltså smile
Skönt... jag är lättad!

Hoppas motorn klarade sig då utan ventilsallad roll


24 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
#11
Jimpiz skrev:
morecore skrev:
Hallo! Här kommer en rolig grej!
Fick ett tips om att öppna locket till oljepåfyllningen, vrida om nyckeln. Rör sig inget = kamremmen av.

Så vi tittade nyss och.... det rörde sig inte! Kamremmen av alltså smile
Skönt... jag är lättad!

Hoppas motorn klarade sig då utan ventilsallad roll

Jag hörde inga konstiga ljud då det hände, så jag ber till gudarna att allt höll! *ta i trä

I min värld låter det bara som att byta kamrem å köra! Men man vet aldrig. Man ska inte "ropa hej innan du är igenom bäckenet", som en kär vän sa en gång wink

Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
3 februari 2009
#12
Ventilsallad blir det väl bara på 16ventilaren och b200:an ?

Schipperke rules !


Sök