2163
Sök

Behöver man pass om man reser inom EU ??

Sir Real
390 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
Behöver man pass om man ska resa i EU eller räcker det med id kort har läst att det inte ska behövas nått pass men nån som kan styrka det!?!

1 963 Inlägg
3 februari 2009
Du ska ha pass när du är utanför norden

Men are not born - Men are made

672 Inlägg
3 februari 2009
Ja! El nationellt ID-kort...

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

Sir Real
390 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
aj då nån som vet hur fort man kan få ett nationellt id kort ? såg nu att det tar ca en vecka nån som vet vad man kan få för böter om  man inte har nått giltigt pass med sig? Ska till Österrike.
Senast redigerat av PushedRay (3 februari 2009)

blacken
3 februari 2009
Och det som var ett av EU freaksens argument var att man skulle slippa pass för att resa inom EU..loltongue

719 Inlägg
3 februari 2009
PushedRay skrev:
aj då nån som vet hur fort man kan få ett nationellt id kort ? såg nu att det tar ca en vecka nån som vet vad man kan få för böter om  man inte har nått giltigt pass med sig? Ska till Österrike.

Om du flyger så komemr du inte komma iväg, Är det kris kan man fixa provisoriskt pass hos polisen för runt 1000kr. Kör du bil eller så kan det nog räcka me EU körkort som ID.

live free, die young.

1 814 Inlägg
3 februari 2009
Dra till flygplatsen (landvetter) idag eller imorgon och skaffa provosoriskt pass om du inte vill riskera din resa...

Borde gå på vissa polis kontor med...

Mästare
2 947 Inlägg
3 februari 2009
blacken skrev:
Och det som var ett av EU freaksens argument var att man skulle slippa pass för att resa inom EU..loltongue

HAAHAHA! lol neutral

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Sir Real
390 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
ska köra bil, vet att man kan skaffa provisoriskt pass men 1000kr känns lite onödigt då jag inte blev stoppad nån gång förra året. Men är ju lite jobbigt om man inte kommer hem igen tongue

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
3 februari 2009
Om du reser innom EU behöver du inget pass alls, det räker att du har en ID kort med dig.
Jag flög till bilmässan i Paris, jag hade bara körkort med mig, de frågade inte om jag hade en pass.
Jag åker ofta till Frankrike med bil och det finns inget tull någonstans, det är bara att tutta och köra.
Då du behöver inte tressa för skaffa dig en pass, det behöver du inte.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Sir Real
390 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
alain skrev:
Om du reser innom EU behöver du inget pass alls, det räker att du har en ID kort med dig.
Jag flög till bilmässan i Paris, jag hade bara körkort med mig, de frågade inte om jag hade en pass.
Jag åker ofta till Frankrike med bil och det finns inget tull någonstans, det är bara att tutta och köra.
Då du behöver inte tressa för skaffa dig en pass, det behöver du inte.

ok gött behöver man inte det om man flyger så ska det nog inta vara några problem smile

1 814 Inlägg
4 februari 2009
Ska du köra så håll dig till vägreglerna o ett svenskt körkort borde räcka wink

Dieselgypsy
538 Inlägg
4 februari 2009
För alla er som tror att ni kan resa på ett svensk körkort:
FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL
Ett körkort kan fås av vem som helst som är bosatt i Sverige, men ger ingen som helst information om nationalitet, längd, eller kön, som krävs för att vara ett godkännd nationellt ID-kort.
Behöver jag ta med mitt pass när jag reser inom EU?
Du ska i allmänhet ha pass med dig när du reser till EES-länderna. Det behöver du för att kunna legitimera dig och visa på ditt medborgarskap. Undantaget är om du reser till de andra nordiska länderna eller till länder inom det så kallade Schengenområdet. Om du reser inom Schengen räcker det att du har med dig det nationella id-kortet. Svenska medborgare som reser till de nordiska länderna behöver bara ha med sig ett vanligt giltigt identitetskort eller körkort.

http://www.eu-upplysningen.se/Jag-i-EU/ … -inom-EU-/

Här har jag förvrigt lite text som jag saxade från en annan sida:
Svenskar behöver inte längre pass inom Schengen

Polisens möjligheter att bedriva kontroll inom landet samt reglerna om hotellregistrering har gjort att svenska medborgare behövt ta med sig passet vid resor inom Schengenområdet. Passet var nämligen den enda identitetshandling utfärdad av en statlig myndighet som innehöll uppgifter om medborgarskap, vilket är ett krav för att andra Schengenländer ska godkänna det. Den 1 oktober 2005 införde Sverige dock ett nytt nationellt id-kort som visar på medborgarskap. Därför behöver de svenskar som införskaffat det nya id-kortet inte ta med sig passet när de reser inom Schengenområdet.

Svenskar behöver heller inte pass för resor till andra nordiska länder, eftersom den nordiska passfriheten fortfarande gäller.

Utländska medborgare med uppehållstillstånd i Sverige kommer även i framtiden att behöva ha passet med sig, inklusive uppehållstillståndet.

http://www.eu-upplysningen.se/Amnesomra … -Schengen/

Det finns förövrigt ett undantag och det är för människor som ej bor i landet där dom är medborgare.
Dessa människor måste ha ett pass. En Finländare som t.ex. är bosatt i Sverige kan t.ex. inte resa till Tyskland på sitt svenska nationella ID-kort som han har hämtat hos polisen.
För att din legitimation ska vara giltig vid tillfällig en vistelse i utlandet, ska det vara utgivet av dina myndigheter med följande information: Foto, för- och efternamn, personnummer (eller motsvarande nationellt nummer) giltighetstid, nationalitet, kön, längd, namnteckning, ansvarig myndighet för legitimationen

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
4 februari 2009
TheDeadDorkster skrev:
För alla er som tror att ni kan resa på ett svensk körkort:
FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL
Ett körkort kan fås av vem som helst som är bosatt i Sverige, men ger ingen som helst information om nationalitet, längd, eller kön, som krävs för att vara ett godkännd nationellt ID-kort.
Behöver jag ta med mitt pass när jag reser inom EU?
Du ska i allmänhet ha pass med dig när du reser till EES-länderna. Det behöver du för att kunna legitimera dig och visa på ditt medborgarskap. Undantaget är om du reser till de andra nordiska länderna eller till länder inom det så kallade Schengenområdet. Om du reser inom Schengen räcker det att du har med dig det nationella id-kortet. Svenska medborgare som reser till de nordiska länderna behöver bara ha med sig ett vanligt giltigt identitetskort eller körkort.

http://www.eu-upplysningen.se/Jag-i-EU/ … -inom-EU-/

Här har jag förvrigt lite text som jag saxade från en annan sida:
Svenskar behöver inte längre pass inom Schengen

Polisens möjligheter att bedriva kontroll inom landet samt reglerna om hotellregistrering har gjort att svenska medborgare behövt ta med sig passet vid resor inom Schengenområdet. Passet var nämligen den enda identitetshandling utfärdad av en statlig myndighet som innehöll uppgifter om medborgarskap, vilket är ett krav för att andra Schengenländer ska godkänna det. Den 1 oktober 2005 införde Sverige dock ett nytt nationellt id-kort som visar på medborgarskap. Därför behöver de svenskar som införskaffat det nya id-kortet inte ta med sig passet när de reser inom Schengenområdet.

Svenskar behöver heller inte pass för resor till andra nordiska länder, eftersom den nordiska passfriheten fortfarande gäller.

Utländska medborgare med uppehållstillstånd i Sverige kommer även i framtiden att behöva ha passet med sig, inklusive uppehållstillståndet.

http://www.eu-upplysningen.se/Amnesomra … -Schengen/

Det finns förövrigt ett undantag och det är för människor som ej bor i landet där dom är medborgare.
Dessa människor måste ha ett pass. En Finländare som t.ex. är bosatt i Sverige kan t.ex. inte resa till Tyskland på sitt svenska nationella ID-kort som han har hämtat hos polisen.
För att din legitimation ska vara giltig vid tillfällig en vistelse i utlandet, ska det vara utgivet av dina myndigheter med följande information: Foto, för- och efternamn, personnummer (eller motsvarande nationellt nummer) giltighetstid, nationalitet, kön, längd, namnteckning, ansvarig myndighet för legitimationen

jaså!!
Hur kom det sig då att jag kunde med en kompis flygga till Paris och bo på ett hotel med enbart Svenska körkort + alla olika gånger resande till Frankrike, Spanien, Italie med enbart körkort?
Passet är obligatorisk för turister som inte tillhör EU som till EX: min fru måste som kommer från asie måste har pass med sig.
Jag kan bekräfta mig som ett levande faktum.
Senast redigerat av alain (4 februari 2009)

Dieselgypsy
538 Inlägg
4 februari 2009
alain skrev:
jaså!!
Hur kom det sig då att jag kunde med en kompis flygga till Paris och bo på ett hotel med enbart Svenska körkort + alla olika gånger resande till Frankrike, Spanien, Italie med enbart körkort?
Passet är obligatorisk för turister som inte tillhör EU som till EX: min fru måste som kommer från asie måste har pass med sig.
Jag kan bekräfta mig som ett levande faktum.

Jag kan bekräfta som svensk medborgare som är född och uppvuxen i Belgien, med en mamma som jobbade i 20 år på svenska ambassaden i Bryssel med konsulära ärenden. Du har haft tur helt enkelt, precis som folk har tur att dom kommer genom bilbesiktningen med bilar som inte borde bli godkända.
    Flera gånger per år fick jag av min snälla mamma ända sen Sveriges tillträde till EU i 1995 har svenskar försökt åka på semester i schengen-länder. Speciellt roligt var detta under EM 2000 då flera svenska fotbollssupportrar komm bölande till svenska ambassaden att körkortet inte var giltigt som legitimation, eller att deras pengar var borta efter en fylla och ville få pengar för att åka hem till Sverige.
(detta är ett tipps till er som kommer råka ut för något under en eventuell semester: HA ALLTID RESEFÖRSÄKRING. Ambassadens roll är ej att hjälpa er till tillbaka till Sverige, eller att få er ut knipa, men för att hjälpa er vid problem, så ni själva kan ta ut er ur knipan som t.ex. förlust av pass och behov av utfärdandet av nya. Dödsfall utomlands, Se till att ni behandlas rätt vid rättsliga tvister osv.

Om du vill kan jag också citera en publikation från vägverket:

Körkort

Vägverket vill även anföra följande om körkort när det gäller fri rörlighet i EU/EES. Svenska körkort har i huvudsak två funktioner: det är dels bevis på förarbehörighet för fordon, dels identitetshandling. När det gäller förarbehörighet finns det inga hin-der mot fri rörlighet inom EES-området. Vissa hinder finns för fri rörlighet för svenskar och finländare, som i hemlandet kan använda körkortet som id-handling.

Ett körkort utfärdat i en stat inom EES gäller i Sverige enligt sitt innehåll, 6 kap. 1 § körkortslagen (1998:488) (KKL), detta utan särskild begränsning i tid, 6 kap. 2 § andra stycket KKL. Det gäller oavsett om körkortshavaren är medborgare i det land som har utfärdat körkortet eller inte. Svensk myndighet kan ingripa mot ett utländskt körkort på motsvarande sätt som när ett svenskt körkort återkallas enligt 5 kap. KKL, detta enligt 6 kap. 5 § KKL. Vid sådan prövning kan körkort utfärdat av EES-land ersättas av likvärdigt svenskt körkort, 6 kap. 6 § KKL.

Det finns inget krav på att vara folkbokförd i Sverige för att få svenskt körkort. En-ligt 3 kap. 1 § 2 KKL måste den som vill skaffa körkort vara permanent bosatt i Sve-rige eller ha studerat här i minst sex månader. Folkbokföring i landet är ett bevis för permanent bosättning, men KKL ställer inte krav på folkbokföring för att räkna en person som permanent bosatt här.

Svenskt körkort är identitetshandling i Sverige.  Det gäller dock inte som id-handling utomlands och kan inte användas i stället för pass vid resa inom Schengenområdet. Körkort från andra EES-länder gäller inte heller som id-handlingar i Sverige. Det fungerar för de länder där körkortet inte gäller som id-handling i hemlandet, men det kan medföra besvär exempelvis för finländare, därför att finskt körkort gäller som id-handling i Finland.

Publicerad: 2007-09-10

http://www.vv.se/filer/42396/Angaende_S … issvar.doc
Senast redigerat av TheDeadDorkster (4 februari 2009)

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
4 februari 2009
TheDeadDorkster:
Om allting du skriver är sant, kan du förklara till mig hur i flygg platsen när hon frågade mig min identitet handling (inte pass), hon fick mitt körkort och det var bra så.
Samma sak med hotel i Paris och samma sak vid Charles De Gaule airport när vi kom tillbaka.
Inget ha fråga efter vara pass vid kontroler, det räkte med Svensk körkort.
Förmodligen är det därför att Frankrike är med schengenområdet att man inte behöver pass när man reser inom schengenområdet som det står på den länk.
http://www.sistaminuten-resa.se/Pass-na … engen.html
Skillnaden mellan pass och nationellt id-kort är att passet gäller även utanför Schengenområdet. Ett nationellt id-kort är ett smidigare alternativ till pass när du endast rör dig inom Schengenområdet.
Senast redigerat av alain (5 februari 2009)

Dieselgypsy
538 Inlägg
5 februari 2009
alain skrev:
TheDeadDorkster:
Om allting du skriver är sant, kan du förklara till mig hur i flygg platsen när hon frågade mig min identitetandling (inte pass), jag giv henne mitt körkort och det var bra så.
Samma sak med hotel i Paris och samma sak vid Charles De Gaule airport när vi kom tillbaka.
Inget ha fråga efter vara pass vid kontroler, det räkte med Svensk körkort.

Som sagt, du hade TUR, svårare än så är det inte.
Jag förstår inte heller varför du inte förstår att körkortet inte är godkännd efter jag såväl har gett dig information från Riksdagen, och vägverket (ansvarig myndighet för körkortet) att körkortet är ingen internationellt godkännd ID-handling.

Nu ska jag ge dig en till källa som borde övertyga dig, nämligen migrationsverket som har information om schengenavtalet:
Trots att personkontrollerna tagits bort vid
gränserna mellan Schengenländerna måste alla
svenska medborgare och övriga EU/EES-
medborgare ha med sig en ID-handling som visar
identiteten och medborgarskapet, till exempel ett pass eller ett nationellt ID-kort.

En person som är bosatt inom Schengen-
området, men som är inte är medborgare i något
av områdets länder, måste ha pass och sitt uppe-
hållstillstånd med sig för att kunna resa till andra
Schengenstater. Om det framgår av en resehandling att inne-
havaren inte kunnat styrka sin identitet avgör
respektive Schengenland om det godtar handling-
en eller inte.

http://www.migrationsverket.se/infomate … gen_sv.pdf

Ingenstans på ditt körkort framhävs det att du är svensk medborgare, och dessutom behöver du inte lämna tillbaka körkortet om du flyttar till ett annat EU-land (jag har t.ex. kört i 4 års tid med ett belgiskt körkort i Sverige, och bytte eftersom jag blev less att polisen frågade mig varför jag inte bytte till ett svenskt körkort). Jag blev helt enkelt less på frågan varje gång jag blev stoppad.

Bara för att du har ett svensk körkort betyder det inte att du är svensk är den busenkla slutsatsen. Du kan vara från Guatemala och ha ett svensk körkort. Det innebär bara att du har varit bosatt i Sverige i minst 6 månader och har tagit körkortet där.
Senast redigerat av TheDeadDorkster (5 februari 2009)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
5 februari 2009
När det gäller körkort, jag tag BE förra året, vid uppkörning fick jag skriva på att jag inte hade en annan körkort som var giltig i en annan EU länd.
Eftersom jag hade Fransk körkort som var giltig kunde inte köra upp, fick åka till länstyrelsen, överlämna mitt Fransk körkort som dom skickade till Frankriket (utrikes departement) och fick vissa skriven bevis att jag hade lämna mitt fransk körkort för kunna köra upp.
Jag måste säga att jag hade också Svensk B körkort
Han förklarade för mig att man inte kan har två giltiga körkort inom EU
Och förklarade mig att eftersom Sverige inte var med EU då var det inget problem. fick betala två gånger 800:- för uppkörning på grund av det.

Sök