2418
Sök

Dåligt ljud i basen, varför?

32 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
Jo jag har problem med basen i bilen, den rör sig men det kommer ju fan knappt nått ljud ifrån den.
Basen är en JBL p1022 som har dubbla 2ohm spolar som jag har seriekopplat.
Jag har satt den i en sluten låda på 22liter precis som det står i papprena man fick med basen.

Framsystemet låter perfekt och högtalarna bak spelar vettigt men basregistret verkar inte finnas.
Framsystemet är JBL GTO 505 och bak ett Mutant kit.
Allt är kopplat på ett DLS ca51 som är ett 5 kanalssteg.
HU:n är en Delphi grundig med 3 lågnivåutgångar.

Några ideer om vad som kan vara felet?

Random Hero
4 047 Inlägg
7 februari 2009
hur har du ställt in steget ?

Dog food lid. Backwards

32 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
Ja självklart.
Men det kvittar hur jag ställer skiten basen pumpar ju på som fan men det blir knappt nått ljud.

Random Hero
4 047 Inlägg
7 februari 2009
_Dahlgren_ skrev:
Ja självklart.
Men det kvittar hur jag ställer skiten basen pumpar ju på som fan men det blir knappt nått ljud.

har du fasvänt kanske ? satt minus på plus o plus på minus ?

Dog food lid. Backwards

21 761 Inlägg
7 februari 2009
Jo, det låter ju som att någon av basarna har blivit "fasvänd". Då kan de röra sig väldigt mycket fastän det nästan inte kommer något basljud alls. smile

Jag antar att du har kopplat basarna till totalt 2 Ohms belastning, då ska de ju vara kopplade så här:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/563968_ntwi07.jpg
Senast redigerat av Drönirettab (7 februari 2009)

199 Inlägg
7 februari 2009
pröva porta lådan wink

497 Inlägg
7 februari 2009
som förgående skribent skrev prova en ny låda basreflexlåda.

32 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
Jo, det lutar väl åt att bygga en portad låda då...

7 274 Inlägg
7 februari 2009
_Dahlgren_ skrev:
Jo, det lutar väl åt att bygga en portad låda då...

Enklare att första prova att fasvända wink

32 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
Jag har provat att fasvända utan resultat.
Så det blir väl att bygga portad låda nu...

21 761 Inlägg
7 februari 2009
En dum fråga kanske, men fasvände du med kontrollen på steget eller bytte du plats på ena basens kablar?

32 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
Bytte plats på kablarna....

8 156 Inlägg
7 februari 2009
http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Boxes … _27_06.pdf
Där står det (om man ska följa deras spec.) att man ska ha den i en 22 liters sluten låda eller i en 35 liters portad. Låter lite mystiskt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 785 Inlägg
8 februari 2009
_Dahlgren_ skrev:
Jo jag har problem med basen i bilen, den rör sig men det kommer ju fan knappt nått ljud ifrån den.
Jag har satt den i en sluten låda på 22liter precis som det står i papprena man fick med basen.

Framsystemet låter perfekt och högtalarna bak spelar vettigt men basregistret verkar inte finnas.

Fortfarande ingen som har frågat vilken bil du har installerat basen i. Är det så att du byggt i din 940?

När du bygger i en 940 bygger du med fördel en bandpass 4ordningen och drar portarna upp i hatthyllan 2st 4" maximal längd du får plats med är ca 25cm så beräkna lådvolymen så att portarna inte blir längre än så.

Jag vet inte vad du har för inställningar i övrigt? Börja med att kolla dina inställningar och filter läs igenom instruktionerna. Du ska enbart använda dig av LPF filter och givetvis Sub utgången från huvudenheten. Du inte kör med lågninvån utgången front och samtidigt kör HPF filter?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

16 197 Inlägg
8 februari 2009
Phaetoon skrev:
http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Boxes%20and%20Parameters/P1022rev3_27_06.pdf
Där står det (om man ska följa deras spec.) att man ska ha den i en 22 liters sluten låda eller i en 35 liters portad. Låter lite mystiskt.

varför skulle de va så mystiskt??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

32 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
dbjanoz skrev:
_Dahlgren_ skrev:

Fortfarande ingen som har frågat vilken bil du har installerat basen i. Är det så att du byggt i din 940?

När du bygger i en 940 bygger du med fördel en bandpass 4ordningen och drar portarna upp i hatthyllan 2st 4" maximal längd du får plats med är ca 25cm så beräkna lådvolymen så att portarna inte blir längre än så.

Jag vet inte vad du har för inställningar i övrigt? Börja med att kolla dina inställningar och filter läs igenom instruktionerna. Du ska enbart använda dig av LPF filter och givetvis Sub utgången från huvudenheten. Du inte kör med lågninvån utgången front och samtidigt kör HPF filter?

Jag har satt den i 940:in, Och har läst igenom instruktionerna till steget och ställt in allt så gott jag kan.
Dragit en lågnivå till främre högtalare, en till bakre högtalare och en till sub.

Allt funkar ju som det ska förutom att basen ger ifrån sig förvånansvärt lite ljud... Men rör på sig gör den.
Att bygga bandpass är vad jag har förstått en hel vetenskap. Så om inte du kan fixa en ritning på en som passar lär jag inte försöka med en sån låda. Då blir det en portad på35 liter istället.

1 058 Inlägg
8 februari 2009
spelar det lite i bagageutrymmet också eller är det bara trycket inne i bilen som är dåligt? hur mkt rör sig basen?

tror problemet är att du förväntade dig för mkt helt enkelt. en 12" bas med sluten låda och lite instoppad effekt blir inte mkt bas i en 940 tyvärr.

PoLoud =D

32 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
Nej det är inget vidare drag när man står med öppen bagagelucka.
Kan ju va så att steget är för klent för den basen också...

2 914 Inlägg
10 februari 2009
nog grova kablar?
jo hur mycket har du att åka med när det gäller steget förhållandevis till basen??

1 400 Inlägg
10 februari 2009
Är lådan 100% tät ? Det är ett ganska vanligt fenomen på läckande lådor.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Sök