Har bytt termostat, nu slukar han kylarvätska!

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
8 februari 2009 · 2 853 Inlägg

Xuri skrev:

dr-aero skrev:

pattilatti2 skrev:

ja nästan, kan endel om kylningen på bilar big_smile

ville bara säga att man kan och bör fylla på kylarvätska när bilen e kall du har ju min max(hot cold)
man kan ju bla spräcka toppen om du fyller varm motor.

tvivlar jag starkt på då jag inte sett en enda bil där man fyllt kylarvätskan direkt i toppen...

å så länge de inte saknas 5 liter i kylarsystemet lär man inte sänka tempen så mycke å så fort att materialet spricker... å saknas de 5 liter e nog den motorn skrot om den e så varm...

tack en vettig person big_smile

dr-aero
8 februari 2009 · 290 Inlägg

Xuri skrev:

dr-aero skrev:

pattilatti2 skrev:

ja nästan, kan endel om kylningen på bilar big_smile

ville bara säga att man kan och bör fylla på kylarvätska när bilen e kall du har ju min max(hot cold)
man kan ju bla spräcka toppen om du fyller varm motor.

tvivlar jag starkt på då jag inte sett en enda bil där man fyllt kylarvätskan direkt i toppen...

å så länge de inte saknas 5 liter i kylarsystemet lär man inte sänka tempen så mycke å så fort att materialet spricker... å saknas de 5 liter e nog den motorn skrot om den e så varm...

kylarvätskan direkt i toppen.
ge dej:P
han har ju inte mämt hur myket han fyller på.
om han nu fyller på 5liter då ska han skicka faktura till pattilatti2?

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
8 februari 2009 · 2 853 Inlägg

fyller han på 5 liter så ska han nog inte starta bilen tongue
OCH som jag skrev så ska man fylla på vätska om koppen ÄR tom men inte till MAX sen kör man bilen varm kolla på TEMP mätaren.
när bilen är varm då KOLLAR man läget o vid behov fyller man på till MAX,kör bilen njuter av livet.
sen låter MAN bilen stå till den är kall.KOLLAR läget i koppen, ok sjunkit lite, då kör man bilen varm kollar läget oj max den DRAR inget. SVÅRT att fatta eller?

dr-aero
8 februari 2009 · 290 Inlägg

pattilatti2 skrev:
fyller han på 5 liter så ska han nog inte starta bilen tongue
OCH som jag skrev så ska man fylla på vätska om koppen ÄR tom men inte till MAX sen kör man bilen varm kolla på TEMP mätaren.
när bilen är varm då KOLLAR man läget o vid behov fyller man på till MAX,kör bilen njuter av livet.
sen låter MAN bilen stå till den är kall.KOLLAR läget i koppen, ok sjunkit lite, då kör man bilen varm kollar läget oj max den DRAR inget. SVÅRT att fatta eller?

big_smile

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
8 februari 2009 · 2 853 Inlägg

dr-aero skrev:

pattilatti2 skrev:
fyller han på 5 liter så ska han nog inte starta bilen tongue
OCH som jag skrev så ska man fylla på vätska om koppen ÄR tom men inte till MAX sen kör man bilen varm kolla på TEMP mätaren.
när bilen är varm då KOLLAR man läget o vid behov fyller man på till MAX,kör bilen njuter av livet.
sen låter MAN bilen stå till den är kall.KOLLAR läget i koppen, ok sjunkit lite, då kör man bilen varm kollar läget oj max den DRAR inget. SVÅRT att fatta eller?

big_smile

smile smek den och godnatt hihi smile

Pan
8 februari 2009 ·

Eller så fyller man upp till minimum kall bil. Sen åker man ut och åker motorn varm öppnar det rinner tillbaka ser man hur mkt det är. Å så fyller man på lite om det inte är uppe på max. smile Det är ju inte en hel vetenskap att bara fylla på lite kylarvatten big_smile

Stoxoz
8 februari 2009 · 125 Inlägg

Xuri skrev:
har inte fått klarhet

Den läckte inget innan termostatbyte ?

Varför byttes termostat ?

Den började läcka efter att du bytte termostat ?

Jag bytter termostat eftersom den inte fungerat en längre tid. Jag har i ca 3-5 månader kört med en kall motor, fråga mig inte varför, men jag bytte termostaten eftersom den gamla var trasig, och nu i eefterhand så har detta lilla "problem" uppstått!

Stoxoz
8 februari 2009 · 125 Inlägg

Jag börjar känna mig förvirrad... alla säger olika och jag har inte direkt några argument o komma med varken för eller emot! Jag har vart tvungen o fylla på vid ett par tillfällen givetvis direkt eftersom lampan lyser att man ska fylla på, och jag har alltid lärt mig att så fort den lampan lyser så ska man stanna nästan omedelbart och sen fylla på. Så gör jag fel eller vad? Jag hänger inte riktigt med

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
8 februari 2009 · 2 853 Inlägg

herregud, bara för att den lyser om läget inte ens är min då? du fyller på när bilen är varm till max nivån..
kör med den....
sen dagen efter ligger den kanske på MIN, men skit i det kör bilen kolla på temp mätaren..OK
när bilen visar OK temp då kan du kolla nivån, det kanske inte är max..okejj FYLL på lite!! det var kanske den lilla bubblan det.
dagen efter, KOLLA nivån, det ligger på min lite högre kanske, kör bilen varm KOLLA nivån nästan max elr så ÄR det max, fyll INTE på nått..
dag 3 ,kolla nivån, ligger vid mitten av max min, kör bilen kolla temp, du behöver inte kolla nivån idag.
dag 4 kolla nivån ligger på min kör bilen ,varm kolla sen nivå, kanske ligger på nästan max FYLL inte på nått..
varje dag om den skulle va nästan tom fyll på till MIN sträcket inte mer. MIN dvs inte MAX

dag 5 samma sak
dag 6 samma sak kolla nivån när bilen är varm bara koppen inte är TOM så spelar de ingen roll va nivån ligger i kall !!!

Senast redigerat av pattilatti2 (8 februari 2009)

Xuri One Man Clan
8 februari 2009 · 4 287 Inlägg

pattilatti2 skrev:

dr-aero skrev:

pattilatti2 skrev:

ja nästan, kan endel om kylningen på bilar big_smile

ville bara säga att man kan och bör fylla på kylarvätska när bilen e kall du har ju min max(hot cold)
man kan ju bla spräcka toppen om du fyller varm motor.

okejj, jag ska hälsa det till ansvariga på opel och saab smile och jag skrev att är det lite i kärlet så bör man fylla på lite grann dock inte till max sträcket.!

felet har uppstått vid bytet:P okay..kvalificerad gissning.

det gäller fortfarande att kolla läget när bilen är varm o ja man kan öppna korken då sakta släppa ut luften när man vrider på den..samt man fyller på då,man spränger ingen topp  tongue LOL
vätskan är nog varm ska du se, samt att när du kallstartar en bil är inte vätska n kall då o motorn kan bli varm med lite kall vätska, borde inte toppen gå hela tiden då, elr ska du syfta på att det värms sakta men säkert upp till 88-92c
orkar inte ta diskutionen gör som ni vill tongue

Vad snackar du om ?

fyller man bilen kall så kollar man bilen kall

fyller man bilen varm så gör man....

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
8 februari 2009 · 2 853 Inlägg

Xuri skrev:

pattilatti2 skrev:

dr-aero skrev:

ville bara säga att man kan och bör fylla på kylarvätska när bilen e kall du har ju min max(hot cold)
man kan ju bla spräcka toppen om du fyller varm motor.

okejj, jag ska hälsa det till ansvariga på opel och saab smile och jag skrev att är det lite i kärlet så bör man fylla på lite grann dock inte till max sträcket.!

felet har uppstått vid bytet:P okay..kvalificerad gissning.

det gäller fortfarande att kolla läget när bilen är varm o ja man kan öppna korken då sakta släppa ut luften när man vrider på den..samt man fyller på då,man spränger ingen topp  tongue LOL
vätskan är nog varm ska du se, samt att när du kallstartar en bil är inte vätska n kall då o motorn kan bli varm med lite kall vätska, borde inte toppen gå hela tiden då, elr ska du syfta på att det värms sakta men säkert upp till 88-92c
orkar inte ta diskutionen gör som ni vill tongue

Vad snackar du om ?

fyller man bilen kall så kollar man bilen kall

fyller man bilen varm så gör man....

du fattar väl att nivån kan variera NÄR bilen ÄR kall -10 är inte samma som -5 elr -15 osv..FFS
missat kemi i skolan elr?
är max temp 92 i bilen så är de ju smartas att kolla läget då, rest my case..

Xuri One Man Clan
8 februari 2009 · 4 287 Inlägg

pattilatti2 skrev:

Xuri skrev:

pattilatti2 skrev:

okejj, jag ska hälsa det till ansvariga på opel och saab smile och jag skrev att är det lite i kärlet så bör man fylla på lite grann dock inte till max sträcket.!

felet har uppstått vid bytet:P okay..kvalificerad gissning.

det gäller fortfarande att kolla läget när bilen är varm o ja man kan öppna korken då sakta släppa ut luften när man vrider på den..samt man fyller på då,man spränger ingen topp  tongue LOL
vätskan är nog varm ska du se, samt att när du kallstartar en bil är inte vätska n kall då o motorn kan bli varm med lite kall vätska, borde inte toppen gå hela tiden då, elr ska du syfta på att det värms sakta men säkert upp till 88-92c
orkar inte ta diskutionen gör som ni vill tongue

Vad snackar du om ?

fyller man bilen kall så kollar man bilen kall

fyller man bilen varm så gör man....

du fattar väl att nivån kan variera NÄR bilen ÄR kall -10 är inte samma som -5 elr -15 osv..FFS
missat kemi i skolan elr?
är max temp 92 i bilen så är de ju smartas att kolla läget då, rest my case..

hmm angående kemi...

Är bilen kall blir utrymmena mindre å vätskan också (ja nån %)
är bilen varm så blir gaserna varma (tar större plats i systemet)  å expanderar om de är luft vill säga...  om de tex är luft i systemet alltså blir de mer nivå än vad de är...

tror du de skiljer så mycke mellan +5 å minus 15 ?
nä jag var med på kemin.... satt å sniffade suddgummi då

?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Jimmy_N Makaronborrare
8 februari 2009 · 993 Inlägg

Stoxoz skrev:

Xuri skrev:
har inte fått klarhet

Den läckte inget innan termostatbyte ?

Varför byttes termostat ?

Den började läcka efter att du bytte termostat ?

Jag bytter termostat eftersom den inte fungerat en längre tid. Jag har i ca 3-5 månader kört med en kall motor, fråga mig inte varför, men jag bytte termostaten eftersom den gamla var trasig, och nu i eefterhand så har detta lilla "problem" uppstått!

Förstår om du blivit förvirrad av allt som skrivits i denna tråden.
Vet iaf av egen erfarenhet att Bmws motorer är känsliga för luftbubblor i kylsystemet.
Så har du tömt ur vatten ur systemet så är det sannolikt att det finns luftbubblor .
Vet inte var luftskruven sitter på M52 motorn? Men på M50 sitter den brevid locket till expansionskärlet.
Ställ dig i uppförbacke så kylaren är högsta punkten.
Stå tills motorn blir normalvarm och öppna skruven. Kommer det luftbubblor då så är det luft i systemet.
Fyll då på glykol tills luftbubblorna slutar komma från hålet.
Är lite full nu så om jag har förklarat otydligt kan jag ta det i morgon när jag nyktrat till tongue

Senast redigerat av calibra1992 (8 februari 2009)

Xuri One Man Clan
8 februari 2009 · 4 287 Inlägg

Till trådskaparen

Skit ett tag i all skit som finns i tråden

Hur upplever du felet

efter att du bytt termostat så gick bilen upp i temp ?
Men du får fylla på mer vatten nu än vad du fick innan ?

Om du fick fylla på mer vatten nu än innan så

1 dels kan de vara att de började läcka mer efter att du pillade på sketen?

2 Du gjorde inget fel när du bytte termostat (å de är tätt?) utan de har blivit ett följd fel bara, nu med högre temp i kylarsystemet så har du högre tryck..... Förut med dålig termostat å du körde runt med kall motor hela tiden läckte de itne så mycke för du fick inte upp den i temp /tryck...

?

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
8 februari 2009 · 2 853 Inlägg

kolla vid vatten pumpen då, är det en vit korresion där?

samt ja du borde gjort mer än sniffat på suddet xuri big_smile

bilar brukar läcka mer när dom är kalla ,så be nån sätta tryck i systemet när den är kall, dvs på en verksta..ska lägga 1kg tryck de är mer än va du har när bilen är på o varm.
då ska trycket hålla sig vid 1kg, utan att sjunka.
finns det läckor så kommer dom visa sig då!!

om du ska lufta bilen din så gör som jag skrev i ett tidigare inlägg dvs mitt första.

Senast redigerat av pattilatti2 (8 februari 2009)

Xuri One Man Clan
8 februari 2009 · 4 287 Inlägg

pattilatti2 skrev:
kolla vid vatten pumpen då, är det en vit korresion där?

samt ja du borde gjort mer än sniffat på suddet xuri big_smile

bilar brukar läcka mer när dom är kalla ,så be nån sätta tryck i systemet när den är kall, dvs på en verksta..ska lägga 1kg tryck de är mer än va du har när bilen är på o varm.
då ska trycket hålla sig vid 1kg, utan att sjunka.
finns det läckor så kommer dom visa sig då!!

om du ska lufta bilen din så gör som jag skrev i ett tidigare inlägg dvs mitt första.

gör han detta å efteråt är bilen svårt å starta så är toppapackningen gången å den har fylle nån cylle med kylarvätska å startar därför inte riktigt.... men detta syns dock på både tändstift å toppapackningen....

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
8 februari 2009 · 2 853 Inlägg

Xuri skrev:

pattilatti2 skrev:

Xuri skrev:

Vad snackar du om ?

fyller man bilen kall så kollar man bilen kall

fyller man bilen varm så gör man....

du fattar väl att nivån kan variera NÄR bilen ÄR kall -10 är inte samma som -5 elr -15 osv..FFS
missat kemi i skolan elr?
är max temp 92 i bilen så är de ju smartas att kolla läget då, rest my case..

hmm angående kemi...

Är bilen kall blir utrymmena mindre å vätskan också (ja nån %)
är bilen varm så blir gaserna varma (tar större plats i systemet)  å expanderar om de är luft vill säga...  om de tex är luft i systemet alltså blir de mer nivå än vad de är...

tror du de skiljer så mycke mellan +5 å minus 15 ?
nä jag var med på kemin.... satt å sniffade suddgummi då

?

hihi vatten molekyler binds samman vid kyla o ju kallare det är desto mindre rör dom på sig, dvs vattnet blir fast, så ja kylan spelar stor roll.

samt du är innne på rätt spår ang de me gas iaf så de får du ett plus för big_smile

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
8 februari 2009 · 2 853 Inlägg

Xuri skrev:

pattilatti2 skrev:
kolla vid vatten pumpen då, är det en vit korresion där?

samt ja du borde gjort mer än sniffat på suddet xuri big_smile

bilar brukar läcka mer när dom är kalla ,så be nån sätta tryck i systemet när den är kall, dvs på en verksta..ska lägga 1kg tryck de är mer än va du har när bilen är på o varm.
då ska trycket hålla sig vid 1kg, utan att sjunka.
finns det läckor så kommer dom visa sig då!!

om du ska lufta bilen din så gör som jag skrev i ett tidigare inlägg dvs mitt första.

gör han detta å efteråt är bilen svårt å starta så är toppapackningen gången å den har fylle nån cylle med kylarvätska å startar därför inte riktigt.... men detta syns dock på både tändstift å toppapackningen....

dom kan mäta avgaser vid expansions kärlet me precis som jag skrev i mitt första inlägg, samt kolla stiften som ja skrev i första inlägget ..
gillar folk bara att försöka komma på svar som redan är svarade tongue OMG allså

Xuri One Man Clan
8 februari 2009 · 4 287 Inlägg

pattilatti2 skrev:

Xuri skrev:

pattilatti2 skrev:
kolla vid vatten pumpen då, är det en vit korresion där?

samt ja du borde gjort mer än sniffat på suddet xuri big_smile

bilar brukar läcka mer när dom är kalla ,så be nån sätta tryck i systemet när den är kall, dvs på en verksta..ska lägga 1kg tryck de är mer än va du har när bilen är på o varm.
då ska trycket hålla sig vid 1kg, utan att sjunka.
finns det läckor så kommer dom visa sig då!!

om du ska lufta bilen din så gör som jag skrev i ett tidigare inlägg dvs mitt första.

gör han detta å efteråt är bilen svårt å starta så är toppapackningen gången å den har fylle nån cylle med kylarvätska å startar därför inte riktigt.... men detta syns dock på både tändstift å toppapackningen....

dom kan mäta avgaser vid expansions kärlet me precis som jag skrev i mitt första inlägg, samt kolla stiften som ja skrev i första inlägget ..
gillar folk bara att försöka komma på svar som redan är svarade tongue OMG allså

Å min egna åsikt jag som bar sniffa suddi å åt blyspetsar på kemin....

Man brukar mäta HC / kolväten dvs oförbränt bränsle med avgasmätaren i expansionskärlet för att se om kompressionen trycker ut de i kylarsystemet...lite trycker de alltid ut för INGETING ÄR 100% tätt....

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Xuri One Man Clan
8 februari 2009 · 4 287 Inlägg

pattilatti2 skrev:

Xuri skrev:

pattilatti2 skrev:

du fattar väl att nivån kan variera NÄR bilen ÄR kall -10 är inte samma som -5 elr -15 osv..FFS
missat kemi i skolan elr?
är max temp 92 i bilen så är de ju smartas att kolla läget då, rest my case..

hmm angående kemi...

Är bilen kall blir utrymmena mindre å vätskan också (ja nån %)
är bilen varm så blir gaserna varma (tar större plats i systemet)  å expanderar om de är luft vill säga...  om de tex är luft i systemet alltså blir de mer nivå än vad de är...

tror du de skiljer så mycke mellan +5 å minus 15 ?
nä jag var med på kemin.... satt å sniffade suddgummi då

?

hihi vatten molekyler binds samman vid kyla o ju kallare det är desto mindre rör dom på sig, dvs vattnet blir fast, så ja kylan spelar stor roll.

samt du är innne på rätt spår ang de me gas iaf så de får du ett plus för big_smile

ja snälla sig mig hur pass stor skillnad de i procent blir mellan +5 å -20...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang