3244
Sök

Lär-dig-av-andras-misstag tråden

542 Inlägg
3 mars 2013
#761
att inte försöka slå söder en bakblikers från en scania buss på ett skruvstäd för att ta ut dina aggressioner när den väl lossnat.

den flyger tillbaka rakt i nyllet med väldigt trasig näsa som resultat.

försök inte ta en rondell i 90 med en gammal volvo 244. bara för att din andra bil klarar det utan anmärkning så betyder det inte att en stenålders volvo gör det. hjul och skyltar flyger all sin väg och man landar i diket och undrar vad fan vad det som hände. (ung och dum)

7 392 Inlägg
3 mars 2013
#762
mazdalover skrev:
att inte försöka slå söder en bakblikers från en scania buss på ett skruvstäd för att ta ut dina aggressioner när den väl lossnat.

den flyger tillbaka rakt i nyllet med väldigt trasig näsa som resultat.

försök inte ta en rondell i 90 med en gammal volvo 244. bara för att din andra bil klarar det utan anmärkning så betyder det inte att en stenålders volvo gör det. hjul och skyltar flyger all sin väg och man landar i diket och undrar vad fan vad det som hände. (ung och dum)

hahahahaha det sista var faktiskt VÄLDIGT dumt wink


1 532 Inlägg
3 mars 2013
#763
Åk inte på allmän väg och kom åt knappen för skit tunnan innan du kommit ut på åkern sad Blir jäkligt kladdigt och dyrt att sanera.


7 392 Inlägg
3 mars 2013
#764
Dirtymike skrev:
Åk inte på allmän väg och kom åt knappen för skit tunnan innan du kommit ut på åkern sad Blir jäkligt kladdigt och dyrt att sanera.

hahahahahahahahahahaha,,


Land-Rover Allergiker
65 Inlägg
3 mars 2013
#765
Om du har ett huvlås som inte vill låsa riktigt se till att det har gjort det innan du åker, så du slipper halvt skita ner dig när den flyger upp av en kastvind vid möte med en långtradare. yikes

LÄTTA - För oss som inte har råd att trimma

Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
153 Inlägg
3 mars 2013
#766
Dirtymike skrev:
Åk inte på allmän väg och kom åt knappen för skit tunnan innan du kommit ut på åkern sad Blir jäkligt kladdigt och dyrt att sanera.

Dom flesta tunnorna av lite modernare snitt kan man ju lägga om en kran på så att dom rör om i stället för att sprida. Ett måste om man ska köra svingödsel och en väldigt bra säkerhetsdetalj för att slippa riskera sanering.

7 392 Inlägg
1 532 Inlägg
3 mars 2013
#768
Farmer_power skrev:
Dirtymike skrev:
Åk inte på allmän väg och kom åt knappen för skit tunnan innan du kommit ut på åkern sad Blir jäkligt kladdigt och dyrt att sanera.

Dom flesta tunnorna av lite modernare snitt kan man ju lägga om en kran på så att dom rör om i stället för att sprida. Ett måste om man ska köra svingödsel och en väldigt bra säkerhetsdetalj för att slippa riskera sanering.

Ja hehe tillverkarna har ju lyssnat på oss bönder lite ialla fall smile


Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
4 oktober 2013
#769
Denna idiotsaken gjorde jag för några veckor sen.

Låg under min grand cherokee efter jag var klar med höjningen av den så jag bestämde mig för att passa på att byta olja i motorn när jag ändå var skitig.
Eftersom jag precis hade höjt den sitter ju allting högre upp än det gjort innan så för att få tag på filtret så hamnade jag liksom med huvudet under framaxelröret.
Precis då börjar min mobil att ringa och av ren vana så slänger jag upp huvudet och skallar axeln och sen efter det studsar det tillbaka ner i asfaltsgolvet...

Resultatet = visste inte riktigt var jag var, spräckte ögonbrynet och fick en gigantisk bula i bakhuvudet.
Ganska udda känsla av att inte veta var man är samt se rött för ena ögat pga det spräckta ögonbrynet.


Stölle
199 Inlägg
6 oktober 2013
#770
Snabb-montera inte dubbel-din stereo i första gen. V70 10 min innan du ska ut på raggen.
Resulterar i duktigt jack i handen efter bågfilsbladet -.-

Försök heller inte leta kabelbrott på kabeln till bränsleluckan på samma bil en sen söndakväll i mörkret o kylan med endast liten ficklampa, du kan bli frustrerad o helt utesluta vissa saker, inklusive den faktiska felkällan.
Tog tills på tisdag förmiddag veckan efter innan ja kom på att plocka isär centrallås-boxen o hitta ett i det närmaste helt ihopsmält relä, just det relät gick visst till lucköppningen.

Jag anar ugglor som får kläder.

378 Inlägg
6 oktober 2013
#771
Vid original utförande på E34 med nivåreglering går det att ta sig in under utan att palla upp bilen och sänka den genom att flytta staget till givaren. Detta rekomenderas inte! Det gör jävligt ont smile

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

42 Inlägg
11 oktober 2013
#772
Bara för att bilen framför ligger i 170 på en 70väg så betyder inte det att du inte kommer åka fast om du kör i 130 efter honom. Och om en blå saab åker ut bakom dig i samma hastighet så betyder det inte alls att han vill racea utan kan vara en civilare som mäter din hastighet! sad


7 392 Inlägg
11 oktober 2013
#773
Norrsken skrev:
Bara för att bilen framför ligger i 170 på en 70väg så betyder inte det att du inte kommer åka fast om du kör i 130 efter honom. Och om en blå saab åker ut bakom dig i samma hastighet så betyder det inte alls att han vill racea utan kan vara en civilare som mäter din hastighet! sad

hahahahaha,, joo har hört MÅNGA sådana historier wink

höll på att åka dit på en sån grej wink  men min magkänsla varnade mig,, wink
Senast redigerat av granadadr (11 oktober 2013)


Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
11 oktober 2013
#774
Norrsken skrev:
Bara för att bilen framför ligger i 170 på en 70väg så betyder inte det att du inte kommer åka fast om du kör i 130 efter honom. Och om en blå saab åker ut bakom dig i samma hastighet så betyder det inte alls att han vill racea utan kan vara en civilare som mäter din hastighet! sad

Haha, nu kom jag att tänka på en historia som min fysiklärare berättade om sin kompis:

Förr i tiden så fanns en lag om att när man kommer till ett rödljus så måste man stanna så att hjulen inte roterar, men denne herren hade lite bråttom en tidig vinterdag, så han tänkte bara sakta ner i en korsning och sen smita vidare, men tyvärr så stod en polispatrull på andra sidan, och han nitar så pass att hjulen låser sig helt och han glider igenom korsningen rakt över till poliserna. Till sitt försvar säger han att "Jo visst, men hjulen rörde ju sig inte?" varav polisen svarar att han ska ge sig iväg fortare än kvickt innan de hittar ett kryphål big_smile

7 392 Inlägg
11 oktober 2013
#775
-Westerlund- skrev:
Norrsken skrev:
Bara för att bilen framför ligger i 170 på en 70väg så betyder inte det att du inte kommer åka fast om du kör i 130 efter honom. Och om en blå saab åker ut bakom dig i samma hastighet så betyder det inte alls att han vill racea utan kan vara en civilare som mäter din hastighet! sad

Haha, nu kom jag att tänka på en historia som min fysiklärare berättade om sin kompis:

Förr i tiden så fanns en lag om att när man kommer till ett rödljus så måste man stanna så att hjulen inte roterar, men denne herren hade lite bråttom en tidig vinterdag, så han tänkte bara sakta ner i en korsning och sen smita vidare, men tyvärr så stod en polispatrull på andra sidan, och han nitar så pass att hjulen låser sig helt och han glider igenom korsningen rakt över till poliserna. Till sitt försvar säger han att "Jo visst, men hjulen rörde ju sig inte?" varav polisen svarar att han ska ge sig iväg fortare än kvickt innan de hittar ett kryphål big_smile

precis, idag står det att hjulen ska ha samma fart som UNDERLAGET = stå stilla på vägen smile


42 Inlägg
11 oktober 2013
#776
granadadr skrev:
Norrsken skrev:
Bara för att bilen framför ligger i 170 på en 70väg så betyder inte det att du inte kommer åka fast om du kör i 130 efter honom. Och om en blå saab åker ut bakom dig i samma hastighet så betyder det inte alls att han vill racea utan kan vara en civilare som mäter din hastighet! sad

hahahahaha,, joo har hört MÅNGA sådana historier wink

höll på att åka dit på en sån grej wink  men min magkänsla varnade mig,, wink

Haha ja jag hade bråttom till jobbet och märkte inte ens att snuten låg bakom smile Men ja det var jävligt klantigt och kostade mig lappen!

-Westerlund- skrev:
Norrsken skrev:
Bara för att bilen framför ligger i 170 på en 70väg så betyder inte det att du inte kommer åka fast om du kör i 130 efter honom. Och om en blå saab åker ut bakom dig i samma hastighet så betyder det inte alls att han vill racea utan kan vara en civilare som mäter din hastighet! sad

Haha, nu kom jag att tänka på en historia som min fysiklärare berättade om sin kompis:

Förr i tiden så fanns en lag om att när man kommer till ett rödljus så måste man stanna så att hjulen inte roterar, men denne herren hade lite bråttom en tidig vinterdag, så han tänkte bara sakta ner i en korsning och sen smita vidare, men tyvärr så stod en polispatrull på andra sidan, och han nitar så pass att hjulen låser sig helt och han glider igenom korsningen rakt över till poliserna. Till sitt försvar säger han att "Jo visst, men hjulen rörde ju sig inte?" varav polisen svarar att han ska ge sig iväg fortare än kvickt innan de hittar ett kryphål big_smile

Haha ja om man ändå hade kunnat hitta ett kryphål för att köra för fort, kunde ju ha skyllt på audin som låg och sicksackade framför mig mellan filerna i 170 men bättre att ta på sig allt själv, rolig historia förresten smile


27 Inlägg
6 november 2013
#777
Lägg inte en tygtrasa i närheten av luftinsuget på en skogsmaskin och vill snabbt provstarta den sen glömmer trasan kvar och funderar sen vars tog trasan vägen?............ resulterar och plocka ner toppen och turbo mm.... roll

Lita aldrig på en kompis som ha laga en fjäderspännare med svets..... kan sluta med att en fjäder från en 240 landar på pappas biltak.........
Senast redigerat av ibsse (6 november 2013)

Lökare
128 Inlägg
7 november 2013
#778
När du byter vattenpumpen på Saab 9000, se till att montera den nya o-ringen PÅ det lilla röret, och INTE i hålet till röret i vattenpumpen.
Gör du fel får du garanterat en sönderskuren och hopklämd o-ring och ett fett vattenläkage som följd (*Det regnar visst - men inte från molnen*).
Sedan måste du byta den där o-ringen, och det är lättare sagt än gjort om man inte känner för att riva ner ac, downpipe, vattenslangar m.m en gång till.

37 Inlägg
7 november 2013
#779
gjorde en rätt stor tabbe på en av mina första bilar. rasade ettans växel på en skoda Felicia, efter detta köpte ja en riktigt rostig låda för 600 kr. den funka o hängdes på platts men eftersom detta var en tattar bil som bara tattarkördes med så hängdes den dit lite illa så detta slutade med att moterfästet på växellådssidan gav vika så drivaxeln rök av och knäckte rotorn. Jätte kul o bli bogserad te skolan av läraren igen wink


21 Inlägg
11 december 2013
#780
La toppackningen åt fel håll när jag bytte på en 940 jag hade förut. Fyllde på ny olja och startade och ut rann oljan ner på garagegolvet. Var bara att ta bort toppen igen! Blev en dyr reparation...

Ett annat misstag jag gjort var att fortsätta köra fast att oljetryckslampan blinkade då och då. Bilen hade inte läkt nån olja innan och jag hade kollat nivån ca en vecka innan symptomen uppkom. Letade febrilt efter skavning på kontakten till givaren men hittade inget. Efter ungefär en månads flimrande tvärdog bilen. Jippie,topplocket skuret och kamremshaveri. Blev också dyrt,bara av med toppen igen men denna gång la jag iallafall packningen åt rätt håll! big_smile



Sök