2651
Sök

Olika frekvernser på parallell/seriekopplade komponenthögtatalare?

23 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
Om jag vill ha Diskant i ett par, Mellanregistret i ett par Och bas i ett par, (alltså inte en Subwoofer) måste jag då ha ett Sex-kanals Slutsteg om jag vill ha inställt olika frekvenser på de olika högtalarna?

Eller kan man parallell/serie-koppla t.ex. Diskant och mellanregister och ändå få ett bra ljud.

Jag förstår att det inte beror på kanalingångarna men jag antar att det inte finns sex Högtalar outs, om det är ett endast fyra kanaler input.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
11 februari 2009
BennySandstrom skrev:
Om jag vill ha Diskant i ett par, Mellanregistret i ett par Och bas i ett par, (alltså inte en Subwoofer) måste jag då ha ett Sex-kanals Slutsteg om jag vill ha inställt olika frekvenser på de olika högtalarna?

Eller kan man parallell/serie-koppla t.ex. Diskant och mellanregister och ändå få ett bra ljud.

Jag förstår att det inte beror på kanalingångarna men jag antar att det inte finns sex Högtalar outs, om det är ett endast fyra kanaler input.

Med aktiv delning, behöver du sex kanaler. Dvs, delningen sker innan det går ut i sladden till högtalaren.

Med passiv delning delas ljudet efter utgången till sladden, och då kan man använda enbart 2 kanaler att driva alla högtalarna. Passiv delning innehåller kombinationer av spolar, kondensatorer och motstånd och stjäl lite effekt, samt så är de "fasta" dvs man får först välja vilka frekvenser man vill dela upp vid, och sedan beräknas komponentvärden. Ett passivt filter går således inte att justera.

Aktiva filter kan man justera, så med aktiv delning vinner du flexibilitet, på bekostnad av att du behöver fler kanaler.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

23 Inlägg
11 februari 2009
Trådstartare
Tack för svaret:) Men hur många RCA-kontakter behöver jag då på min huvudenhet, med de nämnda+ ett monoblock till SubWoofer?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 februari 2009
Om du skall köra framsystemet passivt ihop med en bas?
Två par utgångar är då vad som behövs.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

23 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:

Nej, jag menade om man ska ha olika frekvenser på alla de tre högtalarparen och en lågnivåsignal till monoblocket också.

Jag tror jag har läst att den här kopplingen är ganska vanlig, om man vill ha en bra ljudbild.
Vet någon hur man oftast/enklast kopplar det här?

Jag har inga planer på att göra det här ännu, men ni kan ändå komma med förslag på hur man skulle kunna göra det här och vad man skulle behöva.

7 241 Inlägg
12 februari 2009
BennySandstrom skrev:
Lonefox skrev:

Nej, jag menade om man ska ha olika frekvenser på alla de tre högtalarparen och en lågnivåsignal till monoblocket också.

Jag tror jag har läst att den här kopplingen är ganska vanlig, om man vill ha en bra ljudbild.

Jag har inga planer på att göra det här ännu, men ni kan ändå komma med förslag på hur man skulle kunna göra det här och vad man skulle behöva.

Ja då behöver du fyra par.
Diskanter = ett par
Mellanregister = ett par
Midbas = ett par
Sub = ett par (helst i mono)

Jag har inte sett en enda enhet som stödjer detta utan en extern box, och då börjar det dra iväg i pris.
Alternativt är en bättre cd som skickar ut en BRA stereosignal (tex Nakamichi) och en box typ Audison BitOne och Rockford Fosgate 3sixty för att nämna ett par av de som finns...

23 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
BennySandstrom skrev:
Lonefox skrev:

Ja då behöver du fyra par.
Diskanter = ett par
Mellanregister = ett par
Midbas = ett par
Sub = ett par (helst i mono)

Jag har inte sett en enda enhet som stödjer detta utan en extern box, och då börjar det dra iväg i pris.
Alternativt är en bättre cd som skickar ut en BRA stereosignal (tex Nakamichi) och en box typ Audison BitOne och Rockford Fosgate 3sixty för att nämna ett par av de som finns...

Men om man använder en "bättre cd" som du skrev, betyder inte det att man parallell kopplar lågnivåkabeln?

Kan man istället koppla ihop t.ex. mellanregistret med diskanten och ha ett passivt delningsfilter till diskanten?

10 287 Inlägg
12 februari 2009
Det är sannolikt det vettigaste i din situation. Dvs köp en färdigt högtalarkomponentkit med mid + diskant och delningsfilter.

/Göran

BennySandstrom skrev:
Kan man istället koppla ihop t.ex. mellanregistret med diskanten och ha ett passivt delningsfilter till diskanten?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

23 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
http://www.mds.se/?artnr=231498

Kan någon förklara vad man behöver för slutsteg till t.ex. kitet ovan?

d.v.s. Hur många kanalers slutsteg man behöver, hur många RCA man behöver på slutsteget + Stereon.

Om man ännu skulle vilja ha högtalare dit bak i bilen, hur gör man då? "Bara" att köpa ett till steg, eller kan man parallellkoppla med typ midbasen dit fram?

7 241 Inlägg
14 februari 2009
BennySandstrom skrev:
Men om man använder en "bättre cd" som du skrev, betyder inte det att man parallell kopplar lågnivåkabeln?

Jo...men bara på ingången till boxen. Resten tar dne hand om.

BennySandstrom skrev:

Jodå...jag kör själv så.

21 761 Inlägg
14 februari 2009
BennySandstrom skrev:

d.v.s. Hur många kanalers slutsteg man behöver, hur många RCA man behöver på slutsteget + Stereon.

Om man ännu skulle vilja ha högtalare dit bak i bilen, hur gör man då? "Bara" att köpa ett till steg, eller kan man parallellkoppla med typ midbasen dit fram?

Det där högtalarkitet har eget delningsfilter som delar upp signalerna till alla elementen, då räcker det med 2-kanals steg för att driva.

Vill du istället driva alla elementen med separata slutsteg så behövs sammanlagt 6 st kanaler, tex ett 2-kanals och ett 4-kanals steg eller tre 2-kanals steg (då behövs 3 par lågnivåkablar från stereon). smile

23 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
BennySandstrom skrev:

Det där högtalarkitet har eget delningsfilter som delar upp signalerna till alla elementen, då räcker det med 2-kanals steg för att driva.

Vill du istället driva alla elementen med separata slutsteg så behövs sammanlagt 6 st kanaler, tex ett 2-kanals och ett 4-kanals steg eller tre 2-kanals steg (då behövs 3 par lågnivåkablar från stereon). smile

1.Är alla såna här 2/3 vägs kit gjorda på det här sättet?
2.Och hur ska man veta att t.ex. det här är på samma sätt?
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16342
3.Får man en bra ljudbild med såna här då?
4.Kan man lägga ännu ett 3 vägskit dit bak eller låter det konstigt?smile
Senast redigerat av BennySandstrom (14 februari 2009)

21 761 Inlägg
14 februari 2009
Hur bra ljudbild man får med just de där högtalarna vet jag inte, har inte provat dem, men med rätt montering så ska det generellt sett gå att få bra ljudbild med 3-vägs system. smile

Det bästa är att ha separata kanaler som driver bakhögtalare, då kan du ställa in ljudnivån på dem separat.

Om vi tar det där kitet från MDS som exempel och lägger till ett baksystem också, då är det enklast att använda ett 4-kanals steg som driver alla högtalare. Framsystemet drivs av två kanaler och baksystemet drivs av två kanaler. Enkelt och smidigt. smile

Vad jag vet så är alla "normala" 2/3-vägs kit gjorda på samma sätt, dvs att de har en egen filterbox som delar upp de olika frekvensområdena. Då räcker det egentligen med ett 2-kanals steg för att driva dem. För en medelsvensson så är det lite overkill att använda slutsteg för varje element, däremot för folk som tävlar kan det vara en fördel.
Senast redigerat av Drönirettab (14 februari 2009)

23 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
Kan man lägga ännu ett 3 vägskit dit bak eller låter det konstigt?tongue

21 761 Inlägg
14 februari 2009
För att kitet ska fungera som det är tänkt så bör alla elementen sitta på samma dörr, annars kan det bli "glapp" i ljudbilden. Men frågan är ju om det verkligen är nödvändigt med 3-vägs system i bakdörrarna, de gör ju ingen större nytta för den som sitter fram.

Vanliga koaxialhögtalare duger att sätta i bakdörrarna enligt min åsikt iaf, det är framifrån som jag själv vill höra allt ljud för att få en bra ljudbild. Bakhögtalare kan användas som "rearfill", dvs de hjälper till att få lite mer "rymd" i ljudbilden. Fast man har ju olika smak, det som jag beskriver är min egen åsikt om hur en ljudbild ska vara just för mig. smile

Hur vill du egentligen ha?
Vill du prioritera att baksätespassagerare ska få ett bra ljud eller ska bakhögtalare finnas "bara därför att"? smile

1 058 Inlägg
14 februari 2009
jonash skrev:
BennySandstrom skrev:

Med aktiv delning, behöver du sex kanaler. Dvs, delningen sker innan det går ut i sladden till högtalaren.

Med passiv delning delas ljudet efter utgången till sladden, och då kan man använda enbart 2 kanaler att driva alla högtalarna. Passiv delning innehåller kombinationer av spolar, kondensatorer och motstånd och stjäl lite effekt, samt så är de "fasta" dvs man får först välja vilka frekvenser man vill dela upp vid, och sedan beräknas komponentvärden. Ett passivt filter går således inte att justera.

Aktiva filter kan man justera, så med aktiv delning vinner du flexibilitet, på bekostnad av att du behöver fler kanaler.

mvh Jonas

finns någon annan fördel med att dela aktivt? och ungefär hur mkt effekt går upp i värme/förluster i ett passivt filter?

PoLoud =D

23 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
För att kitet ska fungera som det är tänkt så bör alla elementen sitta på samma dörr, annars kan det bli "glapp" i ljudbilden. Men frågan är ju om det verkligen är nödvändigt med 3-vägs system i bakdörrarna, de gör ju ingen större nytta för den som sitter fram.

Vanliga koaxialhögtalare duger att sätta i bakdörrarna enligt min åsikt iaf, det är framifrån som jag själv vill höra allt ljud för att få en bra ljudbild. Bakhögtalare kan användas som "rearfill", dvs de hjälper till att få lite mer "rymd" i ljudbilden. Fast man har ju olika smak, det som jag beskriver är min egen åsikt om hur en ljudbild ska vara just för mig. smile

Hur vill du egentligen ha?
Vill du prioritera att baksätespassagerare ska få ett bra ljud eller ska bakhögtalare finnas "bara därför att"? smile

Jag vill dels att man ska få, som du skriver, "rymd" i ljudet, men också att passagerarna i baksätet ska få ett någorlunda bra ljud.
De borde ju nog vara nöjda med två koaxialhötalare på vardera sidor om sig+ en Sub bakom sig big_smile

Som sagt är det inte aktuellt ännu, men tack för svaren tongue det mättade min hunger efter kunskap big_smile
Senast redigerat av BennySandstrom (14 februari 2009)

21 761 Inlägg
14 februari 2009
BennySandstrom skrev:
De borde ju nog vara nöjda med två koaxialhötalare på vardera sidor om sig+ en Sub bakom sig big_smile

Blir de inte nöjda så drar du på suben tills de ger upp och går ut ur bilen, då slipper du mer gnäll. wink
Senast redigerat av Drönirettab (14 februari 2009)

23 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
BennySandstrom skrev:

Blir de inte nöjda så drar du på suben tills de ger upp och går ut ur bilen, då slipper du mer gnäll. wink

Hahaha lol men då är ju frågan om man vill ha kvar sina kamrater big_smile

Var kopplar man in koaxialen sen då? Man vill ju inte lägga den till stereon p.g.a. delay från förstärkaren (om det heter så)

Och att köpa ett steg skilt för dom känns ju bara onödigt och dyrt tongue

21 761 Inlägg
14 februari 2009
Man kan driva bakhögtalarna med stereon, det går bra. Men då kommer de att spela lägre än framhögtalarna eftersom de drivs av slutsteg, vilket inte gör något ifall man bara vill använda baksystemet till att fylla ut ljudbilden.

Annars gör du som jag föreslog tidigare, använder 4-kanals steg som kan driva både fram och baksystem. smile

Sök