3488
Sök

Blixt som upplättning

3 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
Har lite funderingar på att skaffa mig en blixt när jag fotar.Blir  gärna underexponerat om man vill ha resten av bilden hyffsad.
Är det något att rekomendera med blixt eller är det sista utvägen?.

snegla lite på en 430ex 2 och en förlängningssladd  eller kanske bättre att åka till förbergs och handla frigolit

Miklen
12 februari 2009
Nu vet ja inte riktigt va du menar me underexponerat när du pratar om resten av en bild. Ska du fota bilen å lite annat så får du ha en sjuhelvetes blixt eller flera för å få hela bilden bra.

Slutartiden gör däremot skillnad..eller höja ISO.. Allt beroende på va du har för kamera men antar du har en canon system när du pratar om en 430ex.

Skall du dock kunna fota me TTL funktionerna så kostar den kabeln..jadu.. du kan nog få rätt mycke frigolit för dom pengarna om du inte ska ha en 30cm kabel..

Mitt förslag gällande det är att du skaffar dig trådlös utrustning te blixten, då pratar ja radioöverföring inte IR (som suger speciellt utomhus) .

Ingen automatik då men du kan leka mer kreativt me ljuset. Dock får du ju lära dig ställa blixt å kamera manuellt om d ska bli bra.
Senast redigerat av Miklen (12 februari 2009)

3 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
jo att min svarta bil blir lite underexponerad mot omgivningen ,då jag mäter ljuset mot något annat .om jag mäter mot bilen blir det andra fel och därav skulle jag velat haft något för att lätta upp .

sån här kabeln är det jag har kollat lite på ,så man inte har blixten på kameran bara
http://images.compusa.com/skuimages/large/Canon-OC-E3-main-am.jpg

Skicka ej PM, endast E-MAIL
33 Inlägg
12 februari 2009
Börja med att skaffa ett stativ och lär dig exponera korrekt. Du kommer inte ha särskild nytta av en 430EX på en svart bil med TTL.

http://www.dmfoto.nu - Portfolio och posters

378 Inlägg
12 februari 2009
Kreativiteten blir ofta lite hämmad av blixt skulle jag säga. Tar längre tid att sätta upp en bild men resultatet blir ofta något bättre. Men frågan är om man inte hinner ta fler lite mindre bra bilder på samma tid som man tar en bra bild med blixt...
Ska du ha blixt så handla minst 2 st. Budgetblixtar med trådlös trigger finns det gott om på ebay.

Miklen
13 februari 2009
Kan du nog ha rätt i.. En sak som e väldigt säker e att kreativiteten blir väldigt "svår" me blixtar..speciellt på bilar om man jämför me andra grejer man ofta belyser typ människor..  Massa mer reflektioner osvosv.. Man kan väl belysa detaljer kanske men att belysa en hel bild är väl ändå att glömma me så "små" blixtar..

8 156 Inlägg
13 februari 2009
En omnibouncer kan vara trevlig att ha till hands ibland för att mjuka upp ljuset lite.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
13 februari 2009
1. Köp ett stativ.
2. Ta två bilder; en på bilen (ljus inställt för själva bilen) och en på bilen och bakgrunden.
3. Klipp ihop bilderna och du får en bild med perfekt ljus.

I dom flesta fallen när jag ska ta snygga helhetsbilder så försöker jag att undvika blixt, faktiskt. Det som kan innebära ett problem är att du istället ser ett stort ljussken i bilen och att bakgrunden sen blir så mörk så att det bara ser konstigt ut. Bara ett stativ gör ju att man får grymma möjligheter vad gäller slutartider o.s.v.

Har t.ex en bild i mitt galleri som är ett rätt bra bevis på detta. Det är den bilden tagen på bilar som åker, så att man ser "strecken" från deras lysen. Den är tagen helt utan blixt. Och visst... den ser ju inte mörk ut eller sådär. Men man bör väl notera att bilden är så mörk så att det knappt gick att se. Kameran kunde inte hitta fokus, t.ex. Så ja.. man får lite bättre förutsättningar! Köp ett stativ och experimentera lite! big_smile

....Sedan bör man väl även notera att bilden är grymt komprimerad för att passa här = Rätt kass kvalitet!
Senast redigerat av Hexenhammer (13 februari 2009)

378 Inlägg
13 februari 2009
Miklen skrev:
Kan du nog ha rätt i.. En sak som e väldigt säker e att kreativiteten blir väldigt "svår" me blixtar..speciellt på bilar om man jämför me andra grejer man ofta belyser typ människor..  Massa mer reflektioner osvosv.. Man kan väl belysa detaljer kanske men att belysa en hel bild är väl ändå att glömma me så "små" blixtar..

Det beror på hur man riktar dom, oftast blir det mindre reflektioner i lacken om inte själva blixtlampan syns. Om man o andra sidan använder paraply eller softbox så kan man få stora problem.
Trådskaparen pratar om upplättning i första hand, men små blixtar ska nog inte underskattas ändå, har man bara stativ och tid så kan man nog bit för bit lysa upp det mesta även om det är riktigt mörkt ute.
Har själv småblixtar och det är inga större problem och lysa upp hela bilen under natt, men jag sparar lite tid genom att ha 4 st, inte så mycket klipp o klistra efteråt.

3 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
ta två exponeringar var ju en väldans bra och billig ide smile

ok ja då har jag då fått svar på frågan,då kan man istället skaffa något till bilen för pengarna big_smile

Sök