3549
Sök

Bmw 318i 93:a med kamkedja lr kamrem ?

mulle mek
679 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#1
tjaa jag ska få köpa en bmw 318i 93:a för en billig peng och han jag ska få köpa den av säger att det är kam remmen som några tänder har slitits bort på ca 10 st och jag är osäker på om det är kamrem lr kamkedja på  denna bil. och kan ventilerna osv ha tagit stryk? remmen har alltså inte gått av utan bara tappa några tänder.
sitter kamremmen/kamkedjan bakom generator remmen och det ? innan för en aluminium kåpa ?

snabba svar tack.

Gasar tills det Rasar !!!

dARKiE
5 031 Inlägg
12 februari 2009
#2
Det sitter kamrem i denna ja : )

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

mulle mek
679 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#3
Darkie skrev:
Det sitter kamrem i denna ja : )

okej  tongue men vart sitter den då ? för vi va o kolla på bilen idag och då såg det ut som om det va en fläktrem vi hade den va inte alls så himla lång.  ca 40-50cm lång rem.

sitter den innanför en kåpa vid topplocket ? höger sida asså. kan nån fixa en bild ?

Gasar tills det Rasar !!!

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
12 februari 2009
#4
http://www.garaget.org/?car=50315&image=447791

Den borde sitta precis där denna bilden tar slut i nederkant.
Rätta mig om jag har fel.

Kör inte hårt med den om det saknas tänder på remmen!!
Det sitter troligtvis en kåpa i vägen!

MVH. Alex

mulle mek
679 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#5
alexbenhard skrev:
http://www.garaget.org/?car=50315&image=447791

Den borde sitta precis där denna bilden tar slut i nederkant.
Rätta mig om jag har fel.

Kör inte hårt med den om det saknas tänder på remmen!!
Det sitter troligtvis en kåpa i vägen!

MVH. Alex

okej sitter den här lr ? http://www1.garaget.org/gallery/archive … 1i4ybk.jpg

nee bilen körs inte nu ,ägaren har plocka ner remmen och säger att han bytt den men vet inte hur man ska ställa in allt efter markeringar och hur han ska spänna remmen så den står bara nu.
och den remmen  som tänderna lossnat från är bara 40-50cm lång  är kamremmen bara så kort ?
Senast redigerat av r3zz1 (12 februari 2009)

Gasar tills det Rasar !!!

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
12 februari 2009
#6
Ja, den borde sitta där någonstans.

Men om du inte är så haj på motorer gör du bäst att lämna bort jobbet till en verkstad eller kunnig person.
För det är ju inte bara att haka på remmen och spänna den och tro att det fungerar.

Kamremmen går ifrån vevaxeln och upp till kamaxlarna så den bör väl vara iaf en meter lång.

Men sen om han har kört av kamremmen så kan ventilerna ha tagit i kolvarna och då är det mindre roligt.
Så hade jag varit du så hade jag inte köpt den bilen.

MVH. Alex

mulle mek
679 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#7
alexbenhard skrev:
Ja, den borde sitta där någonstans.

Men om du inte är så haj på motorer gör du bäst att lämna bort jobbet till en verkstad eller kunnig person.
För det är ju inte bara att haka på remmen och spänna den och tro att det fungerar.

Kamremmen går ifrån vevaxeln och upp till kamaxlarna så den bör väl vara iaf en meter lång.

Men sen om han har kört av kamremmen så kan ventilerna ha tagit i kolvarna och då är det mindre roligt.
Så hade jag varit du så hade jag inte köpt den bilen.

MVH. Alex

ok nee min bror är bilmekaniker så han ska fixa det men  han va tveksam om det verkligen va kamremmen lr om det va fläktremmen som  vi fick hålla i .
asså själva remmen har inte gått av än den är hel men några tänder  på remmen har lossna så då undrar jag om det kan ha tagit skada då ? jag vet att motorn tar skada iifall remmen skulle gå av men det har den ju inte gjort tongue han har slängt i en ny rem o satt ihop det mesta asså han som äger bilen nu. men han säljer den för att han inte kan ställa in allt rätt. men min bror kan det där men vill va säker på att det verkligen är kamremmen lr fläktremmen som är trasigt .

Gasar tills det Rasar !!!

George
1 956 Inlägg
12 februari 2009
#8
Drivremm/fläktrem och kamremm är två skilda saker.

Drivrem/fräktrem driver bla vattenpump servo generator m.m. Och det är den man ser.

Kamremmen sitter innanför bröstkåpan/plasten på bröstkåpan. Inget svårt att byta bara se till att låsa motorn innan den tas av,
Rätt antal tänder ska det också vara på den nya remmen. Inget man behöver ställa in om man gjort rätt.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

1 353 Inlägg
13 februari 2009
#9
Fast på BMW så drivs Vattenpumpen av Kamremmen också smile

och, om kamremmen tappat kuggar så kan kamremmen ha kuggat över / hoppat några kugg, så kan ha blivit lite ventil-mot-kolv kontakt ändå, förmodligen inte, men det kan.

There's no replacement for displacement

mulle mek
679 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
#10
Batta skrev:
Fast på BMW så drivs Vattenpumpen av Kamremmen också smile

och, om kamremmen tappat kuggar så kan kamremmen ha kuggat över / hoppat några kugg, så kan ha blivit lite ventil-mot-kolv kontakt ändå, förmodligen inte, men det kan.

okej , ja vi får se hur det blir. för ägaren har ju plocka ner fläkten osv sen har han bytt kamrem tror jag  och satt ihop det men fläkten osv va inte ditsatt.  det va typ 10 kuggar/tänder som losnat i rad hmm

den har rulla 19000 mil . vad mer ska jag byta tsm med kamremsbytet ? spännrulle, vattenpump ?
Senast redigerat av r3zz1 (13 februari 2009)

Gasar tills det Rasar !!!

892 Inlägg
13 februari 2009
#11
Hmm, så kamremmen har alltså tappat 10 tänder i rad, och bilen går inte starta för att ägaren "vet inte hur man ställer in det"?

Låter som ett rätt säkert ICKE-köp tycker jag. 10 kuggar i rad lär vara nog för att det ska ha kuggat över rejält och blivit ventilsallad. Om du inte ens kan starta bilen och testköra den så är det ju definitivt inget kap.

Tycker du ska spara pengarna till en bil du iaf kan test köra. Är ju inte så kul att köpa bil som man upptäcker motorn har havererat på, och man får lägga ut ett antal lappar (5-siffrigt belopp?) på att laga.
Kom ihåg att om du köper bilen och det är fel på det kan du antagligen inte få några pengar tillbaka, utan då står du där med en rasad bil...

Så skulle jag varit du skulle jag skratta lite åt säljaren och gå därifrån, och köpa en annan bil. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

5 198 Inlägg
13 februari 2009
#12
Är man bilmek ser/vet man skillnad på kamrem å fläktrem..

mulle mek
679 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
#13
Android skrev:
Hmm, så kamremmen har alltså tappat 10 tänder i rad, och bilen går inte starta för att ägaren "vet inte hur man ställer in det"?

Låter som ett rätt säkert ICKE-köp tycker jag. 10 kuggar i rad lär vara nog för att det ska ha kuggat över rejält och blivit ventilsallad. Om du inte ens kan starta bilen och testköra den så är det ju definitivt inget kap.

Tycker du ska spara pengarna till en bil du iaf kan test köra. Är ju inte så kul att köpa bil som man upptäcker motorn har havererat på, och man får lägga ut ett antal lappar (5-siffrigt belopp?) på att laga.
Kom ihåg att om du köper bilen och det är fel på det kan du antagligen inte få några pengar tillbaka, utan då står du där med en rasad bil...

Så skulle jag varit du skulle jag skratta lite åt säljaren och gå därifrån, och köpa en annan bil. smile

snubben som har bilen har inte försökt starta bilen då han vet att han inte monterat det rätt så han säljer den som den står och min fordonslärare i skolan tror inte att ventilerna har tagit skada.

Gasar tills det Rasar !!!

356 Inlägg
13 februari 2009
#14
Skulle inte köpt bilen, om killen har tagit bort gamla kamremmen och inte ens vet hur man får den nya att stämma med alla markeringar. Ger inte världens seriösaste intryck.

mulle mek
679 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
#15
ok tongue nee får bli en annan bil kanske blir för dyr kostnad om jag köper den här.

Gasar tills det Rasar !!!

bira bira bira,bärs bärs bärs!
313 Inlägg
13 februari 2009
#16
Men är väll bara kolla upp det där, kan vara ett kap också om inget är trasigt.

///Widell

mulle mek
679 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
#17
widell1111 skrev:
Men är väll bara kolla upp det där, kan vara ett kap också om inget är trasigt.

måste ju riva toppen på den osv han kanske inte vill att vi river ner det ena o det andra om vi inte är säkra på att vi ska köpa den,

Gasar tills det Rasar !!!

892 Inlägg
14 februari 2009
#18
r3zz1 skrev:
Android skrev:
Hmm, så kamremmen har alltså tappat 10 tänder i rad, och bilen går inte starta för att ägaren "vet inte hur man ställer in det"?

Låter som ett rätt säkert ICKE-köp tycker jag. 10 kuggar i rad lär vara nog för att det ska ha kuggat över rejält och blivit ventilsallad. Om du inte ens kan starta bilen och testköra den så är det ju definitivt inget kap.

Tycker du ska spara pengarna till en bil du iaf kan test köra. Är ju inte så kul att köpa bil som man upptäcker motorn har havererat på, och man får lägga ut ett antal lappar (5-siffrigt belopp?) på att laga.
Kom ihåg att om du köper bilen och det är fel på det kan du antagligen inte få några pengar tillbaka, utan då står du där med en rasad bil...

Så skulle jag varit du skulle jag skratta lite åt säljaren och gå därifrån, och köpa en annan bil. smile

snubben som har bilen har inte försökt starta bilen då han vet att han inte monterat det rätt så han säljer den som den står och min fordonslärare i skolan tror inte att ventilerna har tagit skada.

Vad jag menade var att killen kanske säger att han inte vet hur man justerar kamremmen, fast han kanske visst vet det, att det bara är en ursäkt att NI inte ska starta bilen och testa, så han kan få den sålt på ren lögn...
Tänk såhär; Om han kan få mer pengar för bilen genom att först fixa nån som ställer in kamremmen och sen sälja, varför säljer han den "som den står" nu? Visst, han kanske inte orkar bry sig, men vågar du chansa?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Fattig student
1 282 Inlägg
14 februari 2009
#19
Prova att dra runt maskin med ett spärrdrag lite försiktigt, tar det stopp nånstans så är det nog tyvärr ventilsallad.. Men din bror bör ju veta detta om han är bilmek, har han varit med och kollat på bilen? Man får ju kolla lite på pris, skick och vad man vill lägga för pengar och hur mycket man kan göra själv.. Det finns ju begagnade motorer och toppar..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..


Sök