3222
Sök

Volvo 760 T6 / vracing

935 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
#621
klingan92 skrev:
Bara öka tempo nu! Så kan vi ut o rita sen!/)

självklart wink


935 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#622
Update! Hunnit med att fixa lite i helgen smile

Ny vevhusvent och kapat motorfäste så det passar smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-c15b62385bfac5706594a71422cac46d.jpg

Sundqvist har borrat och gängat om grenrör:) Stort tack!
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-000d13359ad9ce403267d0bb66de7f6f.jpg

Oljetråg och omsvetsad oljesug monterat smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-2776bcdb2bc3a2e4cd4363b9d18ba566.jpg

Återstår en adapter till andra motorfästet sedan lite montering.
Till nästa helg åker motor ner och då blir det kabeldragning smile


935 Inlägg
25 juni 2012
Trådstartare
#623
Var hos en polare och fick mig en adapter utskärd i lasermaskin smile
Blen även en 70x70mm platta för att plugga där VVT-givare suttit:)

Även köpt lite packningar så imorgon ska det skruvas ihop smile
Har också beställt Alu platta 90x90mm till insuget smile

Ska Bara kapa bort en bit som ni ser smile Så nu är det på G..
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-478e64ecc06b64d73839e21f51828e79.jpg


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
25 juni 2012
#624
vad behövs adaptern till? för att få motorfästet lite mer i linje?


935 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
#625
Extrazz skrev:
vad behövs adaptern till? för att få motorfästet lite mer i linje?

Bilder kommer smile... Det bror på att 960 motorfästen inte passar rakt på plus att mitt block som är nyare så är gjutningen i blocket inte riktigt samma som på 850 t5 blocken..


935 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
#626
liten update! smile

Såhär blev det med adapterplattan smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-459258fc23c86a487e3a8cab95a061fa.jpg

Håller på att montera kkk24:an blir lite modiferingar..
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-dc360e6d666058cc5f4d765c14a0d065.jpg

Kommer bygga klart allt på motorn nu när den är lös sedan sänka ner motor och låda ihopmonterat smile

Återstår lite omsvetsning av vattenrör, pressa slangar till olja m.m.

Hoppas på att motorn åker ner om 2 veckor  nu iaf smile


935 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
#627
Beställt hem ett japan rör istället smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-73ff27be4dd24a723544f083277ff523.jpg


198 Inlägg
28 juni 2012
#630
Intressant bygge. big_smile
En fråga. 850 R motorn har la 250hk org med, så varför slänga ut mer pengar på en S60 T5 motor? (Dock vet jag att nyare är fräschar oftast och kanske inte lika lätt o hitta 850:ns R motor)
Funderar på att skaffa mig en kkk 24 med. tongue
Prem lagd.

Turbo är ett måste!

935 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
#631
gjutarolle skrev:
vart tog 740 t6n vägen sen då?

Motor hamnar i den breddade 965:an istället smile Hur går det själv med 16v:n ? smile


935 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
#632
Racerpatrick skrev:
Intressant bygge. big_smile
En fråga. 850 R motorn har la 250hk org med, så varför slänga ut mer pengar på en S60 T5 motor? (Dock vet jag att nyare är fräschar oftast och kanske inte lika lätt o hitta 850:ns R motor)
Funderar på att skaffa mig en kkk 24 med. tongue
Prem lagd.

Känner en polare i örebro som demonterar krockade volvo bilar så köper mina motorer/delar av
honnom riktigt billigt! Köpte denna b5234t3 -02 ifrån en s60 som gått 12.000mil för 8500kr:)

Sen kör jag på nyare block då de är nyare och mycket fräschare smile
kul att köra med VVT toppen också smile

Lovar dig att du inte blir besviken på KKK24 ifrån s60/v70r!
Har testat lite agg även 19T men inget slår kkk24:an så länge den är i nyskick!
Grym spool upp å klarar bra med ladd! smile
Senast redigerat av V_Racing (28 juni 2012)


43 Inlägg
28 juni 2012
#633
Riktigt trevligt bygge!!

Följer med glädje! smile

198 Inlägg
28 juni 2012
#634
V_Racing skrev:
Racerpatrick skrev:
Intressant bygge. big_smile
En fråga. 850 R motorn har la 250hk org med, så varför slänga ut mer pengar på en S60 T5 motor? (Dock vet jag att nyare är fräschar oftast och kanske inte lika lätt o hitta 850:ns R motor)
Funderar på att skaffa mig en kkk 24 med. tongue
Prem lagd.

Känner en polare i örebro som demonterar krockade volvo bilar så köper mina motorer/delar av
honnom riktigt billigt! Köpte denna b5234t3 -02 ifrån en s60 som gått 12.000mil för 8500kr:)

Sen kör jag på nyare block då de är nyare och mycket fräschare smile
kul att köra med VVT toppen också smile

Lovar dig att du inte blir besviken på KKK24 ifrån s60/v70r!
Har testat lite agg även 19T men inget slår kkk24:an så länge den är i nyskick!
Grym spool upp å klarar bra med ladd! smile

Aha, alltid bra med kompisar som demonterar bilar. tongue Det är ju inte farligt pris för så "ny" eller vad man ska kalla det. smile
Vad är skillnaden mellan "japan" grenrör och det vanliga T5? Hört att det är lite större flöde på det. Hittade en grenrör där det står japan och tänkte köpa det om det bli något effekt skillnad eller något sånt.  Får ta och samla in pengar och skaffa mig en kkk24 då allt. big_smile

Turbo är ett måste!

935 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
#635
Racerpatrick skrev:
V_Racing skrev:
Racerpatrick skrev:
Intressant bygge. big_smile
En fråga. 850 R motorn har la 250hk org med, så varför slänga ut mer pengar på en S60 T5 motor? (Dock vet jag att nyare är fräschar oftast och kanske inte lika lätt o hitta 850:ns R motor)
Funderar på att skaffa mig en kkk 24 med. tongue
Prem lagd.

Känner en polare i örebro som demonterar krockade volvo bilar så köper mina motorer/delar av
honnom riktigt billigt! Köpte denna b5234t3 -02 ifrån en s60 som gått 12.000mil för 8500kr:)

Sen kör jag på nyare block då de är nyare och mycket fräschare smile
kul att köra med VVT toppen också smile

Lovar dig att du inte blir besviken på KKK24 ifrån s60/v70r!
Har testat lite agg även 19T men inget slår kkk24:an så länge den är i nyskick!
Grym spool upp å klarar bra med ladd! smile

Aha, alltid bra med kompisar som demonterar bilar. tongue Det är ju inte farligt pris för så "ny" eller vad man ska kalla det. smile
Vad är skillnaden mellan "japan" grenrör och det vanliga T5? Hört att det är lite större flöde på det. Hittade en grenrör där det står japan och tänkte köpa det om det bli något effekt skillnad eller något sånt.  Får ta och samla in pengar och skaffa mig en kkk24 då allt. big_smile

Japangrenröret har bättre flöde och dom spricker inte som vanliga t5 grenrör. Är oftast sprickor på de flesta orginal t5-rör. Med en kkk24 på så lär du inte bli missnöjd iaf smile


198 Inlägg
29 juni 2012
#636
V_Racing skrev:
Racerpatrick skrev:
V_Racing skrev:

Känner en polare i örebro som demonterar krockade volvo bilar så köper mina motorer/delar av
honnom riktigt billigt! Köpte denna b5234t3 -02 ifrån en s60 som gått 12.000mil för 8500kr:)

Sen kör jag på nyare block då de är nyare och mycket fräschare smile
kul att köra med VVT toppen också smile

Lovar dig att du inte blir besviken på KKK24 ifrån s60/v70r!
Har testat lite agg även 19T men inget slår kkk24:an så länge den är i nyskick!
Grym spool upp å klarar bra med ladd! smile

Aha, alltid bra med kompisar som demonterar bilar. tongue Det är ju inte farligt pris för så "ny" eller vad man ska kalla det. smile
Vad är skillnaden mellan "japan" grenrör och det vanliga T5? Hört att det är lite större flöde på det. Hittade en grenrör där det står japan och tänkte köpa det om det bli något effekt skillnad eller något sånt.  Får ta och samla in pengar och skaffa mig en kkk24 då allt. big_smile

Japangrenröret har bättre flöde och dom spricker inte som vanliga t5 grenrör. Är oftast sprickor på de flesta orginal t5-rör. Med en kkk24 på så lär du inte bli missnöjd iaf smile

Okej. Då kanske jag ska slå till på det grenröret då kanske. Tack för grenrörs lektionen. wink

Turbo är ett måste!

669 Inlägg
29 juni 2012
#637
V_Racing skrev:
gjutarolle skrev:
vart tog 740 t6n vägen sen då?

Motor hamnar i den breddade 965:an istället smile Hur går det själv med 16v:n ? smile

och karossen dör eller? jo de går bra ska bes den nu


935 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
#638
gjutarolle skrev:
V_Racing skrev:
gjutarolle skrev:
vart tog 740 t6n vägen sen då?

Motor hamnar i den breddade 965:an istället smile Hur går det själv med 16v:n ? smile

och karossen dör eller? jo de går bra ska bes den nu

den första grå 740:n är pressad ja.. den grå 760:n jag har nu är det T5:a i


935 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
#639
Var i Fjugestad idag å hämtade lite delar som saknades=)

T5:kabelhärva,startmotor,tomgångsmotor,fuelrail,oljekyls-termostat smile Fick med insug & orginal spridare på köpet..

Tack till Putte_v1 på garaget för sjukt bra pris ! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-7e231c2aa675bd0d7faddfe28790f927.jpg

(Saknar fortfarande generator s60 T5 -02)
Även 940 intercooler med mitt-anslutningar


935 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
#640
Update!

Står lite still just nu då jag inte fått hem japangrenröret en.
Men har börjat fixa lite med kabelhärvan och testmonterat motor.
Kommer köra med M90-låda tills den rasar sedan blir det bmw smile
Orkar inte bygga spakställ m.m vill bara ha igång den:)


Testar lite smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-34314e3e4bb26856a3e43ef03b03d6dd.jpg

All övrig el funkar. Känns gött:)
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75761/75761-e647d4e6c18ee2929822cb938922a655.jpg

Vill ha reda på om det funkar med nyare generator eller om jag måste byta fäste till 850 men då kommer jag få skära upp kamremskåpan för 850-remspännare sad Någon som vet om det finns nån generator som inte styrs av styrbox och som passar det nyare fästet ?



Sök