2779
Sök

Kicker Solo x L7 12"

174 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
Tjenare, har en liten fundering mellan basen och steget, har en Kicker Solo x L7 12"  2x4ohm och ett TWINFAN 1200 Special Edition 2 kanals

Basen    ( http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16651 )
Slutsteg ( http://www.totalljud.se/default.aspx?ma … rodid=1030 )

på Beskrivingen till slutsteget står det

"VIKTIGT!  Tänk på att steget är som de flesta 2-kanalssteg 2
ohms stabilt i stereoläge och 4 ohms statbilt i monoläge. Detta innebär
att om du har 2st 4 ohms basar får steget INTE bryggkopplas, Basarna
kopplas en bas per kanal." menar dom att jag ska använda alla portar på steget ? efter som dubbla talspolar räknas som 2 st  4 Ohms basar.

|                                 |     2x    |     
|                - ---|          |talspolar|       
|_________+-|-----  +|_______| - --
                       |                                  |
                       |_________________|

eller borde inte detta funka

|                -                 |talspolar|   |   
|_________+--------  +|_______| -|

Tack på förhand! hoppas ni kan förstå mina bilder tongue
Senast redigerat av lill-sorling (15 februari 2009)

Team dBakuten
3 453 Inlägg
15 februari 2009
Eftersom du har en DVC 4 ohm så kopplar du en spole per kanal.

Sen undrar jag om du köpt allt nytt? Har stooora ??? runt stegvalet..
Inget jag skulle använda till en L7.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

6 851 Inlägg
15 februari 2009
Tokken skrev:

Håller med till 200%

2 914 Inlägg
15 februari 2009
Tokken skrev:

vad menar du?? för klent steg? fel märke? man lär sig nåt nytt varje dag (A)
tänkte på det du skrev --------> Sen undrar jag om du köpt allt nytt? Har stooora ??? runt stegvalet..
Inget jag skulle använda till en L7

1 058 Inlägg
15 februari 2009
vad Tokken egentligen tänkte var "varför i helvete valde du ett sånt skitsteg till en sån bas!!", men han kunde inte riktigt med.

sen undrar jag vad du menar med solo x l7 ?? är det en L7 eller en solo x?

PoLoud =D

1 534 Inlägg
15 februari 2009
kalle_kalle skrev:
Tokken skrev:

vad menar du?? för klent steg? fel märke? man lär sig nåt nytt varje dag (A)
tänkte på det du skrev --------> Sen undrar jag om du köpt allt nytt? Har stooora ??? runt stegvalet..
Inget jag skulle använda till en L7

Man driver inte en L7 med ett us blaster det är den gyllene regeln
kolla bara på kalle anka watten

Skogsfan
649 Inlägg
15 februari 2009
Lite kortfattat så behövs lite mer info i denna tråden, är den en solo x eller en L7 bas?

Och har du möjlighet att byta ut steget alternativt kanske tänka på att inföskaffa ett annat då det steget tydligen inte är tillräckligt för att driva basen vilken av modellerna den än är.. smile

Men om du fortfarande vill köra med detta steg så tänk på att noga lyssna efter dist så att du inte har sönder basen och var inte beredd på något underljud.

ang kopplingen borde det väll bli som tokken skrev, alltså en talspole på vardera kanal på steget?
Senast redigerat av Faniskogen (15 februari 2009)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

2 914 Inlägg
15 februari 2009
tror han ska köpa ett mono istället smile och driva en talspole på ett uttag på steget (om ni fattar vad jag menar)

Team dBakuten
3 453 Inlägg
15 februari 2009
kalle_kalle skrev:
tror han ska köpa ett mono istället smile och driva en talspole på ett uttag på steget (om ni fattar vad jag menar)

Nja.. båda talspolarna skall ju helst användas.. Men ett monoblock hade garanterat varit bättre.
i alla fall ett bättre steg hur som helst.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

174 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
det stod den hetter solo x L7 på hemsidan, men det är en vanlig Kicker 12" L7, hur som helst så köpte jag steget långt före ens planen att köpa en Kicker L7 , så därfär blev det som det blev, ska försöka skaffa ett ritkigt monoblock för rätt peng smile tack för hjälpen!

2 914 Inlägg
15 februari 2009
Tokken skrev:
kalle_kalle skrev:

Nja.. båda talspolarna skall ju helst användas.. Men ett monoblock hade garanterat varit bättre.
i alla fall ett bättre steg hur som helst.

ja jag menar en bas xD fel av mig xD
ska man inte helst driva basar med ett monoblock?

Skogsfan
649 Inlägg
15 februari 2009
Jo, de är ju så att säga byggda för att driva basar med inställningarna osv. Men de ger väll ofta ut lite mera effekt för pengen också? Eller så är jag ute och cyklar iom det. Men det som är att föredra iom basar är ju iaf monoblock.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

2 914 Inlägg
15 februari 2009
Faniskogen skrev:
Jo, de är ju så att säga byggda för att driva basar med inställningarna osv. Men de ger väll ofta ut lite mera effekt för pengen också? Eller så är jag ute och cyklar iom det. Men det som är att föredra iom basar är ju iaf monoblock.

precis och då slår dom inte i otakt?

21 761 Inlägg
15 februari 2009
Faniskogen skrev:

Jo, de är byggda för att driva basar, Med tanke på att de bara har en kanal så går det ju inte så bra att driva ett stereosystem, ljudet låter lite konstigt då. wink

Monoblock arbetar ofta i klass D, så kallade "digitala" steg, och då är verkningsgraden bättre än på "vanliga" steg som arbetar i tex klass AB. På det sättet går det alltså åt mindre ström för samma uteffekt, vilket är en fördel eftersom bilen inte har hur mycket ström som helst. smile

Nästan alla monoblock brukar ha subsonicfilter, det är inte så vanligt hos flerkanalssteg. Ytterligare en fördel med monoblock med andra ord.

733 Inlägg
15 februari 2009
lill-sorling skrev:
det stod den hetter solo x L7 på hemsidan, men det är en vanlig Kicker 12" L7, hur som helst så köpte jag steget långt före ens planen att köpa en Kicker L7 , så därfär blev det som det blev, ska försöka skaffa ett ritkigt monoblock för rätt peng smile tack för hjälpen!

vilken sida står det solo x L7? är du säker på att det inte stod solo baric L7? båda spolarna ska vara inkopplade till basen och du ska ha ett riktigt steg inga "skojjarwatt", bättre med mindre effekt men bra steg än 1200 bajswatt

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

Sök