3662
Sök

Skall Staten rädda SAAB / Volvo? Vad tycker ni? Kommentera!

2 Inlägg
16 februari 2009
Både Saab /volvo går dåligt, men Saab visade en sämre prognos..hur det blir/går med volvo/Saab visar säg,ja ev är franska renault intresserade av volvo.För Saabs del så får vi höra imorgon 17/2 hur det gick.
Ja bägge är små men bägge ska finnas kvar(tycker jag) men vågar ngn chansa på så små bilmärken..

Se hur det går synd om dom försvann;)

7 120 Inlägg
16 februari 2009
emijl skrev:
Måste säga en sak :

Volvo har gjort en snygg bil å det är s70 & 850 ..
Medans saab har faktiskt enbart gjort en snygg : 9-3 OG. 98-02

Så det kan man inte komma långt med.

Hahahaha! Dagens garv! lol

2 982 Inlägg
16 februari 2009
ska man som företag överleva så får man satsa på kundservice och kvalité vilket jag tycker att både volvo och saab har gått ifrån. "fat and happy" som någon sa förut. (fat and happy-konceptet innebär att man vårdar stor kunder som köper kanske 40 bilar varje gång mendans man skiter i privatpersonerna... men hur många personer köper bil som privatperson här på garaget? -Jo alla! )

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 februari 2009
ford har lär ju gå under om dom skulle sälja volvo. det är ju volvo som stått för nästan all ny teknik i deras bilar. så det är ju självklart att volvo ska va kvar då dom är jävligt uppfiningsrika smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

2 982 Inlägg
16 februari 2009
turboforssen skrev:
ford har lär ju gå under om dom skulle sälja volvo. det är ju volvo som stått för nästan all ny teknik i deras bilar. så det är ju självklart att volvo ska va kvar då dom är jävligt uppfiningsrika smile

ja, men en volvo 740 och en 960 har annorlunda (bättre) kvalité än en volvo s40 och s60...
visst NY teknik.. men när ska man skapa tenkik som håller och inte är känsligt etc...

det är bra att företagen sitter i den kris som de sitter i just nu. dock mindre roligt är det ju för knegarna.
Senast redigerat av Residence (16 februari 2009)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 februari 2009
Residence skrev:
turboforssen skrev:

ja, men en volvo 740 och en 960 har annorlunda (bättre) kvalité än en volvo s40 och s60...
visst NY teknik.. men när ska man skapa tenkik som håller och inte är känsligt etc...

det är bra att företagen sitter i den kris som de sitter i just nu. dock mindre roligt är det ju för knegarna.

skapar man bilar som inte går sönder så lär ju bil företagen inte få sälja några nya bilar. så saker måste ju gå sönder efter en viss tid för att dom ska kunna tjäna några pengar:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

2 982 Inlägg
16 februari 2009
turboforssen skrev:
Residence skrev:
turboforssen skrev:

skapar man bilar som inte går sönder så lär ju bil företagen inte få sälja några nya bilar. så saker måste ju gå sönder efter en viss tid för att dom ska kunna tjäna några pengar:)

jag skulle aldrig vilja köpa något från ditt företag någonsin ever om du har den inställningen tyvärr.

om man skapar en bil som håller så har man den starkaste produkten på bilmarknaden!
förstår du hur många potentiella kunder man har med en sådan produkt?
-toyota, mazda, Vw, och resterade skulle kunna slänga sig i väggen då.....!

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
16 februari 2009
Jag tycker staten ska gå in och "rädda" enbart för att rädda jobben. Tänk vad många som skulle bli arbetslösa. Inte bara på saab och volvo utan alla underleverantörer oxå. Att det är anrika företag skiter jag i det är för att det kommer att drabba så mycket annat än bara de som jobbar på volvo och saab.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

Smålänning
7 883 Inlägg
16 februari 2009
Med tanke på alla tusentals som skulle bli arbetslösa så bör dom göra det... Frankrike gjorde det ju t.ex med Peugeot...

Men risken finns att det blir en riktigt dyr affär tyvärr... Volvo ligger bättre till än Saab, men även Volvo kan kosta mer än det smakar...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

182 Inlägg
16 februari 2009
p-nyhlen skrev:
Jag tycker staten ska gå in och "rädda" enbart för att rädda jobben. Tänk vad många som skulle bli arbetslösa. Inte bara på saab och volvo utan alla underleverantörer oxå. Att det är anrika företag skiter jag i det är för att det kommer att drabba så mycket annat än bara de som jobbar på volvo och saab.

Att kasta in miljarder kronor i ett företag som håller sig flytande ett par år är ju enbart konstgjord andning... (Saab). Flera har ju redan refererat till varven på 70-talet.
Vore det inte bättre att satsa alla dessa miljarder på ny indistri och företag med en idé som funkar i framtiden och som kan anställa alla dessa tiotusentals som bli arbetslösa?

Dessutom tror jag att Volvo blir sålda så att denna diskussion enbart handlar om Saab.

9 Inlägg
16 februari 2009
Det är klart staten ska rädda dom!

+Uppfinnare+
643 Inlägg
16 februari 2009
Jag anser att Sverige inte ska producera bilar. För vi gör det i en så liten skala. Vi kan till exempel aldrig konkurrera med Toyota och liknande. I sverige är vi väldigt duktiga på att utveckla teknik. Det tycker jag att vi ska satsa på istället smile

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Smålänning
7 883 Inlägg
16 februari 2009
Evil_90 skrev:
Jag anser att Sverige inte ska producera bilar. För vi gör det i en så liten skala. Vi kan till exempel aldrig konkurrera med Toyota och liknande. I sverige är vi väldigt duktiga på att utveckla teknik. Det tycker jag att vi ska satsa på istället smile

Det gör vi...

Saab utvecklar teknik åt GM och Volvo åt Ford..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

DFFL
9 020 Inlägg
16 februari 2009
Nej, låt skiten falla isär.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Neerd
1 596 Inlägg
16 februari 2009
tycker man ska slå ihop saab och volvo o göra riiiktigt fina bilar på det;)

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 februari 2009
Vi Svenskar borde vara stolta över att ha två så pass fina biltillverkare, tyvärr så har ju jättarna i USA dock förstört en hel del men det är inget som inte går att fixa. Det finns många andra bra bilmärken men det är bara Saab och Volvo som är Svenska (förutom Koenigsegg då, men dom jobbar varken på samma marknad eller med samma försäljningsvolymer).

Med tanke på alla jobb som går förlorade om Saab och/eller Volvo läggs ner så är det inte värt det! Det är redan nu brist på jobb, med ännu fler arbetslösa på marknaden så kommer det att bli katastrof! Nej skjut till pengar så att Saab kan få ut sina nya bilar på marknaden och öka försäljningen! Nya 9-5an är färdig och lika så 9-4 och 9-3x, det enda som fattas för att då ut dom på marknaden är pengar.

Med nya bilar på marknaden kommer försäljningen öka (inte bara i Sverige) och man kan förhoppningsvis fortsätta på sitt spår med miljövänliga bilar, bilar som passar i dagens läge. Det allra bästa vore ju helt klart om både Saab och Volvo återigen kunde bli helsvenska och allra helat börja samarbeta. Dom har bilar i samma segment och prisklass, riktar sig mot samma målgrupp och har samma tänk gällande säkerhet och många tekniska lösningar.

Jag anser helt klart att Svenska staten ska skjuta till lite pengar och se till så att vi slipper få ut ännu flera arbetslösa, och kan fortsätta bygga fina bilar och förhoppningsvis i inom en snar framtid åka på försäljningen och på allvar konkurrera med finare märken från övriga världen.

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 570 Inlägg
16 februari 2009
Man gör väl helt enkelt fel typ av bilar. En liten ful billig miljöbil behöver nog både Volvo och Saab. Priserna är för höga.
Senast redigerat av henrikh (16 februari 2009)

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
16 februari 2009
s12 skrev:
de skulle va mycket tråkigt om SAAB / Volvo läggs ner

Sant. kAn inte dom göra om bilarna så dom blir mer "miljövänliga mad " så folk köper mer. Sen ifall man vill ha en sabb bil så är de bara o trimma skiten ur den wink

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

7 120 Inlägg
16 februari 2009
zijaa skrev:
s12 skrev:
de skulle va mycket tråkigt om SAAB / Volvo läggs ner

Sant. kAn inte dom göra om bilarna så dom blir mer "miljövänliga mad " så folk köper mer. Sen ifall man vill ha en sabb bil så är de bara o trimma skiten ur den wink

Om du någon gång blir politiker så har du min röst!

47 Inlägg
16 februari 2009
Visst tycker jag att dom borde rädda deras verksamhet mest för att det finns många jobb inom det. Så det kanske blir en lönsam affär för staten att hjälpa dom på det viset. Men ifall dom ska rädda dom för att det skulle vara svenskt tycker jag inte, dom måste ju sköta sin ekonomi precis som vilket annat företag som helst.

Sök