3127
Sök

Vilka av Volvos underbara bakaxlar har lamelldiff

28 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
#1
hej undrar vilka bakaxlar som har lamelldiff???
har kollat runt men där vissa säger att man måste sätta i lamelldiff i 1031 och vissa inte!!
Och vad kan det kosta komplett?

Och vad är 1041 för bakaxel???

1030 är den vanliga där bara ett hjul spinner när man leker lite:P

Fullständigt galen
319 Inlägg
16 februari 2009
#2
jag har hört att 1031 finns med o utan lamelldiff, 1041:an låter för mig som om den är starkare har nog fel på den punkten

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm

34 Inlägg
16 februari 2009
#3
1041 an är den som är lamelldiff i original.. men anars är dom lika..

28 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
#4
vilken e det som har slungdiff???

1 926 Inlägg
16 februari 2009
#5
Får jag slänga in en fråga, vad är det för skillnad på lamelldiff och slungdiff?

1 417 Inlägg
16 februari 2009
#6
Slungdiffen låser väl inte under vissa hastigheter, och släpper du gas med slungdiffen för att tex växla, så låser den upp.
Så för drifting eller annan lek så är slungdiffen ett dåligt val. Har jag hört.
www.bakaxel.se står det lite info...


Random Hero
4 047 Inlägg
16 februari 2009
#7
Spelis skrev:

Samma sak

Dog food lid. Backwards

28 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
#8
DusanMandick skrev:
Spelis skrev:

Samma sak

det e inte samma sak:P

Random Hero
4 047 Inlägg
16 februari 2009
#10
Denjage skrev:
DusanMandick skrev:
Spelis skrev:

Samma sak

det e inte samma sak:P

aj fan, läste helfel tongue du har rätt tongue

Dog food lid. Backwards

100 Inlägg
16 februari 2009
#11
Enkelt förklarat är skillnaden mellan lamell diff ( finns bla till M30, M31, 1030 och 1031) och slungdiff ( heter 1041) den att lamell diff fungerar ungefär som en koppling till motorn fast den kan inte koppla ur sig, utan är en riktig diff broms som bromsar upp drivaxlarna hela tiden till en viss procent beroende på hur fjädrarna är schimsade
och Slung diff är en liknande konstruktion fast den kopplar in sig så fort ena hjulet börjar snurra snabbare än det andra = "en hjula" som Denjage skrev wink

Den spärrar upp till 40km/h orginal, går då att spänna fjädern så den låser diffen längre.

Så beror på hur mycket pengar du vill betala tongue finns ju allt från aussie locker satser  till nya lamell diffar men det sist nämnda är inte skon samt för plånboken lol

PS: Glömde skriva att 1041 axeln (slung) är igentligen en 1031 fast fick namnet 1041 när det monterades slung diff i axeln
Senast redigerat av Volvo_164 (16 februari 2009)

Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.

561 Inlägg
16 februari 2009
#12
Vad är knepet för att få skiten å hålla då? wink


28 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
#13
så om man köper en 1031 axel så är det bara tur om man får med lamelldiff.
men finns det någon synlig skilnad på dom???? på eller om man tar bort kåpan?

100 Inlägg
16 februari 2009
#14
hehe jadu beror på vad bilen ska användas till och framför allt vilken bakaxel det handlar om?

Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.

28 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
#15
har en 740 16v (orginal just nu)men ska vässa den lite.
och orkar inte att det bara spinner på ett hjul och slug eller thorson värkar konstiga, så lamell får det bli.
men vill ju leka lite mera med bilen;)

då blir det 1031

100 Inlägg
16 februari 2009
#16
Denjage skrev:
så om man köper en 1031 axel så är det bara tur om man får med lamelldiff.
men finns det någon synlig skilnad på dom???? på eller om man tar bort kåpan?

Jo är inte allt för vanligt med lamell diffade volvo axlar då det var extra utrustning till PV, Amazon, 140, 164, 240
å alla modeller fram till 940 / 960

Är likadana axlar invändigt om man jämför en 1031 från en 240 mot 1031 till en 740 / 940 är utvändigt det skiljer då fästena är olika. Går inte t.ex ta diffen från en 1030 å sätt i en 1031 eller tvärtom då 1031 har större diff hus.

På just en GLT 16v skulle jag välja Aussie locker satsen då det är det bästa du får pengarna, enda nackdelen är klick ljudet om blir om man svänger och kör som vanligt då de inte är låst, ang att dessa satser verkar vilja låsa i tid och otid så skulle jag säga att är den bara rätt monterad och in schimsad så fungerar de klockrent smile har själv en kompis som kör en 740 Turbo med aussie i bakaxeln och fungerar perfekt
Senast redigerat av Volvo_164 (16 februari 2009)

Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.

6 Inlägg
16 februari 2009
#17
Volvo_164 skrev:
Enkelt förklarat är skillnaden mellan lamell diff ( finns bla till M30, M31, 1030 och 1031) och slungdiff ( heter 1041) den att lamell diff fungerar ungefär som en koppling till motorn fast den kan inte koppla ur sig, utan är en riktig diff broms som bromsar upp drivaxlarna hela tiden till en viss procent beroende på hur fjädrarna är schimsade
och Slung diff är en liknande konstruktion fast den kopplar in sig så fort ena hjulet börjar snurra snabbare än det andra = "en hjula" som Denjage skrev wink

Den spärrar upp till 40km/h orginal, går då att spänna fjädern så den låser diffen längre.

Så beror på hur mycket pengar du vill betala tongue finns ju allt från aussie locker satser  till nya lamell diffar men det sist nämnda är inte skon samt för plånboken lol

PS: Glömde skriva att 1041 axeln (slung) är igentligen en 1031 fast fick namnet 1041 när det monterades slung diff i axeln

Är det samma utväxling på 1031 och 1041? smile

Pläp Racing Öland!

28 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
#18
okey det e ju mycket billigare så får köpa en Aussie locker (runt 3400) och låta någon som värkligen kan schimsa den perfekt. alltså inte jag;P

men tack för allt;)

100 Inlägg
16 februari 2009
#19
Gurraaa skrev:
Volvo_164 skrev:
Enkelt förklarat är skillnaden mellan lamell diff ( finns bla till M30, M31, 1030 och 1031) och slungdiff ( heter 1041) den att lamell diff fungerar ungefär som en koppling till motorn fast den kan inte koppla ur sig, utan är en riktig diff broms som bromsar upp drivaxlarna hela tiden till en viss procent beroende på hur fjädrarna är schimsade
och Slung diff är en liknande konstruktion fast den kopplar in sig så fort ena hjulet börjar snurra snabbare än det andra = "en hjula" som Denjage skrev ;)

Den spärrar upp till 40km/h orginal, går då att spänna fjädern så den låser diffen längre.

Så beror på hur mycket pengar du vill betala :P finns ju allt från aussie locker satser  till nya lamell diffar men det sist nämnda är inte skon samt för plånboken :lol:

PS: Glömde skriva att 1041 axeln (slung) är igentligen en 1031 fast fick namnet 1041 när det monterades slung diff i axeln

Är det samma utväxling på 1031 och 1041? :)

Jo dom passar mellan båda :) sen vad det är för utväxling i axlarna vet man inte förns man kollat då det beror på vad för bil den kommer ifrån, då det är motor effekt och vilken växellåda som avgjorde utväxling i bakaxeln
Senast redigerat av Volvo_164 (16 februari 2009)

Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.

100 Inlägg
16 februari 2009
#20
Denjage skrev:
okey det e ju mycket billigare så får köpa en Aussie locker (runt 3400) och låta någon som värkligen kan schimsa den perfekt. alltså inte jag;P

men tack för allt;)

Blir nog bra det ska du se smile Kommer bli roligt sen å busa omkring kan jag lova wink

Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.


Sök