JapMax skrev:
Jag tycker ju piratkopiering är fel förståss, vem har någonsin rätten att sno något som är någon annans?
Det är ingen jävla Robinhoodfilm dehär..
Jag tycker det är tragiskt o se hur folk uppmanar piratkopiering med argumentet att de är skivbolagen som tjänar alla pengarna.. och? Är de på nått sätt fel att driva ett skivbolag?
Men givetvis tankar jag som de flesta
Visserligen så kan det vara lite svårt att jämföra det med stöld då man egentligen inte stjäl originalet. Man klonar ju bara. Det går också att diskutera om de som piratkopierat skulle ha köpt originalen?
Det är som när uteliggare rensar containrar hos byggföretag och t.ex. lagar upp kasserade verktyg.
Företagen gillar inte det, men förlorar dom pengar på det? Troligen inte? Uteliggarna har inte råd att köpa hela saker.
Samma sak gäller nog inom fildelningen. Skulle inte sakerna gå att ladda ner, så skulle man inte heller använda sig av dom.
Jag går och ser storfilmerna på bio. Jag skulle inte gå mer på bio om fildelningen stoppade.
Jag skulle inte köpa mer musik om fildelningen stoppade. Antar att jag skulle lyssna mer på radio dock.
En annan sak som är lite intressant i det hela är att en artist får mindre än en tiondel i ersätting, per såld skiva, av vad cd-skivan kostar i butik. Resten går till reklam och till skivbolaget.
En del artister har börjat med att man får donera pengar till paypal-konton osv.
(och att man får ladda hem deras musik direkt från deras hemsida)
Detta har visat sig vara en ganska så bra lösning då pengarna har trillat in.
(Människorna som laddar hem deras musik vet att pengarna går direkt till artisterna.)
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/filde … 843371.svd