2942
Sök

Mer vägkänsla i min 9-5a

22 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
#1
Någon som har något tips på vad jag ska göra?
Jag vill ha mer känsla vad bilen framför allt framhjulen håller på med!!!

OBS jag vill inte sänka bilen!!

1 948 Inlägg
18 februari 2009
#2
mindre profil på däcken e det absolute bästa... steget efter det borde vara hårdare fjädring och bussningar.

Xenoholic
2 559 Inlägg
18 februari 2009
#3
Du kan ju alltid slänga på liknande däck som dom jag har på min wink
245-30/20

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

162 Inlägg
18 februari 2009
#4
Haha funkar det bra eller med 245 30/20 ,  snacka om att maxa =p

Jag har 7 intressen: Bilar å sex

Xenoholic
2 559 Inlägg
18 februari 2009
#5
THE_SAAB_DUDE skrev:
Haha funkar det bra eller med 245 30/20 ,  snacka om att maxa =p

Det får vi se till våren tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

22 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
#7
Just nu har jag ju vinterdäck finns dom med lågprofil tro? hmm
Och bussningar har jag också varit inne på vilka ska jag byta tror ni allihop i framvagnen eller.

1 291 Inlägg
20 februari 2009
#8
koppla bort, alternativt stryp/minska styrservon.
Man vill ju inte kunna styra med ett okokt spaghetti strå.
På nya bilar gå ju allt så lätt och utan känsla, som att spela tv-spel roll


I got Dubs!
2 423 Inlägg
20 februari 2009
#9
corsa_m skrev:
koppla bort, alternativt stryp/minska styrservon.
Man vill ju inte kunna styra med ett okokt spaghetti strå.
På nya bilar gå ju allt så lätt och utan känsla, som att spela tv-spel roll

inte med adaptiv servo. skönt som fan cool


249 Inlägg
20 februari 2009
#10
corsa_m skrev:
koppla bort, alternativt stryp/minska styrservon.
Man vill ju inte kunna styra med ett okokt spaghetti strå.
På nya bilar gå ju allt så lätt och utan känsla, som att spela tv-spel roll

Är det lätt att minska styrservon? smile

2 164 Inlägg
20 februari 2009
#11
Andra bussningar i framvagnen, fjäderbens stag och bättre dämpare och fjädrar.
De är vad som krävs men en sänkning är att föredra med. Men låg profil är bra inom vissa gränser.

MVH

F


Med lem
1 127 Inlägg
20 februari 2009
#12
85an skrev:
corsa_m skrev:
koppla bort, alternativt stryp/minska styrservon.
Man vill ju inte kunna styra med ett okokt spaghetti strå.
På nya bilar gå ju allt så lätt och utan känsla, som att spela tv-spel roll

Är det lätt att minska styrservon? smile

Mindre/större remskiva på servopumpen.. Borde väl bli mindre om man vill ha mer känsla, läste om en på TPC som ökade servotrycket på en 242 -76. Den blev så lättstörd så den var nästan okörbar, ingen känsla alls. Som en gammal amerikanare typ..


205 Inlägg
20 februari 2009
#13
corsa_m skrev:
koppla bort, alternativt stryp/minska styrservon.
Man vill ju inte kunna styra med ett okokt spaghetti strå.
På nya bilar gå ju allt så lätt och utan känsla, som att spela tv-spel roll

Servo är för kvinnor.

1 291 Inlägg
20 februari 2009
#14
H3dlund skrev:
85an skrev:
corsa_m skrev:
koppla bort, alternativt stryp/minska styrservon.
Man vill ju inte kunna styra med ett okokt spaghetti strå.
På nya bilar gå ju allt så lätt och utan känsla, som att spela tv-spel roll

Är det lätt att minska styrservon? smile

Mindre/större remskiva på servopumpen.. Borde väl bli mindre om man vill ha mer känsla, läste om en på TPC som ökade servotrycket på en 242 -76. Den blev så lättstörd så den var nästan okörbar, ingen känsla alls. Som en gammal amerikanare typ..

Ska inte lova nåt på hur det är på din bil men forska i ämnet och hör dig för bland folk som är mer insatta.
Men göra remskivan på pumpen större funkar om det är praktiskt möjligt.


1 291 Inlägg
20 februari 2009
#15
Janosch skrev:
corsa_m skrev:
koppla bort, alternativt stryp/minska styrservon.
Man vill ju inte kunna styra med ett okokt spaghetti strå.
På nya bilar gå ju allt så lätt och utan känsla, som att spela tv-spel roll

Servo är för kvinnor.

Ja servo är för kvinnor men inget jag vill vara utan på en mina bilar så länge man fortfarande har kvar känslan. Tyvärr så ska ju nyare bilar vara säkra och inte roliga hmm


huh?
10 427 Inlägg
20 februari 2009
#16
Om det inte är en 9-5 Aero du har så borde väl chassikomponenter passa rakt på.
Grövre krägningshämmare fram/bak osv gör en del för vägkänslan. Garanterat
värt att kolla upp vad du har och vad du skulle kunna ha på krängningshämmarsidan.


22 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
#17
Ingen som har erfarenheter av 9-5? Bussningar,fjäderbensstag.
Det där med servopumpen lät ju bra men blir det inte jävligt och fickparkera o sånt?

Medlem 34530
908 Inlägg
20 februari 2009
#18
Byt dessa bussningar, 1-2-4 + krängningshämmarbussningar 3-5




https://www1.garaget.org/gallery/archive/34530/575540_ztgm2l.jpg

Byt även krängningshämmarstagen fram. Jag skulle inte trixa med servopumpen, men det är jag det. Jag skulle definitivt sänka bilen för att få mer körkänsla, är lite nyfiken på varför det inte var något alternativ.

// Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

22 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
#19
Jag har dåliga erfarenheter av låga bilar, kjolpaket o avgasystem som har trillat bort på grusvägar.
Tack för tippsen, är det Polyuretan Bussningar som man ska ha eller finns det andra?

Medlem 34530
908 Inlägg
20 februari 2009
#20
lonte skrev:
Jag har dåliga erfarenheter av låga bilar, kjolpaket o avgasystem som har trillat bort på grusvägar.
Tack för tippsen, är det Polyuretan Bussningar som man ska ha eller finns det andra?

Japp polyretanbussningar.

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)


Sök