2795
Sök

Ang batteri 12v 475ah

FYM racing.
122 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
#41
Bild på de omtalade batteriet finns på min sida... kolla min  BMW 325...

FYM racing.

2 024 Inlägg
4 mars 2009
#42
Jo, det ser ut som ett ordinärt startbatteri med ett antal år på nacken. 475Ah kan du glömma, däremot kunde det säkert ge 450A i startström som nytt.
Några 20k tvivlar jag starkt på att det kostade som nytt heller.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

21 761 Inlägg
4 mars 2009
#44
Enligt en broschyr som jag har i en pärm så har "superpower3" ett RC på 76 minuter (Ah finns inte angivet) och CCA-värdet är 420 A. Tydligen hade superpower2 aningen högre CCA-värde och nästan samma RC (75 minuter), Ah finns inte angivet på det batteriet heller.

Detta batteri, dvs superpower-serien, hade bara 3 st storlekar. Meningen var att batterierna skulle passa i så många bilmodeller som möjligt, därför fanns det flera olika monteringsklackar att tillgå för varje batteri. Jag tror att den där serien bytte namn till "powerline" senare, men är inte helt säker på det. Powerline fanns bara med två modeller, fast båda hade samma kapacitet.

NMI har rätt, det handlar om ett "vanligt" batteri. smile
20k för det där batteriet stämmer definitivt inte.

FYM racing.
122 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
#45
det är inget BIL batteri...

FYM racing.

519 Inlägg
4 mars 2009
#46
dom flesta här inne verkar inte ha en aning vad som är skillnad mellan a och ah på ett bilbatteri..
Senast redigerat av mtudiesel (4 mars 2009)

21 761 Inlägg
4 mars 2009
#47
FYM skrev:
det är inget BIL batteri...

Jo, superpower2 är just ett "bilbatteri". För att vara mer exakt så är det ett startbatteri.

Trafikledare
563 Inlägg
4 mars 2009
#48
FYM skrev:
det är inget BIL batteri...

Enligt texten i Tudors egna broschyr är Superpower ett startbatteri!
http://www.campingbuss.org/images/pdf/b … andbok.pdf
Står under rubriken Startbatterier

Om någon annan har sagt att det inte är ett bilbatteri så har dom helt enkelt ljugit eller inte vetat vad dom pratar om..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

FYM racing.
122 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
#49
I sånna fall varför ha ett "start" batteri 2st + å 2st-?

FYM racing.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 mars 2009
#50
För att göra det enklare att koppla in fler saker på det. Anslutningarna sitter ju ihop inuti men på utsidan har man valt att dela upp till två så att du lättare ska kunna koppla in extra utrustning på batteriet, tex slutsteg. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 mars 2009
#51
ChriZtoffer skrev:
För att göra det enklare att koppla in fler saker på det. Anslutningarna sitter ju ihop inuti men på utsidan har man valt att dela upp till två så att du lättare ska kunna koppla in extra utrustning på batteriet, tex slutsteg. smile

En anledning till är att det skall kunna passa fler bilar. smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 045 Inlägg
5 mars 2009
#52
optima kan man stoppa 2 + 2- ett exempel,
många jänke batterier har det, acdelco ett till exempel,
inge speciellt batteri kostade kanske 900:- - 1200:- nytt. en gisning men håller sig inom dessa ramar +-100:-

så jag hoppas inte du har betalat nå speciellt för det.


21 761 Inlägg
5 mars 2009
#53
Här är en liten produktbeskrivning av superpower3, men samma beskrivning gäller även för superpower2. Ursäkta lite dålig kvalitet pga kamerablixten.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/585840_2mcy70.jpg
Tudor superpower3.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/585847_984i6h.jpg
Batteriprestanda superpower3.
Senast redigerat av Drönirettab (5 mars 2009)

2 024 Inlägg
5 mars 2009
#54
Om jag inte är helt ute i det blå så har det dessutom ett antal år på nacken, har inte sett dessa hos handeln på minst 5år.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

21 761 Inlägg
5 mars 2009
#55
Jag har en prislista från 2004-04 för Tudors startbatterier och där fanns inte superpower3 med, istället fanns powerline med. Då borde det som sagt vara en del år sedan superpower2 tillverkades, håller med. smile

2 024 Inlägg
5 mars 2009
#56
Kollade Tudors hemsida och superpower 2 finns inte ens med som utgångna produkter längre, dvs det är duktigt gammalt. Frågan är om det är lämpat för stereobruk då, en urladdning så är det troligen kört sen.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

21 761 Inlägg
5 mars 2009
#57
Det är precis som med alla renodlade startbatterier, om man ser till att batteriet inte djupurladdas ett flertal gånger så går det bra. smile

Fördelen med renodlade startbatterier är att de ger ut bra med startström i förhållande till sin storlek och att de tar emot laddning snabbt/lätt, nackdelen är som sagt den dåliga tåligheten mot djupa urladdningar.


Sök