3295
Sök

Billig bakhjulsdriven bil för runt 4-7 000 kr

264 Inlägg
19 februari 2009
#21
volvo 240/740
Mercedes w123/W124
bmw E30

något av dessa hade jag kört med.


778 Inlägg
19 februari 2009
#22
jag köpte 240 jag har kört den som den vore en lanser evo 4!! lol  den funkar bra!

4 682 Inlägg
19 februari 2009
#23
köp billigaste pundarbilen du hittar , å så skrotar du den om nått dyrt går sönder wink.

378 Inlägg
19 februari 2009
#24
BMW, Mercedes, tidigare Volvo.
Äldre japanare.

// KimpaaBooY

782 Inlägg
19 februari 2009
#25
Nästan alla gamla bilar är bakhjulsdrivna och med lite flyt hittar du porsche 924, vw bubbla, opel rekord/ascona/manta, vissa jänkare från början av 80talet, lada för under 7000:-


4 637 Inlägg
19 februari 2009
#26
Köp det finsaste och mest välskötta du hittar för 7 000 kronor, gå inte så mycket efter märke och modell. Under 7 000 ska du nog inte gå. Det är bättre att köpa en skaplig Sierra än en misshandlad 740 trots att 740 egentligen är en bättre bil.

Satsa på någon vanlig modell det finns gott om billiga delar till på t ex skroten.
Senast redigerat av EmilHammarlund (19 februari 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 februari 2009
#27
Tycker du skall köpa en Bmw E30, men för den pengen hittar man inte mkt. Så gå på Någon äldre Volvo istället, tråkigt men du hittar lättare en fin bil för pengarna.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

398 Inlägg
19 februari 2009
#28
Om du väljer 740 ta en med insprut istället för förgasare då

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!

979 Inlägg
19 februari 2009
#29
740/240 är bra sladdbil. Aldrig haft nån men har åkt iaf. Isåfall ska du satsa på Glt. Lite roligare.
Ford sierra hittar du jätte fina exemplar för billig peng. Lätt i asen, billig i drift/delar.
Sedan finns det Mercedes & opel i gamla modeller...kasnke inte lättaste att hitta...E30 318 kan du få billigt, även 320 om du har tur. Finns ju även 525:or i den prisklassen med skjuten topppackning lr dyligt... personligen hade ja kört på Sierra. Särskillt pinton. Den motorn håller för allt.

Hpc

309 Inlägg
19 februari 2009
#30
Xoff skrev:
lol, sorry, mitt förslag va inte RWD, glömde topic lite där...

men vad du än gör köp för fan inte nån sunkig Sierra, sämre rishögar får man ju leta efter, jag har en sån till å från jobbet, visst, relativt snål, men det är noll komfort, noll lyx, noll av allt nästan, i en 740 kan man iaf få elhissar runt om, eltaklucka, ja nästan el-stol för samma pengar, å en nyare 740 rostar inte lika hårt som sierra...

å så har jag laggt många 1000 i reparationer på den redan, nya fjädrar, bussningarna i framvagnen är tokslut, motor fick jag byta pga topppackningen, bytt alla bromsrör runt om (jag mena, volvo fattade att koppar rör va bättre än stål långt innan -93) avgassystemet trillade i 4 olika bitar på bara 1 månad (altså först trillade slutdämparen, nån vecka senare mellan dämparen mm) med andra ord, ush å fy å blä!

Fan va fint att dra alla sierror över en kant.

Sierran är inte den bästa och mest hållbara bilen. Men det finns anledningar. Det finns inte många bakhjulsdrivna bilar från samma årtal som inte är sönderkörda just för att de är bakhjulsdrivna. Nu vet jag inte hur insatt du är i sierran men det är nästan skam att du inte känner till att det finns elhissar på de bilar med mer utrustning. Allt handlar om hur du tar hand om din bil. Har haft 3 sierror och jag ångrar inte alls mina köp. Dohc motorn är känslig i toppen. Det är till stor del termostaten som är boven i det hela. Motorn körs så varm och fläktarna går inte igång förrän ca 100-110 grader då det redan är lite väl svettigt för motorn. Den värmen gör toppen skev och det leder till att toppen lätt spricker eller att packningen blir blåst. Det man kan göra är att montera en termostat som släpper tidigare så att den inte går lika varm. Då skall du undvika dina problem med sprucken topp eller en blåst packning. Men du kanske inte har läst så mycket om den bilen utan bara använder den som en pendlar bil. Du kör och kör, och bedömer kvalitén och hållbarheten på den utifrån det du känner när du kör utan att titta lite i historiken på den.

Det finns ju 740 som knappt står på hjulen på vägarna idag samtidigt som det finns sierror som går som bara den och tvärtom. I grund och botten handlar det om hur ofta bilen har servats och hur man har tagit hand om den. Fast det kanske inte någon vill ta hänsyn till.

I så fall råder jag TS att bara chansköpa en bil och hoppas på att den håller. I och med att man inte bryr sig om historiken

Att köra turbo är beroendeframkallande...

715 Inlägg
19 februari 2009
#31
Pierre-na skrev:
Om du väljer 740 ta en med insprut istället för förgasare då

Fördelen med förgaseren är att man kan baktända fräckt... skulle vilja prova

Meister
6 763 Inlägg
20 februari 2009
#32
AnderssonE30 skrev:
740/240 är bra sladdbil. Aldrig haft nån men har åkt iaf. Isåfall ska du satsa på Glt. Lite roligare.
Ford sierra hittar du jätte fina exemplar för billig peng. Lätt i asen, billig i drift/delar.
Sedan finns det Mercedes & opel i gamla modeller...kasnke inte lättaste att hitta...E30 318 kan du få billigt, även 320 om du har tur. Finns ju även 525:or i den prisklassen med skjuten topppackning lr dyligt... personligen hade ja kört på Sierra. Särskillt pinton. Den motorn håller för allt.

740 är inte så värst bra sladdbil.. Tro mig de finns betydligt mycket bättre och roligare


Hillbilly
206 Inlägg
20 februari 2009
#33
740 e ju kanon som sladdbil. håller ju bra också

Living my life sideways!

4 001 Inlägg
20 februari 2009
#34
da_Rayman skrev:
jag har inte bestämt mig om jag ska satsa på en dyr o fin bil eller en "slit och släng" bil som jag bara ska ha nu när jag pluggar, men jag vill gärna veta va de finns för bakhjulsdrivna kärror för kanske 4-7 000 kr?

jag har en Volvo 745 GLT 16V för 5000kr PM:a om det är intressant

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
20 februari 2009
#35
Min 244 big_smile 5000 så är den din tongue

Sump Runk Rätt O Slätt!

En gång till nu
760 Inlägg
20 februari 2009
#36
da_Rayman skrev:
jag har inte bestämt mig om jag ska satsa på en dyr o fin bil eller en "slit och släng" bil som jag bara ska ha nu när jag pluggar, men jag vill gärna veta va de finns för bakhjulsdrivna kärror för kanske 4-7 000 kr?

Det är väl lite trist för dig att få höra att volvo 740 är så jättebäst hela tiden. det är den inte, givetvis.
de som ligger på plussidan för 740 är billiga reservdelar, att du hittar precis allt på skroten.
Minus sidan är väl att den är kantig som folk gärna påpekar haha tongue. själv haft 2 st, funkat som brukisar.

Opel omega B, den ska du kika på annars, nästan alla är fullt utrustade med ac/dragkrok/elhissar osv godis.

kör en sådan nu å pröjsa 8000 kalla för en nybesiktad 96a! helt klart värt. många ligger under 10K.
Cheers!

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

★★★★★
455 Inlägg
20 februari 2009
#37
köp 740 enbart för att det finns så enormt mycket folk på g.org som hatar dom wink

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
20 februari 2009
#38
HyperSonica skrev:
Min 244 big_smile 5000 så är den din tongue

när jag skrev detta så såg bilen inte ut såhär..
https://www1.garaget.org/gallery/archive/63497/575458_z4wbhl.jpg

Nu är de 2000 eller nått tongue

Sump Runk Rätt O Slätt!

Öpc´s the boss
181 Inlägg
20 februari 2009
#39
min 740 wink

\\Överum Performance Center//
ÖPC Garaget projekt
Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.


Sök