740 B230F trimtips?

Skribibber
20 februari 2009 · 58 Inlägg

Är rätt så okunnig vad gäller bilar men tänkte höra med er vad som finns att göra med en 740 B230F -88 motor förutom turbokonvertering. Inte heller kosta för mycket smile

Jockefors
20 februari 2009 · 961 Inlägg

530/531 topp , portad och planad , annan kam typ vx /vx3 , extractor grenrör occh lite grövre system ..

Pure DieselPower
Skribibber
20 februari 2009 · 58 Inlägg

talibangran skrev:
530/531 topp , portad och planad , annan kam typ vx /vx3 , extractor grenrör occh lite grövre system ..

Hur mycket får man ut av detta då? Tror den har ca 115hk original.

Jockefors
20 februari 2009 · 961 Inlägg

Skribibber skrev:

talibangran skrev:
530/531 topp , portad och planad , annan kam typ vx /vx3 , extractor grenrör occh lite grövre system ..

Hur mycket får man ut av detta då? Tror den har ca 115hk original.

de vet ja faktist inte , men mer än orginal iaf wink

Pure DieselPower
Skribibber
20 februari 2009 · 58 Inlägg

talibangran skrev:

Skribibber skrev:

talibangran skrev:
530/531 topp , portad och planad , annan kam typ vx /vx3 , extractor grenrör occh lite grövre system ..

Hur mycket får man ut av detta då? Tror den har ca 115hk original.

de vet ja faktist inte , men mer än orginal iaf wink

Okaj tack smile 531 toppen sitter på turbo motorerna eller har ja helt fel? 16v iallafall? behöver jag byta spridare m.m?

Jockefors
20 februari 2009 · 961 Inlägg

Skribibber skrev:

talibangran skrev:

Skribibber skrev:

Hur mycket får man ut av detta då? Tror den har ca 115hk original.

de vet ja faktist inte , men mer än orginal iaf wink

Okaj tack smile 531 toppen sitter på turbo motorerna eller har ja helt fel? 16v iallafall? behöver jag byta spridare m.m?

bra fråga , spridare tror ja du inte behöver byta , har tänkt köra me samma grejer och jag har frågat runt men ingen har sagt att jag behöver byta dom smile

Pure DieselPower
baltis
20 februari 2009 · 1 948 Inlägg

på senare b230f (940) hittar du 531 toppen bland annat.

med en planad samt portad topp, vx3 kam, extraktorgrenrör, 2,5" avgas samt ingen kat/racekat samt en elfläkt så får du en 150 hk och mycket goare respons än i t.ex en 16v maskn som har det orginal.

Jockefors
20 februari 2009 · 961 Inlägg

hur kopplar man in elfläkten då så den startar och går när den ska ?

Pure DieselPower
R-efined
20 februari 2009 · 152 Inlägg

talibangran skrev:
hur kopplar man in elfläkten då så den startar och går när den ska ?

Finns 2 alternativ, antingen så sätter du in en termostat i kylaren och kopplar till ex ett helljusrelä. annars finns det en t-koppling som man sätter på en kylarslang som har termostat.

Enirotrollet
20 februari 2009 · 4 Inlägg

531 topp och vx-vx3 kam sitter det i original 940 gl 91-92, för den som inte visste. smile

woooosch woooosch tjihuhuhuhu
beemern .......
20 februari 2009 · 2 655 Inlägg

när de gäller sugmotor så är väl de bästa att ha en 405 topp med vx3 kam. 532 toppen är bättre när man ska ha turbo smile...

baltis
21 februari 2009 · 1 948 Inlägg

531 e den bästa. i en topp letar du alltid efter det bästa flödet så är en topp bra till en turbo e den även bra till en sugmotor....

enklaste och billigaste sättet att koppla in elfläkten e med en enkelströmbrytare som du får starta/stänga av manuellt.

TurbOla Reservdansk
21 februari 2009 · 6 271 Inlägg

baltis skrev:
531 e den bästa. i en topp letar du alltid efter det bästa flödet så är en topp bra till en turbo e den även bra till en sugmotor....

enklaste och billigaste sättet att koppla in elfläkten e med en enkelströmbrytare som du får starta/stänga av manuellt.

Det stämmer väl inte riktigt - en sugmotor vill gärna ha stora ventiler för att kunna få in så mycket luft/bränsle som möjligt, likadant putta ut dom snabbt igen, medans en turbo inte har det behovet då det alltid ligger ett övertryck i systemet och man pressar in luften.

Edit: Kom att tänka på att en del som trimmar sina 850s använder 850 och V/S70 sugisspjäll, då dessa är 3" medan turbomodellerna har mindre gasspjäll.

Senast redigerat av TurbOla (21 februari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
schnauz
21 februari 2009 · 1 758 Inlägg

baltis skrev:
531 e den bästa. i en topp letar du alltid efter det bästa flödet så är en topp bra till en turbo e den även bra till en sugmotor....

Stämmer absolut inte! 531 har större förbränningsrum och är därmed INTE att föredra på en i övrigt ganska orörd sugmotor.
Och en topp med högre flöde än en annan behöver absolut inte vara bättre. Sätter du en maxportad rallycross topp på en standardmotor kommer den gå fullständigt skitdåligt. Toppen är bland det viktigaste på motorn, men det gäller att den är rätt avstämd för den aktuella motorn och dess användningsområde.
En topp som är byggd för en 500-hästars turbomotor kommer vara väldigt långt ifrån optimal till en 200-hästars sugmotor.

hellas500
21 februari 2009 · 15 Inlägg

volvo hade en trimsats till 740 med 530 eller 531 med vx kam kommer inte ihåg hade det kittet för länge sen  skulle ge 136 hk enligt volvos instruktioner som medföljde

Mack Forum- och sitemoderator
21 februari 2009 · 26 206 Inlägg

hellas500 skrev:
volvo hade en trimsats till 740 med 530 eller 531 med vx kam kommer inte ihåg hade det kittet för länge sen  skulle ge 136 hk enligt volvos instruktioner som medföljde

Menar du satsen då det fanns R-Sportgrejer på Volvos hyllor?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
RiNka
21 februari 2009 · 252 Inlägg

baltis skrev:
på senare b230f (940) hittar du 531 toppen bland annat.

med en planad samt portad topp, vx3 kam, extraktorgrenrör, 2,5" avgas samt ingen kat/racekat samt en elfläkt så får du en 150 hk och mycket goare respons än i t.ex en 16v maskn som har det orginal.

Varför ge killen falska förhoppningar?roll

Volkswagen Vento "der Chef" (1995)
steifan DR!FTT3KN!K3R
22 februari 2009 · 10 427 Inlägg

AirOne skrev:

hellas500 skrev:
volvo hade en trimsats till 740 med 530 eller 531 med vx kam kommer inte ihåg hade det kittet för länge sen  skulle ge 136 hk enligt volvos instruktioner som medföljde

Menar du satsen då det fanns R-Sportgrejer på Volvos hyllor?

Är nog inga R-sportgrejer direkt, men här är en bild ur en gammal tillbehörskatalog:

http://www.forumbilder.se/images/802200854912Pe55e.jpg

volvobmw
28 februari 2009 · 7 Inlägg

måtse va turbo ,om de ska flytta på sej på dessa bilar

Bonna_fan
27 juni 2012 · 33 Inlägg

har själv haft en 245GLT med B230F med egen portad 530 topp med vx3 kam tillsammans med flödes slipade ventiler och planad 1,8mm, grenrör av modell kg-trimning, 2,5" utan katt wink och de lira väldigt bra med en hårdare tryck platta och orginal lamell till en m47 (5vxl) och en 1031 bakaxel med aussi locker tror de var 3:47 i utvxl på den axeln. uppskattad effekt 150-160hk på svänghjulet. NM: tillräcklingt för att härja saatan med den big_smile den blev skit rolig att köra bara på de lilla. kostnad ca 12k

Det finns två lägen på fart, fort och "va fan va de?" :p
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang