3397
Sök

740 B230F trimtips?

58 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
#1
Är rätt så okunnig vad gäller bilar men tänkte höra med er vad som finns att göra med en 740 B230F -88 motor förutom turbokonvertering. Inte heller kosta för mycket smile

961 Inlägg
20 februari 2009
#2
530/531 topp , portad och planad , annan kam typ vx /vx3 , extractor grenrör occh lite grövre system ..

Pure DieselPower

58 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
#3
talibangran skrev:
530/531 topp , portad och planad , annan kam typ vx /vx3 , extractor grenrör occh lite grövre system ..

Hur mycket får man ut av detta då? Tror den har ca 115hk original.

961 Inlägg
20 februari 2009
#4
Skribibber skrev:
talibangran skrev:
530/531 topp , portad och planad , annan kam typ vx /vx3 , extractor grenrör occh lite grövre system ..

Hur mycket får man ut av detta då? Tror den har ca 115hk original.

de vet ja faktist inte , men mer än orginal iaf wink

Pure DieselPower

58 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
#5
talibangran skrev:
Skribibber skrev:
talibangran skrev:
530/531 topp , portad och planad , annan kam typ vx /vx3 , extractor grenrör occh lite grövre system ..

Hur mycket får man ut av detta då? Tror den har ca 115hk original.

de vet ja faktist inte , men mer än orginal iaf wink

Okaj tack smile 531 toppen sitter på turbo motorerna eller har ja helt fel? 16v iallafall? behöver jag byta spridare m.m?

961 Inlägg
20 februari 2009
#6
Skribibber skrev:
talibangran skrev:
Skribibber skrev:

Hur mycket får man ut av detta då? Tror den har ca 115hk original.

de vet ja faktist inte , men mer än orginal iaf wink

Okaj tack smile 531 toppen sitter på turbo motorerna eller har ja helt fel? 16v iallafall? behöver jag byta spridare m.m?

bra fråga , spridare tror ja du inte behöver byta , har tänkt köra me samma grejer och jag har frågat runt men ingen har sagt att jag behöver byta dom smile

Pure DieselPower

1 948 Inlägg
20 februari 2009
#7
på senare b230f (940) hittar du 531 toppen bland annat.

med en planad samt portad topp, vx3 kam, extraktorgrenrör, 2,5" avgas samt ingen kat/racekat samt en elfläkt så får du en 150 hk och mycket goare respons än i t.ex en 16v maskn som har det orginal.

961 Inlägg
20 februari 2009
#8
hur kopplar man in elfläkten då så den startar och går när den ska ?

Pure DieselPower

152 Inlägg
20 februari 2009
#9
talibangran skrev:
hur kopplar man in elfläkten då så den startar och går när den ska ?

Finns 2 alternativ, antingen så sätter du in en termostat i kylaren och kopplar till ex ett helljusrelä. annars finns det en t-koppling som man sätter på en kylarslang som har termostat.

4 Inlägg
20 februari 2009
#10
531 topp och vx-vx3 kam sitter det i original 940 gl 91-92, för den som inte visste. smile

woooosch woooosch tjihuhuhuhu

.......
2 655 Inlägg
20 februari 2009
#11
när de gäller sugmotor så är väl de bästa att ha en 405 topp med vx3 kam. 532 toppen är bättre när man ska ha turbo smile...

1 948 Inlägg
21 februari 2009
#12
531 e den bästa. i en topp letar du alltid efter det bästa flödet så är en topp bra till en turbo e den även bra till en sugmotor....

enklaste och billigaste sättet att koppla in elfläkten e med en enkelströmbrytare som du får starta/stänga av manuellt.

Reservdansk
6 271 Inlägg
21 februari 2009
#13
baltis skrev:
531 e den bästa. i en topp letar du alltid efter det bästa flödet så är en topp bra till en turbo e den även bra till en sugmotor....

enklaste och billigaste sättet att koppla in elfläkten e med en enkelströmbrytare som du får starta/stänga av manuellt.

Det stämmer väl inte riktigt - en sugmotor vill gärna ha stora ventiler för att kunna få in så mycket luft/bränsle som möjligt, likadant putta ut dom snabbt igen, medans en turbo inte har det behovet då det alltid ligger ett övertryck i systemet och man pressar in luften.

Edit: Kom att tänka på att en del som trimmar sina 850s använder 850 och V/S70 sugisspjäll, då dessa är 3" medan turbomodellerna har mindre gasspjäll.
Senast redigerat av TurbOla (21 februari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 758 Inlägg
21 februari 2009
#14
baltis skrev:
531 e den bästa. i en topp letar du alltid efter det bästa flödet så är en topp bra till en turbo e den även bra till en sugmotor....

Stämmer absolut inte! 531 har större förbränningsrum och är därmed INTE att föredra på en i övrigt ganska orörd sugmotor.
Och en topp med högre flöde än en annan behöver absolut inte vara bättre. Sätter du en maxportad rallycross topp på en standardmotor kommer den gå fullständigt skitdåligt. Toppen är bland det viktigaste på motorn, men det gäller att den är rätt avstämd för den aktuella motorn och dess användningsområde.
En topp som är byggd för en 500-hästars turbomotor kommer vara väldigt långt ifrån optimal till en 200-hästars sugmotor.

15 Inlägg
21 februari 2009
#15
volvo hade en trimsats till 740 med 530 eller 531 med vx kam kommer inte ihåg hade det kittet för länge sen  skulle ge 136 hk enligt volvos instruktioner som medföljde


Forummoderator
26 361 Inlägg
21 februari 2009
#16
hellas500 skrev:
volvo hade en trimsats till 740 med 530 eller 531 med vx kam kommer inte ihåg hade det kittet för länge sen  skulle ge 136 hk enligt volvos instruktioner som medföljde

Menar du satsen då det fanns R-Sportgrejer på Volvos hyllor?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

252 Inlägg
21 februari 2009
#17
baltis skrev:
på senare b230f (940) hittar du 531 toppen bland annat.

med en planad samt portad topp, vx3 kam, extraktorgrenrör, 2,5" avgas samt ingen kat/racekat samt en elfläkt så får du en 150 hk och mycket goare respons än i t.ex en 16v maskn som har det orginal.

Varför ge killen falska förhoppningar?roll


huh?
10 427 Inlägg
22 februari 2009
#18
AirOne skrev:
hellas500 skrev:
volvo hade en trimsats till 740 med 530 eller 531 med vx kam kommer inte ihåg hade det kittet för länge sen  skulle ge 136 hk enligt volvos instruktioner som medföljde

Menar du satsen då det fanns R-Sportgrejer på Volvos hyllor?

Är nog inga R-sportgrejer direkt, men här är en bild ur en gammal tillbehörskatalog:

http://www.forumbilder.se/images/802200854912Pe55e.jpg


7 Inlägg
28 februari 2009
#19
måtse va turbo ,om de ska flytta på sej på dessa bilar

33 Inlägg
27 juni 2012
#20
har själv haft en 245GLT med B230F med egen portad 530 topp med vx3 kam tillsammans med flödes slipade ventiler och planad 1,8mm, grenrör av modell kg-trimning, 2,5" utan katt wink och de lira väldigt bra med en hårdare tryck platta och orginal lamell till en m47 (5vxl) och en 1031 bakaxel med aussi locker tror de var 3:47 i utvxl på den axeln. uppskattad effekt 150-160hk på svänghjulet. NM: tillräcklingt för att härja saatan med den big_smile den blev skit rolig att köra bara på de lilla. kostnad ca 12k

Det finns två lägen på fart, fort och "va fan va de?" :p


Sök