3630
Sök

Temperaturproblem.

Audifil.
123 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
#1
hallo!
Har ett litet skumt problem med tempen. Ibland när man kör i stan, utan att pressa motorn, så vill den gå upp i temperatur, gärna runt 100 grader. Dock vill den inte göra det när man drar på.
Samma sak när man stängt av bilen, är borta 2-3minuter och sen sätter sig, då är tempen uppe i nästan 100 grader också.

Har bytt termostat, vattenpump, och tempgivare, men inget funkar, den blev dock bättre ett tag efter vattenpumpsbytet, tror jag, jag testade inte så många ggr, men det verkade funka bra.

Lossade lite på locket till exp. kärlet medans bilen var igång, då steg vattenivån och tempen gick upp några grader. Det tog en stund innan vattennivån sänktes, men tempen sänktes till normal. Ska det vara så?

Sen märkte jag också att om man tittar rätt ner i motorn, mellan kylarn och motorn så sitter ju en spännrulle eller liknande där, ska den röra sig när motorn reser sig vid gaspådrag?


Jag även funderar lite på elfläkten, jag har aldrig hört att den gått igång...vid vilken temp ska den gå igång?


bilen är en Audi A4 '98 1.8T

265 Inlägg
20 februari 2009
#2
Det låter ju som om det är fläkten som lagt av faktiskt, har du inte hört den alls så är den nog fokkad. smile

Audifil.
123 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
#3
Vill bara lägga till att jag har 2 fläktar på denna, en som drivs av motorn och en som är eldriven. Den eldrivna aktiveras ju när tempen är för hög, men jag vet itne om min gör det.

66 Inlägg
20 februari 2009
#4
uLLved skrev:
Vill bara lägga till att jag har 2 fläktar på denna, en som drivs av motorn och en som är eldriven. Den eldrivna aktiveras ju när tempen är för hög, men jag vet itne om min gör det.

finns termostater i grader från 80-95 grader vet inte vad som sitter på den där


Audifil.
123 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
#5
Min termostat är på 88 eller 82 grader. Hursomhelst så ska ju tempen inte gå över 90?

66 Inlägg
20 februari 2009
#6
om du hittar tempgivaren till elfläkten ( sitter förmodligen på kylaren) så kan du brygga den då ska elfläkten starta


Audifil.
123 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
#7
Okej. men hur kan jag se om givaren e kass?

4 586 Inlägg
20 februari 2009
#8
fläkten ska inte alls gå igång när det är så kalt ute. Du har inte vänt temostaten åt fel håll?

kan även vara luft i systemet som skapar detta problem

du verkar ha mycket tryck i systemet så kolla efter så du inte har avgaser i kärlet (går att kolla på verkstad)
Senast redigerat av jorre83 (20 februari 2009)


66 Inlägg
20 februari 2009
#9
ta lös kontakten till givaren och ha bilen kall,starta bilen och mät motståndet i givaren och sen när bilen blir varm så ska motståndet ändra sig då funkar givaren,

akta bara så inte bilen blir överhettad när den blir varm


Audifil.
123 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
#10
Okej..hur luftar jag på enklast sätt? är det inte väldigt självluftande?

men det spelar väl ingen roll hur kallt det är ute, blir det över 90 grader ska väl fläkten igång´?

4 586 Inlägg
20 februari 2009
#11
uLLved skrev:
Okej..hur luftar jag på enklast sätt? är det inte väldigt självluftande?

men det spelar väl ingen roll hur kallt det är ute, blir det över 90 grader ska väl fläkten igång´?

När det är kalt ute så kyler luften vattnet så det spelar roll

jag brukar öppna kärlet sedan trycka på dom stora slangarna medans motorn är igång (kall motor). så länge det kommer luftbubblor i behållaren så fortsätt.

När motorn är varm så känn på slangen till temostaten den ska också vara vilka varm som alla andra annars öppnar inte termostaten som den ska .


66 Inlägg
20 februari 2009
#12
tempgivaren har ju ett grad antal också det är inte säkert den går igång vid 90 skulle kolla vad den har för temp först, brukar stå på dom


Audifil.
123 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
#13
jorre83 skrev:
uLLved skrev:
Okej..hur luftar jag på enklast sätt? är det inte väldigt självluftande?

men det spelar väl ingen roll hur kallt det är ute, blir det över 90 grader ska väl fläkten igång´?

När det är kalt ute så kyler luften vattnet så det spelar roll

jag brukar öppna kärlet sedan trycka på dom stora slangarna medans motorn är igång (kall motor). så länge det kommer luftbubblor i behållaren så fortsätt.

När motorn är varm så känn på slangen till temostaten den ska också vara vilka varm som alla andra annars öppnar inte termostaten som den ska .

Jag trycker på den tjocka slangen som är överst, då "strålar" det till i kärlet, där returledningen går in, men det händer ingenting om jag trycker på den undre slangen.

4 586 Inlägg
20 februari 2009
#14
uLLved skrev:
jorre83 skrev:
uLLved skrev:
Okej..hur luftar jag på enklast sätt? är det inte väldigt självluftande?

men det spelar väl ingen roll hur kallt det är ute, blir det över 90 grader ska väl fläkten igång´?

När det är kalt ute så kyler luften vattnet så det spelar roll

jag brukar öppna kärlet sedan trycka på dom stora slangarna medans motorn är igång (kall motor). så länge det kommer luftbubblor i behållaren så fortsätt.

När motorn är varm så känn på slangen till temostaten den ska också vara vilka varm som alla andra annars öppnar inte termostaten som den ska .

Jag trycker på den tjocka slangen som är överst, då "strålar" det till i kärlet, där returledningen går in, men det händer ingenting om jag trycker på den undre slangen.

men bilen avstängd så ska nivån stiga annars är det mycket luft i slangen.

Den undre slangen sitter termostaten på samma slang?
Senast redigerat av jorre83 (20 februari 2009)


Audifil.
123 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
#15
Ja, det är samma slang.

Byglade termokontakten och då började fläkten snurra som f*n. Så jag tror att det är lösningen på problemet, då fläkten inte ens går igång när bilen når 100 grader.

4 586 Inlägg
20 februari 2009
#16
uLLved skrev:
Ja, det är samma slang.

Byglade termokontakten och då började fläkten snurra som f*n. Så jag tror att det är lösningen på problemet, då fläkten inte ens går igång när bilen når 100 grader.

då får du ta loss temostaten igen och testa att koka den den ska öppna innan vattnet kokar

Låter som du fått den felmonterad annars fel på den nya termostaten
Senast redigerat av jorre83 (20 februari 2009)


Audifil.
123 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
#17
Jag tror inte det är fel på termostaten, den är rättmonterad och så.
Verkar som att det är elfläkten, eftersom den aldrig går igång.

Edit: Nån av slangarna måste ju vara kall, eftersom vattnet nån gång passerar kylaren, eller?
Senast redigerat av uLLved (20 februari 2009)

4 586 Inlägg
20 februari 2009
#18
uLLved skrev:
Jag tror inte det är fel på termostaten, den är rättmonterad och så.
Verkar som att det är elfläkten, eftersom den aldrig går igång.

Edit: Nån av slangarna måste ju vara kalla, eftersom vattnet nån gång passerar kylaren, eller?

när motorn är varm 90 grader då ska ingen slang vara kall

tuvärr så får du plocka bort termostaten

Du kan prova att byta givaren till kylfläkten dock så ska inte bilen gå upp i 100 grader för då ska termostaten öppna innan och tempen gå ner. Kylfläkten ska under sommartid starta då termostaten inte klarar av att kyla motorn helt
Senast redigerat av jorre83 (20 februari 2009)


Audifil.
123 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#19
Nu har jag bytt tempgivaren till fläkten och den går ändå inte igång.

Körde en sväng, efter lite hårt körande och stillastående varvande gick den upp till 91-92 grader, stannade, men fläkten gick inte igång, BARA när jag sätter på AC:n
Den går ner till normal temperatur sen när jag kör igen.

Åker hem, ställer bilen på tomgång..han går upp i 91-92 igen, stänger av och sätter på igen, då är han helt plötsligt på 90 grader...står en stund, stänger av, väntar några sekunder och då är han på 98-99 grader helt plötsligt.

Nån idé?


Edit: Det kan inte vara så att expansionskärlets lock inte släpper ut tryck ordentligt?
Senast redigerat av uLLved (2 mars 2009)


Sök