2438
Sök

Fota vad man vill utan tillstånd?

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
ÄR det så att man får fota precis vad man vill? Eller finns det gränser?

Tänkte på en sak, om jag åker till stan och känner för att fota lite.. Får jag då ta kort på precis vad jag vill? Om det inte står nått dvs.
T o m personer?
Alltså att man specificerar sig på just en person, eller nått sånt? Tex om han/hon inte vill.. Eller att det ligger någon alkis på en bänk (Då tror jag att personen inte bryr sig, Men som ett exempel).

Frågan låter jävligt dum, Men det är ju dummare om man inte vet nått...

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

36 Inlägg
21 februari 2009
Första tanken är ju google eller? "får man fota vad man vill"= http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp? … p;forum=28

Resultat 1 - 10 av ungefär 2 020 000 vid sökning efter får man fota vad man vill. (0,27 sekunder)

fanns lite att leta på va?

8 156 Inlägg
22 februari 2009
Det finns ju folk som kommit undan med att filma i provhytter typ. I butiker måste man ha tillstånd för att fotografera. Sen så är det ju en helt annan sak om man ska publicera sina bilder. Är dom bara för privat bruk så är det lugnt. Men ska bilderna upp på Gorg och det är personer inblandade så ska man fråga om lov först. Samma sak gäller faktiskt om man plåtat en bil med äkta reg. skylt. Eftersom man kan spåra ägaren med hjälp av skylten så krävs det (om man ska vara riktigt petig) ägarens tillstånd att publicera bilden.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 062 Inlägg
22 februari 2009
du får INTE fota militärens skyddsobjekt

mvh

Team Björkeryd

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
1000D skrev:
ExXtr3me skrev:

Tänkte på en sak, om jag åker till stan och känner för att fota lite.. Får jag då ta kort på precis vad jag vill? Om det inte står nått dvs.
T o m personer?
Alltså att man specificerar sig på just en person, eller nått sånt? Tex om han/hon inte vill.. Eller att det ligger någon alkis på en bänk (Då tror jag att personen inte bryr sig, Men som ett exempel).

Du kan faktiskt fotografera vem du vill problemet är bara det att om du fotograferar en person så får du inte lägga ut bilder på han/henne på nätet utan deras godkännande så att man kan identifiera personen/personerna (brott mot personuppgiftslagen)

men ett tips är att Googla

Jo, det läste jag på fotosidan. Googlade.. Men fattar inte en grej.. Om jag tar ett kort på en folksamling, måste jag då fråga alla om jag får lägga upp dom på Garaget, bdb, eller vad som helst?

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
1000D skrev:
ExXtr3me skrev:
1000D skrev:

Du kan faktiskt fotografera vem du vill problemet är bara det att om du fotograferar en person så får du inte lägga ut bilder på han/henne på nätet utan deras godkännande så att man kan identifiera personen/personerna (brott mot personuppgiftslagen)

Jo, det läste jag på fotosidan. Googlade.. Men fattar inte en grej.. Om jag tar ett kort på en folksamling, måste jag då fråga alla om jag får lägga upp dom på Garaget, bdb, eller vad som helst?

just det vet jag inte, men det borde nästan vara så att om man ska vara "ordentlig" bör man nog fråga i alla fall dom som man kan identifiera. Men jag tror inte att det är så himla hårda regler på det där om det inte är kränkande eller liknande.

Okej, Jo det vore ju bra att veta. Om man ställer sig på sergelstorg och tar ett par bilder xD Så att man inte får skit för det sen.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Trätekniker
387 Inlägg
22 februari 2009
ExXtr3me skrev:
1000D skrev:
ExXtr3me skrev:

T o m personer?

Dom du har medgivande av får du visa, resten måste du sudda bort eller liknande.

Men en sak som är lite lustig är ju att nyheterna kan filma massa folk som går på ett torg eller ur saabfabriken och sedan ha med dom i nyheterna.
Dom har knappsat frågat alla!

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
oleg skrev:
ExXtr3me skrev:
1000D skrev:

Dom du har medgivande av får du visa, resten måste du sudda bort eller liknande.

Men en sak som är lite lustig är ju att nyheterna kan filma massa folk som går på ett torg eller ur saabfabriken och sedan ha med dom i nyheterna.
Dom har knappsat frågat alla!

Ohfan, äre så.. Okej. Då vet jag det iallafall..

Precis, det är ju knappast så att man träffar dom som man har lyckats att få med på kort igen och då måste man ju springa ikapp alla och fråga dom efter att man har tagit bilden.. Oh, jobbigt xD

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

687 Inlägg
22 februari 2009
Du måste bara ha tillåtelse på den som fokuset på bilden ligger på.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
Nehe skrev:

Jaså?
Så om jag tar kort på en massa folk och så bara det ansiktet som syns måste jag ha tillåtelse för att senare visa?

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

687 Inlägg
22 februari 2009
ExXtr3me skrev:
Nehe skrev:

Jaså?
Så om jag tar kort på en massa folk och så bara det ansiktet som syns måste jag ha tillåtelse för att senare visa?

Nej tar du kort på en person som står framför en folksamling (massa människor som går förbi) så behöver du bara tillåtelse på den personen som du hade fokus på (den du ville fota) för att publicera på internet eller liknande.

Alla andra ansikten som kan tänkas hamna på bilden spelar ingen roll, du behöver ej springa runt och fråga de om det är ok att du lägger ut bilden på internet.

Förstår du hur jag menar?
Senast redigerat av Nehe (22 februari 2009)

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
Nehe skrev:
ExXtr3me skrev:
Nehe skrev:

Jaså?

Nej tar du kort på en person som står framför en folksamling (massa människor som går förbi) så behöver du bara tillåtelse på den personen som du hade fokus på (den du ville fota) för att publicera på internet eller liknande.

Alla andra ansikten som kan tänkas hamna på bilden spelar ingen roll, du behöver ej springa runt och fråga de om det är ok att du lägger ut bilden på internet.

Ja, nu gör jag det.

Men för att förklara mig själv så. Om jag inte har någon i fokus utan bara klickar ett foto rakt av så behöver jag inte fråga någon? Är detta rätt så har jag fattat big_smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

354 Inlägg
22 februari 2009
ExXtr3me skrev:
Nehe skrev:
ExXtr3me skrev:

Jaså?

Ja, nu gör jag det.

Men för att förklara mig själv så. Om jag inte har någon i fokus utan bara klickar ett foto rakt av så behöver jag inte fråga någon? Är detta rätt så har jag fattat big_smile

Bör ju vara ? Tänk på tidningar och så. De tar ju bilder på folkmassor. Och de gångerna mitt fula nylle blivit publicerat i ett hörn har jag då aldrig tillfrågad något smile

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
CmoR skrev:
ExXtr3me skrev:
Nehe skrev:

Ja, nu gör jag det.

Bör ju vara ? Tänk på tidningar och så. De tar ju bilder på folkmassor. Och de gångerna mitt fula nylle blivit publicerat i ett hörn har jag då aldrig tillfrågad något smile

Okej. så bra, då vet jag smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

274 Inlägg
22 februari 2009
Här är en som har koll på saker och ting.

http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm

Citat från länkade tråden
''Hur får jag använda bilder på människor?
Skall bilden användas för marknadsföring (reklam) är det enkelt, du måste fråga om tillstånd för att få använda bilden. Eller rättare sagt, du som fotograf måste inte fråga men den som använder bilden (reklambyrån) måste fråga. 1: a § (lonb). Och man måste fråga för varje gång bilden skall användas.

Tänk på det om du är bildköpare, du måste fråga både fotografen och personen på bilden om lov varje gång du vill använda en bild för marknadsföring!

Utställningar då, måste jag fråga personen på bilden om lov?
Nej, häng du upp bilderna bara.

Men tidningar då, hur fungerar det med dem?
Så fort det inte handlar om marknadsföring/reklam är det OK att publicera och visa fotografier på personer. (PUL och Internet hoppar jag över här, det finns mängder med information om sådant.) Det betyder att du får visa bilderna på en utställning, de får publiceras i artiklar i tidningar, de får tryckas i böcker –både skönlitteratur och faktaböcker som till exempel skolböcker– och så vidare. Det är bara tillstånd av fotografen som behövs.''
Senast redigerat av Bossni (22 februari 2009)

4 554 Inlägg
22 februari 2009
enklaste jag hört va iaf att man får fota allt personer osv (givetvis inte militära saker och sånt som är förbjudet) och enda gången man behöver fråga personerna på bilden om medgivande är om man ska använda bilden i marknadsförande syfte.. rätta mig gärna om det är fel men jag tycker de låter vettigt

687 Inlägg
22 februari 2009
Fel, är det en person i fokus så skall man ha dennes tillåtelse att publicera bilden på nätet.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
22 februari 2009
Tänk om folk som skriver att saker är fel när ett vettigt resonemang förs kunde hänvisa till en källa...

Jag kan inte säga att man får eller inte får fota vad som helst, det har jag inte källor som kan backa upp. Men enligt det jag hittat på nätet, böcker, folk som sagt och allmänt för fotoförbud så får man fota vad som helst, eller vem som helst. Fotografen äger sen rätten att använda bilden efter eget tycke (med ev undantag för reklam enligt denna tråd) och som privatperson får man bara vara glad att man finns påå bild, och har inget att säga till om. sad
Detta är vad jag tolkat av all sammanställning av fakta, men jag vet inte. Och jag ber er alla, källor? Skriv gärna "källa: mamma", "källa: wikipedia" eller liknande, då det blir så mycket lättare att få fram ett slutgiltigt svar vi kan hänvisa till i framtiden.

Mvh//Micke

687 Inlägg
22 februari 2009
Du får fota människor hur du vill och sitta och kolla på dina fina bilder hemma, men så fort du vill publicera de så måste du ha en tillåtelse. Annars kan det gå under förtal kolla lagboken. (bland mycket annat som det kan falla in under)

Med ett redaktionellt syfte så får man använda bilden utan tillåtelse så länge den ej missbrukas.

I reklamsammanhang får du inte heller använda bilden utan tillåtelse, du får dock använda den om du maskerar ansiktena så det ej går att känna igen personen.

Källa: Svensk lagstiftning samt egen erfarenhet av lagboken.

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
22 februari 2009
Nehe skrev:
Du får fota människor hur du vill och sitta och kolla på dina fina bilder hemma, men så fort du vill publicera de så måste du ha en tillåtelse. Annars kan det gå under förtal kolla lagboken. (bland mycket annat som det kan falla in under)

Med ett redaktionellt syfte så får man använda bilden utan tillåtelse så länge den ej missbrukas.

I reklamsammanhang får du inte heller använda bilden utan tillåtelse, du får dock använda den om du maskerar ansiktena så det ej går att känna igen personen.

Källa: Svensk lagstiftning samt egen erfarenhet av lagboken.

Kan du länka till din källa/lagen?

Sök