3669
Sök

Skillnad på bränsleförbrukning vid samma körning imellan en 530 och 531 topp?

Grävmaskinist
216 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
Har en 740 med en B230f motor (sitter en 530 med en troligtvis M-kam), Undrar om de blir någon ökad bränsleförbrukning med en 531:a med VX3-kam vi samma körförhållande (fattar ju att mera kraft betyder mera soppa men undrar om den dricker mer vid tex 100 km/h)
Är bara nyfiken, tänker inte trimma den direkt för dom pengarna läggs på 940:in tongue

1 948 Inlägg
23 februari 2009
måste bara säga en sak, mer kraft=mer förbrukning är INTE sant. det handlar helt enkelt om körstil. top gear bevisade detta väldigt bra närdom tog en prius och körde så fort det gick runt en bana med den... i arslet på den i precis samma hastighet körde hela tiden en bmw m3 e90. när dom var i mål så hade priusen förbrukat mer bränsle än m3an big_smile

och på din fråga så är svaret det att du ej kommer märka någon skillnad i förbrukning.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
23 februari 2009
Blir ingen nämnvärd skillnad på förbrukningen. Om du har renoverat topplocket så kan förbrukningen bli en aning högre i början, men när toppen blir inkörd så går förbrukningen till det normala.

Sen så beror förbrukningen på en rad kombinationer av olika saker, såsom effekt i förhållande till utväxling osv. Så de är precis som baltis skriver, bilen behöver nödvändigtvis inte dra mer bensin bara för att du tar ut mer effekt.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Grävmaskinist
216 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
baltis skrev:
måste bara säga en sak, mer kraft=mer förbrukning är INTE sant. det handlar helt enkelt om körstil. top gear bevisade detta väldigt bra närdom tog en prius och körde så fort det gick runt en bana med den... i arslet på den i precis samma hastighet körde hela tiden en bmw m3 e90. när dom var i mål så hade priusen förbrukat mer bränsle än m3an big_smile

och på din fråga så är svaret det att du ej kommer märka någon skillnad i förbrukning.

Jo jag vet detta men jag menar att med samma fordon gäller den lagen. Den M3:an utveklade nog ungefära samma hästar som priusen, därav samma kraft men inte optimala motorvarv på priusen direkt.
Vet inte om jag lät dum eller smart nu men jag fattar va ni menar och de va inte riktigt så jag menade ifrån börja... tongue

98 Inlägg
24 februari 2009
fiddes skrev:
baltis skrev:

Jo jag vet detta men jag menar att med samma fordon gäller den lagen. Den M3:an utveklade nog ungefära samma hästar som priusen, därav samma kraft men inte optimala motorvarv på priusen direkt.
Vet inte om jag lät dum eller smart nu men jag fattar va ni menar och de va inte riktigt så jag menade ifrån börja... tongue

Du menar att M3an hade lika många hästar som Priusen?? Nja inte direkt va, eftersom priusen är klenare och M3an så pass mycket starkare så krävdes det inte så mycket av M3an att hänga på. Därför drog den mindre.

1 948 Inlägg
25 februari 2009
haha andersson läs vad han skriver... "m3an utvecklade" du vet andersson bara för att din motor har 420hk så betyder det inte att motorn utvecklar det hela tiden... tongue

Grävmaskinist
216 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
baltis skrev:
haha andersson läs vad han skriver... "m3an utvecklade" du vet andersson bara för att din motor har 420hk så betyder det inte att motorn utvecklar det hela tiden... tongue

hehe precis tongue

796 Inlägg
1 mars 2009
baltis skrev:
haha andersson läs vad han skriver... "m3an utvecklade" du vet andersson bara för att din motor har 420hk så betyder det inte att motorn utvecklar det hela tiden... :P

De va väl de han menade?? fast på ett krångligare sätt...

Edit: glöm de... läste fel..
Senast redigerat av Hasselstrom (1 mars 2009)

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

756 Inlägg
1 mars 2009
när du har mer kraft måste du inte dra på så mycket för at få den farten du vil ha och då går förbruket ner tongue en jag känner chipade sin merca 220cdi och innan hadde den ett förbruk på ca 0,7. nu ligger han under 0,5. och nu har han ca. 170häst tongue

kimsern
saab 90 aero t16 "kruttvogna"
projekt tråd

12 086 Inlägg
1 mars 2009
AnderssonM skrev:
Du menar att M3an hade lika många hästar som Priusen?? Nja inte direkt va, eftersom priusen är klenare och M3an så pass mycket starkare så krävdes det inte så mycket av M3an att hänga på. Därför drog den mindre.

Det va ju ett jävla resonemang tongue bara för att Bmwn har mer o ge betyder de ju inte att han åker gratis nu.. att ta sig runt banan på en viss tid kräver en viss mängd energi (+ alla div förluster)

Ja skulle tippa på att den drog mindre för att den låg i lä bakom smile
Alt för att Priusen inte är gjord för att plågas och då kanske inte är så effektiv vid fullgas.

Sök