2091
Sök

Lite mer krut under huven? vad kan man göra! b230 fk motor!

59 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
#1
vad kan jag göra för att få lite mer krut under min huv:P! lite info som är gjort redan= motor är från 1997 den har gott 12400 mil, b230FK med VX3 cam 531 topp . 2,5 simons sportsytem från katt och bak samt 3tum från turbo till katt ,3"sportkatt . Öppet luftfilter.
Viking chip både bränsle och tändning. T19 Turbo större spriare gröna 968or. laddar just nu 1.2

det är inte tillräkligt för mig:P! men har inte lust att byta motorn när den är så fräsch som den är! MVH// peter
Senast redigerat av magnat_945_turbo (22 februari 2009)

1 161 Inlägg
22 februari 2009
#2
Kila fast motorn med hockey puckar så den blir stum tongue
Vet inte om det funkar men min farbror som körde folkrace skulle göra det för att få mer effekt påstod han smile

59 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
#3
__hogberg__ skrev:
Kila fast motorn med hockey puckar så den blir stum tongue
Vet inte om det funkar men min farbror som körde folkrace skulle göra det för att få mer effekt påstod han smile

haha okay nja låter lite kneppigt i mina öron men:P!

59 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
#5
camaro67 skrev:
Ny rubrik!!!!! Kan väll inte vara så svårt? mad

bättre???tongue

819 Inlägg
22 februari 2009
#6
__hogberg__ skrev:
Kila fast motorn med hockey puckar så den blir stum tongue
Vet inte om det funkar men min farbror som körde folkrace skulle göra det för att få mer effekt påstod han smile

Du får inte mer effekt för att du monterar hårdare motorkuddar

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

1 161 Inlägg
22 februari 2009
#7
andreasgustavsson skrev:
__hogberg__ skrev:
Kila fast motorn med hockey puckar så den blir stum tongue
Vet inte om det funkar men min farbror som körde folkrace skulle göra det för att få mer effekt påstod han smile

Du får inte mer effekt för att du monterar hårdare motorkuddar

Nä tyckte oxå att det verkade skumt men det var nått sånt som jag fick det förklarat för mej tongue

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 februari 2009
#8
När man gasar å man vrider motorn går de åt en viss effekt,moment...

Sitter motorn helt stumt så går allt  effelt till växelådan å bak..

sen hur mycke effekt som behövs för å vrida e ju en annan sak tongue

en något större turbo hade jag slängt på om jag var du....å bytt orginal katten mot något som ger mindre mottryck...kanske lite häftigare intercooler å bättre kamaxel finns ju också..

Edit

1.2 bar ladd är ju inte så mycke heller på ett 19t aggregat...

Så länge soppan räcker till så går de ju att höjja lite till
Senast redigerat av Xuri (22 februari 2009)


59 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
#9
Xuri skrev:
När man gasar å man vrider motorn går de åt en viss effekt,moment...

Sitter motorn helt stumt så går allt  effelt till växelådan å bak..

sen hur mycke effekt som behövs för å vrida e ju en annan sak :P

en något större turbo hade jag slängt på om jag var du....å bytt orginal katten mot något som ger mindre mottryck...kanske lite häftigare intercooler å bättre kamaxel finns ju också..

Edit

1.2 bar ladd är ju inte så mycke heller på ett 19t aggregat...

Så länge soppan räcker till så går de ju att höjja lite till

det sitter en race katt på den nu:P! och jag har hört att min ic ska tåla upp till 2.5 i ladd:P så den ska inte behövas byta!vilken kamaxel ger mest effekt har hört att vx3 kamen är den bästa volvo orginal kamen!

10 287 Inlägg
23 februari 2009
#10
Om du har orginal IC så "tål" den normalt sett inte mer än ca 1.2 bar laddtryck. Över det så brukar plastgavlarna separera.

Och när det gäller kamaxlar så kan man inte säga att den eller den ger "mest effekt" eftersom det beror på en hel del parametrar såsom tex hur din topp är bearbetad, vilket varvtalsregister du har etc.

Vad bromsar din motor i dagsläget och vilket mål har du?

/Göran


magnat_945_turbo skrev:
det sitter en race katt på den nu:P! och jag har hört att min ic ska tåla upp till 2.5 i ladd:P så den ska inte behövas byta!vilken kamaxel ger mest effekt har hört att vx3 kamen är den bästa volvo orginal kamen!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

59 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
#11
ja säg att jag har 230 ärliga då. med ett ett ladd på 1,2 bar med min 19t

1 062 Inlägg
23 februari 2009
#12
jag hade hellre sett en v-kam istf din vx3 du kommer få ett bättre register

du har satt dit en 3" lmm va?

vad har du för luftfilter?? asså märke å modell??

sen så kan du höjj laddet till 1.4bar för där levererar ett 19t mest luft laddar du över det så blir det väldigt mkt varmluft

har du inte så kan du porta upp ditt grenrör lr bygga ett nytt vilket e det bästa

du byter till en redig intercooler för att den kyler luften bättre kallare luft = bättre effekt

där har du ett par tips

Mvh

Team Björkeryd

28 Inlägg
23 februari 2009
#13
wildboy_87_ skrev:
jag hade hellre sett en v-kam istf din vx3 du kommer få ett bättre register

du har satt dit en 3" lmm va?

vad har du för luftfilter?? asså märke å modell??

sen så kan du höjj laddet till 1.4bar för där levererar ett 19t mest luft laddar du över det så blir det väldigt mkt varmluft

har du inte så kan du porta upp ditt grenrör lr bygga ett nytt vilket e det bästa

du byter till en redig intercooler för att den kyler luften bättre kallare luft = bättre effekt

där har du ett par tips

Mvh

hej peter här skriver från en kompis! har tänkt att byta tyrbo till denna : http://turbobanditense.e-butiken.se/?ar … ;cat_id=31



tycker att 19t släpper allt ladd för sent:S den andra turbon ska börja ladda lite tidigare har jag hör! den e juh inte lika stor heller!


1 062 Inlägg
23 februari 2009
#14
va tycker du att ett 19t har för sent ladd??? lr missförstog jag nu??!!!!

för sätter du dit ett sånnt t3/t4 så kommer du få liite senare ladd ändå
den turbon e kanon för en smått tillfixad b230

stoppa i en annan kam tex en v-kam som har lite större avgasnock än vad du har nu så skulle jag tro att du får lite tidigare ladd

samt att motorn varvar lite mer

annars kan du ju kolla vad jag har gjort på min motor så ser du vad du behöver för ca 300 ärliga motor hästar

Mvh
Senast redigerat av wildboy_87_ (23 februari 2009)

Team Björkeryd

28 Inlägg
23 februari 2009
#15
wildboy_87_ skrev:
va tycker du att ett 19t har för sent ladd??? lr missförstog jag nu??!!!!

för sätter du dit ett sånnt t3/t4 så kommer du få liite senare ladd ändå
den turbon e kanon för en smått tillfixad b230

stoppa i en annan kam tex en v-kam som har lite större avgasnock än vad du har nu så skulle jag tro att du får lite tidigare ladd

samt att motorn varvar lite mer

annars kan du ju kolla vad jag har gjort på min motor så ser du vad du behöver för ca 300 ärliga motor hästar

Mvh

Ja jag tycker laddet kommer försent:p men men ska ta en titt på din bil:)! men en v kam skulle göra stor skillnad då eller? men då ska jag alltså inte behöva byta snigeln?!


1 062 Inlägg
23 februari 2009
#16
stor skillnad skulle jag nog inte säga men du lär ju märka det helt klart på motor karaktären

jag har läst en tråd om en som provade några volvo org kammar på en småtrimmad b230 han tyckte att v-kammen va den helt klart bästa sen vx3 va den sämsta kunde inte vara någe alls med den

(ska kolla om jag hittar den tråden)

vad hade du för luftfilter??

mvh

Team Björkeryd

1 062 Inlägg
23 februari 2009
#17

Team Björkeryd

28 Inlägg
23 februari 2009
#18
wildboy_87_ skrev:
stor skillnad skulle jag nog inte säga men du lär ju märka det helt klart på motor karaktären

jag har läst en tråd om en som provade några volvo org kammar på en småtrimmad b230 han tyckte att v-kammen va den helt klart bästa sen vx3 va den sämsta kunde inte vara någe alls med den

(ska kolla om jag hittar den tråden)

vad hade du för luftfilter??

mvh

ett gammal som e igensatt koniskt kn filter! men kan du länka till ditt bmc filter? ett nytt filter skulle inte vara fel i min!


1 062 Inlägg
23 februari 2009
#19
http://www.creatix.se/

fanns ingen direkt länk men gå in på :

tuning/motor--> Luftfilter--> BMC dubbelkonat             Så hittar du det

det e ett redigt bra filter jag bytte från ett jr-luftfilter till det å fick en hel del effekt ( har bänk papper på det)

kostar 900 kr men helt klart värt det

mvh

Team Björkeryd

28 Inlägg
23 februari 2009
#20
wildboy_87_ skrev:
http://www.creatix.se/

fanns ingen direkt länk men gå in på :

tuning/motor--> Luftfilter--> BMC dubbelkonat             Så hittar du det

det e ett redigt bra filter jag bytte från ett jr-luftfilter till det å fick en hel del effekt ( har bänk papper på det)

kostar 900 kr men helt klart värt det

mvh

okay det får bli ett sånt! men du vart får man tag på 3" lmm? och vad behöver man göra för att det ska fungera korrekt?



Sök