3250
Sök

Oljan ser ut som (grädd)cola glass i min V70!!!

Billackerare
737 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
#1
Hrm.. smått desperat rubrik kanske. roll

I alla fall, häromdagen så blinkade en varningslampa till på instrumentbrädan i min Volvo V70 Cross Country -98. Kollade upp symbolen och det var som jag trodde, symbolen indikerade på att det var för lite vätska i expansions kärlet. Så idag fyllde jag på kylarvätska och tänkte passa på och kolla oljan på samma gång.
Det blev en ny erfarenhet för mig. Oljan på stickan såg verkligen inte ut som olja. Det såg mera ut som grädd kola glass.. typ "dulce de letche".

Hörde med en kompis som trodde att det var vatten i oljan. Han sa själv att han inte är någon "expert" på Volvo men det var i alla fall det första han kom och tänka på. Han visste inte hur oljekylningen, ev vattenkyld turbo o.dyl. fungerade på Volvo ifall det kanske kunna vara någon läcka någonstans. Annars så var han väl ganska säker på att det är topplockspackningen som har gått sönder.

Så.. finns det någon som känner igen problemet eller som vet på en gång vad det är som är fel???

Jag är mycket tacksam för svar. smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 februari 2009
#2
Mitsubishi-aggregaten är både vatten och oljekylda, dock kommer väl kanalerna inte åt varandra, men om någon packning eller ett lager kanske har gått?

Eller så är det toppackningen, det är det som jag kan komma på i alla fall, så din kompis har väl redan nämnt det tänkbara. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 250 Inlägg
23 februari 2009
#3
Går bilen sämre? Kör du mycket korta sträckor? Kör man mycket kortare sträckor så bildas nåt som kallas för kallslam, vilket försvinner och man drar ut och åker en rejäl sväng och kör på lite varv så man fåt upp temperaturen på oljan.


Billackerare
737 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
#4
Det där med att gå sämre är lite svårt när det gäller mig. Jag kör som en kärring för det mesta och försöker åka så snålt som möjligt. smile
Gången i bilen är densamma men om du menar acc mässigt så vet jag inte riktigt. Gasar sällan ur bilen riktigt om det var det du menar. Vanligtvis så kör jag runt 5 mil om dagen. 2.5 mil till jobbet och hem. Sedan kan det blir någon extra tur runt staden där jag bor i olika ärenden. Men då jag har varit sjuk och inte kunnat jobbat sedan förra onsdagen så har det blivit en del små svängar till affären och till stallet med lill tjejen. Bilen har väl kanske gått runt 1-1½ mil och sedan stängts av dem dagarna.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

593 Inlägg
23 februari 2009
#5
har det försvunnit mkt vatten på senaste tiden?, hur ser det ut i oljelocket?

som ovanstående,, kör du mkt kortsträck.. är vanligt att de kan bli så på dessa motorer om man slarvar me oljebyten och/eller kör mkt kortsträck..

Billackerare
737 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
#6
Oljan på insidan av påfyllnings locket är som den ska, dvs lite gyllen brun/brons färgad.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

1337
1 343 Inlägg
23 februari 2009
#7
Låter som topplockspackningen...
Ta en titt på den...

I'm not a fighter, I'm a lover!

Ugglan-racing
362 Inlägg
23 februari 2009
#8
håller med Xtravagant det brukat vara toppen eller topp packningen! det med vätskekyld å oljekyld turbo de spelar ingen roll för de går i olika rör och kanaler!

How does dust taste sucker??

50 Inlägg
23 februari 2009
#9
blacklin3 skrev:
håller med Xtravagant det brukat vara toppen eller topp packningen! det med vätskekyld å oljekyld turbo de spelar ingen roll för de går i olika rör och kanaler!

Det är klart det spelar roll. Har ju ingen betydelse att vatten å olja går i olika kanaler, du har ju likförbannat vatten i oljan till turbon om packningen gått

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
24 februari 2009
#10
ta en lampa och titta ner i toppen när du monterat av oljepåfyllningslocket
är det kaffegrädde där så är det nog toppen

men kondens blir det lätt vid korta körningar då brukar det vara vitt både vid stickan och locket
men ej nere i toppen och på kammarna som man ser ganska tydligt nedanför hålet

ett vanligt fel är att kylarna går sönder eftersom ddet är kombinerad kylare till vatten och olja
så spricker oljekylaren så går oljan ut i vattnet sedan rinner vattnet ner i kylaren
har själv råkat ut för det och håller på med en polares 850 som det oxå hänt
dock syns det ganska väl då hela påfyllningskärlet till vattnet är mindre trevligt pga vatten och olja blandat smile

Kör fort så hinner inget hända...

5 710 Inlägg
24 februari 2009
#11
Låter helt klart som du har vatten i oljan av någon orsak.
Kör INTE med bilen innan du konstaterat vad felet är, det kan innebära motorhaveri......

MVH Jonas
..............

* Voff voff *
10 583 Inlägg
24 februari 2009
#12
Youngblood skrev:
Oljan på insidan av påfyllnings locket är som den ska, dvs lite gyllen brun/brons färgad.

Om du bara har vit gegga på oljestickan men inte under oljelocket är det med stor sannolikhet kallslam! Kör en lång vända med bilen så den verkligen blir genomvarm och byt helst även o-ringen till oljestickan så ska du se att problemet försvinner!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
24 februari 2009
#13
Brådhis skrev:
Youngblood skrev:
Oljan på insidan av påfyllnings locket är som den ska, dvs lite gyllen brun/brons färgad.

Om du bara har vit gegga på oljestickan men inte under oljelocket är det med stor sannolikhet kallslam! Kör en lång vända med bilen så den verkligen blir genomvarm och byt helst även o-ringen till oljestickan så ska du se att problemet försvinner!

//Brådhis

tycker jag oxå locket kan oxå bli vitt ibland dock vanligare vid oljestickan
på volvo 5:orna

man ska inte tro det värsta till att börja med

är det inte samma färg vid toppen när du lyser ner på kammen är det ingen fara
allt hänger på att du haft bilen stått och kondensen blandar sig med oljan när den blir varm och det blir så du beskriver på stickan

Kör fort så hinner inget hända...

756 Inlägg
24 februari 2009
#14
jag tror du kan starta med at byta olja. sen kjøra den litt hårt inte bara små kjöra smile

kimsern
saab 90 aero t16 "kruttvogna"
projekt tråd

Billackerare
737 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
#15
Tack för alla kommentarer. big_smile
Ska kolla upp bilen ikväll så får vi se vad det kan vara för fel. Skriver i tråden igen så snart jag vet vad det är för fel.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Avstängd
914 Inlägg
24 februari 2009
#16
Jag sätter mina pengar på topp packningen

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

Herr
1 722 Inlägg
24 februari 2009
#17
Jag skulle iaf börja med att byta olja omedelbart.. gräddfärgad olja på locket är inte helt ovanligt, men att oljestickan är gräddfärgad, då är det ju garanterat nåt generalfel?

Förmodligen har topplockspackningen gått. Svårt när man inte är vid bilen, lycka till=)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
24 februari 2009
#18
LocKtar skrev:
Jag skulle iaf börja med att byta olja omedelbart.. gräddfärgad olja på locket är inte helt ovanligt, men att oljestickan är gräddfärgad, då är det ju garanterat nåt generalfel?

Förmodligen har topplockspackningen gått. Svårt när man inte är vid bilen, lycka till=)

aj då måste min topp packning varit trasig dom senaste 3000milen smile
850 blir sån oljestickan sitter så pass högt att kondensen lätt hamnar där
inget konstigt
om det varit toppackningen hade locket varit helt fullt med klägg dessutom när man då tittar ner på ena kammen så ska det vara vitt äkelkladd där oxå

Kör fort så hinner inget hända...

Billackerare
737 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
#19
Growe skrev:
LocKtar skrev:
Jag skulle iaf börja med att byta olja omedelbart.. gräddfärgad olja på locket är inte helt ovanligt, men att oljestickan är gräddfärgad, då är det ju garanterat nåt generalfel?

Förmodligen har topplockspackningen gått. Svårt när man inte är vid bilen, lycka till=)

aj då måste min topp packning varit trasig dom senaste 3000milen smile
850 blir sån oljestickan sitter så pass högt att kondensen lätt hamnar där
inget konstigt
om det varit toppackningen hade locket varit helt fullt med klägg dessutom när man då tittar ner på ena kammen så ska det vara vitt äkelkladd där oxå

Det ligger nog någonting i det. Anledningen till att det hade försvunnit lite kylarvätska var att en klämma var trasig och där kom det ut lite kylarvätska därav minskningen. Sedan så är det nog som Growe skriver ovan att det handlar om kondens. Locket var som sagt heller inte kladdigt så jag kan nog andas ut.

Tack för alla kommentarer/tips/gissningar/osv som jag har fått. Känns bra att veta till nästa gång som något börjar krångla. big_smile
Senast redigerat av Youngblood (24 februari 2009)

Corrado VR6R 3.0 Turbo

86 Inlägg
24 februari 2009
#20
Brukar inte kylsystemet bilda ett jäkla övertryck då topppackningen gått? Slangarna blir stenhårda och spottar ur sig vatten?



Sök