bjornt skrev:
låna en kompressionsmätare och kolla, då vet du säkert om packningen gått!
inte ens med komptest kan man veta om packningen har gått
den kan gå sönder på flera olika sätt
dels mellan vatten och cyl
olja och cyl
vatten och olja
enda sättet är att göra komptest och kolla efter avgaser och oljerester i vattnet
men eftersom det är en volvo 5:a så betyder inte olja i vattnet och tvärsom att packningen har gått
då olje och vattenkylaren är kombinerad och går väldigt ofta sönder
har själv råkat ut för det på min 855:a det började med att bilen stog och gick på tongång när polaren frågar vad det är för vitt som kom rinnande efter backen
så jag öppna huven vitt som fan runt kärlet
så det var bara att dra hem bilen
på morgonen så beslutade jag mig för att kolla lite
men då var kärlet tomt
så tog mig en titt på stickan och jäklar va olja jag hade ..eller inte
jag fick typ 5liter vatten i oljetråget
allt pga en liten spricka i oljekylaren
derför är det nog ganska vättigt att kontrollera alla andra saker innan man river en topp
som måste lämnas in på planing och kostar en hel del att bara byta packning
finns nog ganska många som rivit sin topp helt i onödan pga okunskap