3270
Sök

Oljan ser ut som (grädd)cola glass i min V70!!!

herr
321 Inlägg
24 februari 2009
#21
låna en kompressionsmätare och kolla, då vet du säkert om packningen gått! smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
24 februari 2009
#22
bjornt skrev:
låna en kompressionsmätare och kolla, då vet du säkert om packningen gått! smile

inte ens med komptest kan man veta om packningen har gått

den kan gå sönder på flera olika sätt

dels mellan vatten och cyl
olja och cyl
vatten och olja


enda sättet är att göra komptest och kolla efter avgaser och oljerester i vattnet

men eftersom det är en volvo 5:a så betyder inte olja i vattnet och tvärsom att packningen har gått
då olje och vattenkylaren är kombinerad och går väldigt ofta sönder

har själv råkat ut för det på min 855:a det började med att bilen stog och gick på tongång när polaren frågar vad det är för vitt som kom rinnande efter backen
så jag öppna huven vitt som fan runt kärlet
så det var bara att dra hem bilen
på morgonen så beslutade jag mig för att kolla lite
men då var kärlet tomt
så tog mig en titt på stickan och jäklar va olja jag hade ..eller inte
jag fick typ 5liter vatten i oljetråget
allt pga en liten spricka i oljekylaren

derför är det nog ganska vättigt att kontrollera alla andra saker innan man river en topp
som måste lämnas in på planing och kostar en hel del att bara byta packning

finns nog ganska många som rivit sin topp helt i onödan pga okunskap

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
24 februari 2009
#23
Bargis skrev:
Brukar inte kylsystemet bilda ett jäkla övertryck då topppackningen gått? Slangarna blir stenhårda och spottar ur sig vatten?

det förutsätter att vatten och cyl har gått så inte packningen har gått på något annat ställe

Kör fort så hinner inget hända...

86 Inlägg
24 februari 2009
#24
Growe skrev:
Bargis skrev:
Brukar inte kylsystemet bilda ett jäkla övertryck då topppackningen gått? Slangarna blir stenhårda och spottar ur sig vatten?

det förutsätter att vatten och cyl har gått så inte packningen har gått på något annat ställe

Ett enkelt sätt i felsökningen är att kolla kompet och klämma lite på slangarna.
Är det normalt så kan man fortsätta felsökningen. Utan att utesluta packningen?


Egenföretagare
40 Inlägg
25 februari 2009
#25
Youngblood skrev:
Hrm.. smått desperat rubrik kanske. roll

I alla fall, häromdagen så blinkade en varningslampa till på instrumentbrädan i min Volvo V70 Cross Country -98. Kollade upp symbolen och det var som jag trodde, symbolen indikerade på att det var för lite vätska i expansions kärlet. Så idag fyllde jag på kylarvätska och tänkte passa på och kolla oljan på samma gång.
Det blev en ny erfarenhet för mig. Oljan på stickan såg verkligen inte ut som olja. Det såg mera ut som grädd kola glass.. typ "dulce de letche".

Hörde med en kompis som trodde att det var vatten i oljan. Han sa själv att han inte är någon "expert" på Volvo men det var i alla fall det första han kom och tänka på. Han visste inte hur oljekylningen, ev vattenkyld turbo o.dyl. fungerade på Volvo ifall det kanske kunna vara någon läcka någonstans. Annars så var han väl ganska säker på att det är topplockspackningen som har gått sönder.

Så.. finns det någon som känner igen problemet eller som vet på en gång vad det är som är fel???

Jag är mycket tacksam för svar. smile

tjena. bara en liten fråga,  såg det ut som glass inom mätområdet för oljan?.. eller bara resten av stickan?.. om det är inom området för oljenivån så att själva oljan är grädde då är det inte bra då är det mkt vatten i oljan.. men då borde det letat sig upp till ventilgalleriet.. isf kan kylaren eller toppackningen vara boven..  men som jag misstänker är att det bara är på den övre delen av stickan, och då behöver du inte oroa dig. som nån mer har skrivit så är det bara vanlig kondens som ofta blir vid småkörningar vid kall väderlek.. och nån skrev att det kan vara turbon,, det finns inte en chans.. helt olika kanaler så det är ingen fara.

MVH//Marcus


Bmw<3
340 Inlägg
26 februari 2009
#26
är nästan 100% på att det är toppackning.

Ett enkelt sätt att felsöka är ju att kompressions testa. Eller öppna kylar locket och kolla om vattnet bubblar om det gör det får den in tryck i kylarvattnet =toppackningen är kass (funkar att kolla på detta sätt i
bmw:s motorer)
Senast redigerat av bearrr (26 februari 2009)


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
26 februari 2009
#27
bearrr skrev:
är nästan 100% på att det är toppackning.

Ett enkelt sätt att felsöka är ju att kompressions testa. Eller öppna kylar locket och kolla om vattnet bubblar om det gör det får den in tryck i kylarvattnet =toppackningen är kass (funkar att kolla på detta sätt i
bmw:s motorer)

100% att det inte är det smile
för som sagt då har jag packningsras ibland på min 850 oxå brukar t.o.m se lite vitt på insidan av oljelocket ibland och stickan smile

Kör fort så hinner inget hända...

Egenföretagare
40 Inlägg
27 februari 2009
#28
bearrr skrev:
är nästan 100% på att det är toppackning.

Ett enkelt sätt att felsöka är ju att kompressions testa. Eller öppna kylar locket och kolla om vattnet bubblar om det gör det får den in tryck i kylarvattnet =toppackningen är kass (funkar att kolla på detta sätt i
bmw:s motorer)

helt omöjligt att säga då vi inte vet om det är I oljan eller bara ovanför mätområdet DVS att olja är fin...

MVH


1 Inlägg
20 januari 2010
#29
Hej! Jag vet vad det är!

Jag hade nämligen ont om kylarvätska i min bil. När jag kom till macken för att köpa mer så undrade om jag ville ha röd eller blå kylarvätska. När jag frågade vad det spelade för roll sa det att det kunde reagera med varandra om man blandade sorterna och det då skulle se ut som grädde.

Tyvärr frågade jag inte hur alvarligt det då skulle bli.

MVH David

5 198 Inlägg
20 januari 2010
#30
breed skrev:
Hej! Jag vet vad det är!

Jag hade nämligen ont om kylarvätska i min bil. När jag kom till macken för att köpa mer så undrade om jag ville ha röd eller blå kylarvätska. När jag frågade vad det spelade för roll sa det att det kunde reagera med varandra om man blandade sorterna och det då skulle se ut som grädde.

Tyvärr frågade jag inte hur alvarligt det då skulle bli.

MVH David

Nu va det ju inte kylarvätskan som va gäggig utan oljan

3 295 Inlägg
Golle
448 Inlägg
20 januari 2010
#32
breed skrev:
Hej! Jag vet vad det är!

Jag hade nämligen ont om kylarvätska i min bil. När jag kom till macken för att köpa mer så undrade om jag ville ha röd eller blå kylarvätska. När jag frågade vad det spelade för roll sa det att det kunde reagera med varandra om man blandade sorterna och det då skulle se ut som grädde.

Tyvärr frågade jag inte hur alvarligt det då skulle bli.

MVH David

Hur hittar ni så här gamla trådar? Killen skrev detta i februari förra året....

James May: In other news.... I've fitted a fan!


Sök