3810
Sök

Storlek på luftfilter saab 9000 cse

167 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
Hejsan. Har en saab 9000 cse 2.3 t.
Sitter original luftfilter i men jag hade tänkt fixa ett öppet och sätta dit imorgon.
Det jag undrar är hur stor diameter det ska va på filtret och om ja behöver ngt extra rör för att få det att passa. Tacksam för svar snarast.

2 164 Inlägg
25 februari 2009
saababenni skrev:
Hejsan. Har en saab 9000 cse 2.3 t.
Sitter original luftfilter i men jag hade tänkt fixa ett öppet och sätta dit imorgon.
Det jag undrar är hur stor diameter det ska va på filtret och om ja behöver ngt extra rör för att få det att passa. Tacksam för svar snarast.

http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_f … _air.shtml

MVH

103 Inlägg
25 februari 2009
Montera det så att det går ut genom det lilla hålet vid framskärmen, men ta inte bort hasplasten under då det kan suga in grus o skit!

montera bort den gamla luftboxen o allt därtill också.

167 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
Tack.. Filter är beställt..

167 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
Som jag skrev för ett tag sen så är filter inhandlat och då har jag en fråga som ja vill ha svar på från ngn som har monterat på en saab 9000 cse 2.3 t..

Om man ska montera et filter i bilen, måste man hissa upp bilen eller är det bara till att plocka väck det gamla och på med det nya? En polare till mig sa att ja måste hissa upp och plocka av plastkåpan under för att komma åt.
Tacksam för svar snarast.

5 710 Inlägg
4 mars 2009
saababenni skrev:
En polare till mig sa att ja måste hissa upp och plocka av plastkåpan under för att komma åt.

Det stämmer, du måster demontera hela burken och det går bara genom att ta av plasten undertill..
Kollar du där du köpte det finns det en monteringsbeskrivning.

MVH Jonas
..............

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
4 mars 2009
jonTe skrev:
saababenni skrev:
En polare till mig sa att ja måste hissa upp och plocka av plastkåpan under för att komma åt.

Det stämmer, du måster demontera hela burken och det går bara genom att ta av plasten undertill..

Jag hade en 9000 Turbo -87a, och i Haynes-boken stog det att man var tvungen att montera bort plastkåpan undertill och hissa upp bilen. "I helvete heller", sa min pappa och lyckades få loss burken genom att enbart öppna huven. Vet inte om det ser likadant ut i trådskaparens bil som i min, men jag lovar att det går att få ur den utan att hissa upp bilen. Det handlar bara om lite viljestyrka smile En av skruvarna är lite knepig att få loss uppifrån, men det bör inte vara några problem om du inte har tummen mitt i handen smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

167 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
Hehe nej vi får se.. Får väl ta och ge sig på det ngn gång när man orkar... Har dock fått lite andra problem med bilen just nu som ska åtgärdas först..

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
4 mars 2009
rickylicious skrev:
jonTe skrev:
saababenni skrev:

Vet inte om det ser likadant ut i trådskaparens bil som i min, men jag lovar att det går att få ur den utan att hissa upp bilen. Det handlar bara om lite viljestyrka smile

Ekvationen 40 cm genom ett hål på 15 är dålig helt klart. Inte ens med mkr vaselin funkar sånt bra tongue Ser helt annorlunda ut på en T5 motor iaf!
Antingen köper du ett filter med en anslutningsdiameter på 67mm tror jag det är och sen en bit rör med samma dimension, annars köper man ett fint litet kit smile
Burken ska ut neråt, du kommer inte undan!

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
5 mars 2009
bumpe skrev:
rickylicious skrev:
jonTe skrev:

Vet inte om det ser likadant ut i trådskaparens bil som i min, men jag lovar att det går att få ur den utan att hissa upp bilen. Det handlar bara om lite viljestyrka smile

Ekvationen 40 cm genom ett hål på 15 är dålig helt klart. Inte ens med mkr vaselin funkar sånt bra tongue Ser helt annorlunda ut på en T5 motor iaf!
Antingen köper du ett filter med en anslutningsdiameter på 67mm tror jag det är och sen en bit rör med samma dimension, annars köper man ett fint litet kit smile

Då ser det nog inte likadant ut smile Hålet var mindre än luftburken, men farsan lyckades med det på något konstigt jävla sätt. Tror du mig inte så kan jag visa plasten under, det är orört och oskruvat, och luftburken är borta - så den kan bara ha kommit ut en väg wink

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

167 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
rickylicious skrev:
bumpe skrev:
rickylicious skrev:

Då ser det nog inte likadant ut smile Hålet var mindre än luftburken, men farsan lyckades med det på något konstigt jävla sätt. Tror du mig inte så kan jag visa plasten under, det är orört och oskruvat, och luftburken är borta - så den kan bara ha kommit ut en väg wink

hehe om du nu säger att du har fått ut det utan att hissa upp och plocka väck kåpan undertill så borde det gå.. ska ge mig på detta imorgon lördag hade jag tänkt.. om ja pallar.. sitter och dricker öl nu så.. Benni

Sök