27 februari 2009
Trådstartare
Hej, i Tisdags morse denna veckan lämnade jag tanten på jobbet och när jag stannade till så började det helt plötsligt rassla lite från framvagnen, jag har slitna belägg fram och trodde det berodde på det i mitt yrvakna tillstånd.
Som jag minns det blev ljudet värre när jag svängde.
Iaf, när jag släppt henne och skulle köra därifrån kom jag inte mer än ett par hundra meter förrän allt havererade, rasslandet fanns hela tiden och bilen drev inte.
Första misstanken var att det var växellådan eller drivaxel/drivknut, kan dessvärre inte så mkt om bilar.
Ljudet kommer ifrån vänster fram, det rasslar så fort motorn är igång, slutar när jag frikopplar men kommer tillbaka så fort hjulen rullar, när jag bogserades hem lät det som att något lossnat och låg och släpade i marken, t.o.m. han som bogserade mig hörde det.
Har försökt kolla in lite och har sett att drivaxeln snurrar men den skakar lite, och det är inga problem med att byta växlar.
Detta får mig till att tro att det är drivknuten?
Har kollat på reservdelar och sett att det finns både inre och yttre drivknutar, men som sagt kan inte mkt om bilar, tycker inte om att skruva, gillar mer att titta på dom.
Nån som kan hjälpa mig att fastställa vad som är fel?..
Fråga gärna om ni undrar något så kan jag försöka svara.