Hur mycket brandfarlig vara får jag förvara?
Du får utan tillstånd förvara följande mängder för hushållets behov:
- 100 liter brandfarlig vätska (t.ex. bensin)
- 60 liter gasol
- 5 liter acetylen eller annan brandfarlig gas
Om du förvarar större mängder måste du söka tillstånd hos byggnadsnämnden i din kommun.
Hur vet jag om en vara räknas som brandfarlig?
Brandfarliga varor är märkta med symbolen längst upp på sidan.
Var får jag förvara brandfarlig vara?
Brandfarlig vara får förvaras på olika sätt beroende på om du bor i en- eller flerfamiljshus.
För enfamiljshus gäller:
Vindsförråd
Ingen förvaring
Fristående eller avskilt utrymme
Brandfarlig vätska, sprayburkar och i ventilerat utrymme gasolflaskor
Bostadsdel
Sprayburkar, gasolflaskor (högst P11 storlek, max 26 liter = 2 P11) och brandfarlig vätska i behållare av högst 10 liters volym.
Garage
Fordon med tank och reservdunk, sprayburkar, brandfarlig vätska och gasol skyddade mot påkörning
Källare
I ventilerat utrymme får sprayburkar, brandfarlig vätska och en gasolflaska förvaras.
Övrigt
I cistern får för husets uppvärmning dessutom 10m³ eldningsolja förvaras.
För flerfamiljshus gäller:
Vindsförråd
Ingen förvaring
Varje lägenhet
Sprayburkar, gasolflaskor av högst 5 liters storlek, brandfarlig vätska i behållare av högst 10 liters storlek.
Balkong
Gasolflaskor i högst P11 storlek och brandfarlig vätska i behållare av högst 25 liters storlek, gärna i ett ventilerat skåp.
Bostadsdel
Sprayburkar, gasolflaskor (högst P11 storlek, max 26 liter = 2 P11) och brandfarlig vätska i behållare av högst 10 liters volym.
Hobbylokal
Acetylen max 5 liter får hanteras i utrymme utanför bostaden, en gasolflaska och 25 liter brandfarlig vätska.
Garage
Fordon med tank och reservdunk. I garage i bottenvåning till flerfamiljshus eller garage för flera bostäder får ingen förvaring av brandfarlig gas eller vätska ske.
Källarförråd
Ingen förvaring
I fristående gemensamhetsgarage får brandfarlig vätska förvaras endast om det är oåtkomligt för obehöriga. Förvaring av brandfarlig gas är ej tillåten.
Hur skall jag märka ut att jag förvarar brandfarlig vara?
Om du förvarar brandfarlig vara i ett utrymme skall utrymmet skyltas. Skyltningen utföres med nedanstående skylt som placeras antingen på utsidan av dörren, eller nedtill på dess insida.
Källa: Räddningstjänsten
Fråga:
Jag undrar hur lång lagring av besin i en dunk eller tank påverkar besinens egenskaper, går motorn lika bra eller tappar man effekt om bensinen har stått i en dunk eller tank ett halv år?
Svar:
Bensin som står i tätslutande kärl och med jämn temperatur kan lagerhållas i flera år. Problemet med lagring av bensin är dock att kärlet oftast inte är tätslutande t.ex en båttank/gräsklippartank/biltank. Då kan lite av det butan man har i bensinen dunsta av. Butanet är till för att man skall kunna få tillräckligt med gasblandning så att tändstiftet kan antända bensinen. Alltså, det som händer med 'gammal' bensin är att motorn blir svårstartad och inget annat. Effekten påverkas ej.
Med vänlig hälsning
OK-Q8 AB
Teknisk Service & Utveckling
Senast redigerat av larsson.m (27 februari 2009)
V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
V70XC 2.4T -01
0
0
0
0