2303
Sök

ABS Lampa Audi a4 tsq -00

42 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
Hej!

jag har ett problem.
Min ABS lampa lyser/blinkar direkt jag vrider på nyckeln, ibland när de varit riktigt kallt så fungerar de utan problem ett litet tag sen börjar de lysa/blinka igen under färd.

har varit på verkstad, dom kunde inte läsa genom sin OBD? dosa. och trodde de var ABS styrboxen.
men tänkte om de kan vara något annat lätt fel.

tacksam för svar fick 2 på besiktning:(

Mvh Jocke

Turbo!

646 Inlägg
27 februari 2009
Hade exakt samma problem på min a4 i sommras, mitt problem var att 2 st givare var trasiga samt en st abs-krans! Detta problem yttrade sig på samma sett som ditt och det gick inte att läsa felokder för att programmen får ingen kontakt med din styrdator.

Då hävdar många verkstäder att abs styrenheten att e kass och dom bill byta ut den mot en större summa pengar som är lite roligare att lägga på annat.

Jag gjorde så här att jag kopplade loss samtliga givar kontakter och mätte upp resistansen (kontaktstyckerna fram sitter i hjulhuset, bak sitter dom under sätet) Resistansen skall ligga på 1000 - 1200 ohm +- lite.
Visar det mer eller inget så är dom kassa, och skall du köpa nya så rekommenderar jag starkt ebay.de då det finns firmor som säljer orginal prylar för en bråkdel av summan jämfört med firmorna i Sverige.

Skulle det vara så att vänster givare fram samt höger givare bak är sönder så kan det vara så illa att styrdatorn för abs:en e kass dock inget måste! Visar båda givarna fel så är det inbyggt i styrenheten att det skall indikera att boxen behöver bytas dock så är inte fallet så alltid. Enligt V.A.G själva!

Jag hade tur i oturen och fick det felet och alla man frågade sa att det e bara å byta boxen men så träffade jag en mekaniker som sa att jag skulle testa att mäta fram resistansen på samtliga givare samt gå över alla kransar och kolla så att det inte var några sprickor eller för mycket rost på dom då det kan ge fel avstånd till givarna och då tänds lampan automatiskt i kupen.

Så till slut mät alla givarna, Värderna skall ligga inom 1000-1200 ohm är dom hela så gå vidare med att kolla dina kransar och gör rent dom! Skulle inte det hjälpa så går det att tvinga sig in i absboxen via obd uttaget, lyckades göra det på en verkstad där jag kunde utläsa mina koder fast dom på V.A.G sa att det inte skulle vara möjligt!

Till sist är alla givare hela samt kransar då är det dags att kolla boxen, skulle den vara kass så behöver den inte alltid bytas ut utan det går att laga den för nån tusing! Finns firmot både i Sverige och i staterna som gör det billigt och skriftlig garanti på det!

Hoppas detta hjälper lite, är det något du undrar så bara fråga på. Hade själv ett helvete med just detta problem innan jag fick bukt på det!

Mvh Mikael

Edit:Stavfel, lite trött efter jobbet idag smile
Senast redigerat av Camitz (27 februari 2009)

42 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
Tack så himla mycket för de svaret!

Då är de fram med mätsticka nu då smile

Turbo!

43 Inlägg
28 februari 2009
jag hade samma fel på min a4 också.. en givare på vardera sida bak och abs kransarna såg ut typ som ett drink paraply:P det är inget som är dyrt att laga

385 Inlägg
1 mars 2009
var ute och körde tjejens audi 80 och fick ställa mej på bromsen hårt sen lyste den hela vägen hem! prova stänga av och starta den snabbt och lyste fortfarande men sen dagen efter hade den slocknat men lyser till ett litet tag när man vridit om startat bilen!

börn i varje hörn är fett rätt;)

103 Inlägg
26 januari 2011
Jag gjorde så här att jag kopplade loss samtliga givar kontakter och mätte upp resistansen (kontaktstyckerna fram sitter i hjulhuset, bak sitter dom under sätet) Resistansen skall ligga på 1000 - 1200 ohm +- lite.
Visar det mer eller inget så är dom kassa, .

Hej

Jag undrar om du hade bilen igång eller inte när du gjorde mätningen???

Har problem med min Audi a4 95 av att ABS lampan lyser och att det bara är vanliga "tryck" bromsar då ABS lampan lyser och har snart bes på den.

Har även ett problem till, har kört me lysande ABS lampa hela vintern då jag inte haft lust att ligga i en kall verkstad, Problemet är att nu har det börjat att låta från Höger fram typ : vrommm vom vromm med fina mellan rum och det ökar i hastighet så bilen okså gör det.....Blir inte klok på va det är asså....
Tackar för svaren och ditt inlägg:P

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
26 januari 2011
man ohmmäter givarna genom att snurra på hjulet och då ska motståndet variera.. helt enkelt.

CalibraDanne
27 januari 2011
jag hade samma fel och löste det på så sätt att jag öppnade en lucka på abs-styrenheten och plockade bort två reläer och stoppade tillbaka dom igen. Men min är årsmodell 96. Kanske inte är lika

103 Inlägg
27 januari 2011
Okej och det funka efter det att du tagit bort reläerna å satt till baka dom då? Ja är det en audi a4 sedan så är dom likadana fast du har nog 1,8T medans jag har 2,6 V6an i min.

Tackar för ovanstående svar:D

CalibraDanne
27 januari 2011
jag har inte 1.8T utan bara 1.8. Men du kan ju kolla upp det. Nåt av reläerna kan ju vara trasiga. Jag kunde inte heller koppla in datorn i obd uttaget. Visade sig vara en säkring som hade gått.

103 Inlägg
27 januari 2011
okej:D nä har inte testat att koppla upp mej än för har ingen så utrustning själv så ska se om jag kan hitta det själv för det blir nog billigare så:D det blev det iallafall när jag byta växellådan på audin helt själv:D

tack:D

Sök