3879
Sök

Fototävling: Inför Årets Gorg-fotograf 2010! TEMAOMRÖSTNING! sid. 42

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
28 oktober 2009
2

13

15

Supernice bilder fler som e fina men dessa tyckte jag va bäst

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
180 Inlägg
28 oktober 2009
1. Bild nr 12
2. Bild nr 2
3. Bild nr 9

Evert | Martin

fotointresserad
2 307 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
jagarbosse skrev:

sen undrar jag vilken årstid garagebilden speglar? det vara ett sjuhelsickes  konstig land det där i sånna fall.

Förklaringen jag fick med till den var "Höst/Vinter - Bilarna inställda i garagen redo att rivas och byggas om inför nästa år."
Kände att den kanske var tveksam och att folk skulle börja fundera en massa men är tänkte att är det så att folk inte anser att det passar in till omgången så röstar de väl inte heller. Jag tycker förklaringen tog ut sin rätt, kanske att jag skulle ha lagt upp den direkt med bilden istället däremot..?

Wtf do you want?!
234 Inlägg
28 oktober 2009
1) 2
2) 13
3) 15

You'll always walk alone!

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
28 oktober 2009
1) 13
2) 12
3) 11

Sen måste jag passa på att fråga er som kan foto mer, om man ser bild 12 så är halva bilden färg, halva gråskala, hur gör man den inställningen i kameran? Det lär jag mig gärna. smile

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
457 Inlägg
28 oktober 2009
1. 12
2. 2
3. 11

Man skall behandla andra som man själv vill bli behandlad...

Bilentusiast
489 Inlägg
28 oktober 2009
sirmiro skrev:
1)
Sen måste jag passa på att fråga er som kan foto mer, om man ser bild 12 så är halva bilden färg, halva gråskala, hur gör man den inställningen i kameran? Det lär jag mig gärna. smile

det finns inga sånna inställningar i kameran.

Färg, svartvitt och sephia(brun) är "standard"-inställningar i dom flesta systemare.
Detta är efterarbete i något bildprogram.
Det är väldigt simpelt att göra. Man drar bara ner satureringen på dom färger man inte vill ha med.
även #2 ser ut att vara gjord på samma sätt.

kör Golf LX -83, 1,6 med godis

KOMETFOTO
2 247 Inlägg
28 oktober 2009
jagarbosse skrev:
sirmiro skrev:
1)

Färg, svartvitt och sephia(brun) är "standard"-inställningar i dom flesta systemare.
Det är väldigt simpelt att göra. Man drar bara ner satureringen på dom färger man inte vill ha med.

Var det ok med sådan typ av redigering?
Det är ju rätt effektfullt att ha vissa delar i bilden i färg men resten i svartvitt men då blir ju bilden manipulerad om man ska gå efter fotosidans regler?

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto

Bilentusiast
489 Inlägg
28 oktober 2009
2002tii skrev:
jagarbosse skrev:
sirmiro skrev:
1)

Det är ju rätt effektfullt att ha vissa delar i bilden i färg men resten i svartvitt men då blir ju bilden manipulerad om man ska gå efter fotosidans regler?

enligt dom regler vi har här, vilka är väldigt lika fotosidans regler, så tolkar jag det mer som att man tar bort eller lägger till konkreta objekt. t.ex.  lyktstolpar, människor, himlen utanför rutan osv.
När man saturerar bort färger ser jag inte som en manipulering.

då bör man inte få öka saturering, eller göra om till s/v heller.
my 2 cents. smile

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
28 oktober 2009
1. 12 -  Den bilden som enligt mig både är hyyyfsat snygg och har väldigt mycket av temat i sig.
2. 2 - Snyggaste bilden, men inte helt klockrent tema, det röda på marken skulle ju kunna vara nåt annat än löv.
3. 11 - Ganska skön komposition samt att temat är ganska väl inprintat i den här bilden. Dock inte helt snygg bild ändå. Men ändå bättre än dom andra (när det gäller att få en snygg bil MED mycket av temat i sig)

2002tii skrev:

Skulle vi gå efter såna regler så skulle inte nån av mina bilder få vara med i tävlningen. Även fast iofs det mest av min redigering är typ som ACRs reglage, bara aningen kraftigare och med mer kontroll i. För övrigt tycker jag att STOR del av en bra bild har mycket med efterbehandlningen att göra.
Eller ska vi låta kameran och eventuell annan utrustning göra 95% av jobbet eller ska vi blanda in lite annan sorts skillz i det hela också?

Whine whine!

977 Inlägg
28 oktober 2009
1. 2
2. 15
3. 11

KOMETFOTO
2 247 Inlägg
28 oktober 2009
1. 13
2. 1
3. 8

Följ Kometfoto via fejjan http://www.facebook.com/#!/Kometfoto

Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
29 oktober 2009
jagarbosse skrev:
2002tii skrev:
jagarbosse skrev:

enligt dom regler vi har här, vilka är väldigt lika fotosidans regler, så tolkar jag det mer som att man tar bort eller lägger till konkreta objekt. t.ex.  lyktstolpar, människor, himlen utanför rutan osv.
När man saturerar bort färger ser jag inte som en manipulering.

då bör man inte få öka saturering, eller göra om till s/v heller.
my 2 cents. smile

Om det inte finns i kameran så ska det ju vara diskvalificering. :S
Att lägga en mask i fotoprogram och göra om kan till och med jag, men då ska ju bilden inte vara med här, då detta handlar om hanteringen vid kameran. Vi har ju diskuterat antal exponeringar för bilder osv, då ska ju inte redigerade bilder få vara med enligt mig.

Bilentusiast
489 Inlägg
29 oktober 2009
sirmiro skrev:
Att lägga en mask i fotoprogram och göra om kan till och med jag, men då ska ju bilden inte vara med här, då detta handlar om hanteringen vid kameran. Vi har ju diskuterat antal exponeringar för bilder osv, då ska ju inte redigerade bilder få vara med enligt mig.

man lägger ingen mask för att få fram en enstaka färg. Om man inte vill gödsla mer tid än nödvändigt. (i det här fallet).

men så är det så här också, att om man ska gå enbart efter vilka funktioner som finns i kameran, så har vi 2 problem.

1. dom som inte har den där dyra systemaren har förmodligen inte samma funktioner i kameran som dom som har den där dyra.
2. Att manipulera bort kamerautrustning från bilden ÄR tillåtet. Detta ska också bort då.

det funkar inte. då kommer den här tråden gå i graven. Men tyvärr är det väl så med sånna här saker.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
29 oktober 2009
jagarbosse skrev:
sirmiro skrev:

man lägger ingen mask för att få fram en enstaka färg. Om man inte vill gödsla mer tid än nödvändigt. (i det här fallet).

men så är det så här också, att om man ska gå enbart efter vilka funktioner som finns i kameran, så har vi 2 problem.

1. dom som inte har den där dyra systemaren har förmodligen inte samma funktioner i kameran som dom som har den där dyra.
2. Att manipulera bort kamerautrustning från bilden ÄR tillåtet. Detta ska också bort då.

det funkar inte. då kommer den här tråden gå i graven. Men tyvärr är det väl så med sånna här saker.

Jag tror det största hotet mot denna tråd är att bilder går genom PS (eller liknande) och det slutar med att den som har mest tid vid datorn och inte den som tar bäst bilder blir belönad. Det jag har tyckt varit bra med denna tråd som gjort att jag följt den är att det inte ska vara massa pill i datorn, utan man tar en bild och sen upp med det.

Sök