3016
Sök

Framvagnsproblem 855R? blir galen.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
30 mars 2009
kolla alla bussningar, kuddar, motor/vxl låds fästen, smörj alla gummin med 5-56/multi, wd-40, är det nått torrt gummi så brukar dom bli tysta om man smörjer dom..
Mvh
Senast redigerat av tal0n (30 mars 2009)

Lastbilförare\maskinist
20 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
njaaa... nu har jag vart inne på porsche verkstan... felsökt, inge fel på några kuddar såg riktigt fint ut enligt dom! dock lutar det åt att det kan vara inre drivknut plus stödlagret på drivaxeln... fan om det skulle vara det kostar runt 5 tusen pix på volvo... (komplet drivaxel) fan inge roligt!

Fullt hjulspinn eller låst!

PULVERLACKERAR
605 Inlägg
5 april 2009
Har liknande problem med min bil och jag lider med dig...har fan bytt allt och det blir aldrig bra...
Förmodligen är det inre drivknutarna som skall bytas eller ha lite nytt fett...
Eller så är din drivaxel som har fått sig en smäll...
Kolla med mekonomen och skit i volvo..
Jag anser att volvo tar för mycket för det jobb dom gör..
Felsökningsavgifter osv...
Men du kan alltid få ett prisförslag hos din verkstad..

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack

Lastbilförare\maskinist
20 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
Men ska man köpa inre drivknut\stödlager finns det bara på volvo.... och då säljs den bara komplett ca 4800-5000 pix bara för delen! dock kan jag ju inte vara hundra på att det är den det e fel på! och bytet fixar jag ju själv.. får prova och fätta in, annars e det bara o riva ned!

982 Inlägg
5 april 2009
fjäderbenslagringen ?

PULVERLACKERAR
605 Inlägg
5 april 2009
gimpen skrev:
Men ska man köpa inre drivknut\stödlager finns det bara på volvo.... och då säljs den bara komplett ca 4800-5000 pix bara för delen! dock kan jag ju inte vara hundra på att det är den det e fel på! och bytet fixar jag ju själv.. får prova och fätta in, annars e det bara o riva ned!

Vad jag vet så är det bara volvo som har utbytes drivknut...
Till mig sa dom att dom inte går att köpa nya utan att dom sätter din gamla från en annan bil....
Låter lite sjukt...

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack

Lastbilförare\maskinist
20 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
fy fan de har dom inte sagt åt mig.... men i och för sig kunde dom inte änns säga vilken model på motor o låda min bil har enligt dom sitter det m56 låda och är tydligen en t4:a hehehehe idioter.

Lastbilförare\maskinist
20 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
nu så... enligt bilia södertälje så kostar en ny drivaxel ca:5000, och med pant på den gammla Ca:3700. och man får nya grejjor! men dom vill felsöka helst. dom tycker inte om att man ska skruva själv!
men som sagt är jag inte hundra på att det är den... mest troligt dock!

PULVERLACKERAR
605 Inlägg
8 april 2009
gimpen skrev:
nu så... enligt bilia södertälje så kostar en ny drivaxel ca:5000, och med pant på den gammla Ca:3700. och man får nya grejjor! men dom vill felsöka helst. dom tycker inte om att man ska skruva själv!
men som sagt är jag inte hundra på att det är den... mest troligt dock!

Vad tar dom för en felsökning? yikes

Lastbilförare\maskinist
20 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
Södertälje tar från 500 till 1500, beror på hur långt dom måste skruva..

Lastbilförare\maskinist
20 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
Nu har jag felsökt så långt jag kan.. så 99% säkert indre drivknut + stödlager.
beställde i förra veckan 6200+ blir notan. dock är den restad kommer först 5 maj
ska passa på o byta oljan i diffen\lådan på samma gång.

är det nån som har nån vettig invändning mot detta!?

Lastbilförare\maskinist
20 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
faaan....! nu har jag bytt drivaxeln..... men är missljudet väck!? NEJ! jag förstår ingenting....
men jag vet ju att det inte e den nu..... 6300 kr senare!
var färdig att sjösätta bilen imorse, om man säger så!

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 maj 2009
Det är inte en dålig fjäderbenslagring eller nåt med ena dämparen/fjädern?
Framvagnen vill ju resa sig vid gaspådrag, skulle även kunna förklara oljudet vid svängandet, när fjäderupphängningen rör sig...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Lastbilförare\maskinist
20 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
jo... det kan det vara, men ljudet låter så konstigt har kännts långsökt. finns inte så mycket mer som kan låta nu. har bytt allt utom hjulager o fjäderbenslagringen... men hjullagret är fint.

719 Inlägg
9 maj 2009
Kolla skölden vid bromsskivan, den kan ge rätt mkt konstiga ljud när den ligger imot.
Kontrollera även dina subframebussningar

429 Inlägg
9 maj 2009
Du värkar har gjort det mästa i framvagnen...
Testa att plocka bort multiribbremmen, den till generatorn,ac,servo och kör en sväng.
Detta är väldigt långsökt men kan vara som så att lagret till servopumpen(ev.generatorn) är kass men då borde det låta/tjuta vid normal körning med tycker man.
Men det är inte svårt att ta bort den och testa skadar inte.
Glöm inte att rita upp på ett papper hur den sitter innan du tar bort den och kör inte förlångt ifall batteriet tar slut tongue
Senast redigerat av jonas 740 (9 maj 2009)

406 Inlägg
9 maj 2009
gimpen skrev:
njaaa... nu har jag vart inne på porsche verkstan... felsökt, inge fel på några kuddar såg riktigt fint ut enligt dom! dock lutar det åt att det kan vara inre drivknut plus stödlagret på drivaxeln... fan om det skulle vara det kostar runt 5 tusen pix på volvo... (komplet drivaxel) fan inge roligt!

Japp var det jag mistänkte. Jag tror det är inre drivknuten:P Vett att min pappa hade något liknande fel på hans v70 och då ver det tydligen något gummi till fjädern han var tvungen att byte.

MvH Glenn Wiberg

Performance meck
342 Inlägg
23 december 2009
DJeXCute skrev:
gimpen skrev:

Japp var det jag mistänkte. Jag tror det är inre drivknuten:P Vett att min pappa hade något liknande fel på hans v70 och då ver det tydligen något gummi till fjädern han var tvungen att byte.

gummit till fjädern är sjuka på v70.

hur går det med bilen fått någon ordning påt?

Mvh viktor

947 Inlägg
23 december 2009
en kompis s70 skorrade då dom gasade på.. å det var övre motorfästet som spruckit under ventilkåpan. Själva kudden var hel men fästet där under fick dom svetsa eller hur dom gjorde..

Sök