2641
Sök

Volvo toppar

303 Inlägg
24 mars 2006
Trådstartare
#1
Hej...

Undrar om någon hade någon lista eller kunde sammanställa:

Vilka toppar som sitter på vilka motorer (B230). I synnerhet vad har 16v toppen för beteckning?? Är det den som kallas för 530?

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.

608 Inlägg
24 mars 2006
#2
Polluxe skrev:
Hej...

Undrar om någon hade någon lista eller kunde sammanställa:

Vilka toppar som sitter på vilka motorer (B230). I synnerhet vad har 16v toppen för beteckning?? Är det den som kallas för 530?

nej 530 är inte 16 ventilers toppen.530 är en av de vanligare 8v topparna.vet tyvärr inte va 16ventilers toppen har för beteckning.
men finns oxå:
160
398
530
531
405
som e 8ventilers toppar vet inte exakt vilka som satt på va för motor.405an va på b23e iallafall.och 531an e en nyare version av 405an.

old volkswagens never die,they just get lower:D

303 Inlägg
24 mars 2006
Trådstartare
#3
jens volvo in sports skrev:
Polluxe skrev:
Hej...

Undrar om någon hade någon lista eller kunde sammanställa:

Vilka toppar som sitter på vilka motorer (B230). I synnerhet vad har 16v toppen för beteckning?? Är det den som kallas för 530?

nej 530 är inte 16 ventilers toppen.530 är en av de vanligare 8v topparna.vet tyvärr inte va 16ventilers toppen har för beteckning.
men finns oxå:
160
398
530
531
405
som e 8ventilers toppar vet inte exakt vilka som satt på va för motor.405an va på b23e iallafall.och 531an e en nyare version av 405an.

Thnx

16v toppen verkar vara rätt "anonym" neutral    531:an är ju en 8v turbotopp.. Undrar varför just denna är så vanlig  av trimmare/trimfirmor.. Hmms

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.

608 Inlägg
24 mars 2006
#4
va ja ha hört så om man har en orginal 530 topp och byter till en orginal 531 topp så får man 7hk till.kanalerna är bättre i 531an!

old volkswagens never die,they just get lower:D

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
24 mars 2006
#5
finns oxå 631, (inga förbränningsrum,sitter i kolvarna) och så ÄR INTE 531topparna  8v turbo som nån skrev, sitter ju oxå på b230fb/fr..
531 e bättre att "porta" pga den har mera gods som man kan bort vid polering.. samma 405..

Jajjemen!
1 512 Inlägg
24 mars 2006
#6
air_denka skrev:
finns oxå 631, (inga förbränningsrum,sitter i kolvarna) och så ÄR INTE 531topparna  8v turbo som nån skrev, sitter ju oxå på b230fb/fr..
531 e bättre att "porta" pga den har mera gods som man kan bort vid polering.. samma 405..

Den har väl rakare kanaler också.. på 530 svänger ju kanalen så skarpt.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

303 Inlägg
24 mars 2006
Trådstartare
#7
men frågan kvarstår.. wtf eher 16v toppen neutral   gudars

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.

Senator
323 Inlägg
27 mars 2006
#8
men du jens, sitter inte 160 topparna på b21:orna? eller?

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)

608 Inlägg
3 april 2006
#9
dr_weber skrev:
men du jens, sitter inte 160 topparna på b21:orna? eller?

jo de har du rätt i ,men dom passar på b23 och b230!borde inte haft de med i listan, har inte märkt sj att ja ha skrivi dit 160 toppen roll .bra att du märkte smile



och nej 531 är inte nån skilld turbotopp utan finns på nyare motorer i 700 och 900 serien som t.ex b230fb

tyvärr vet ja inte ännu va 16 ventilers toppen heter hmm .men en motor som har 16ventilers toppen heter t.ex om det är en b2,3l så heter den b234!
Senast redigerat av jens volvo in sports (3 april 2006)

old volkswagens never die,they just get lower:D

21 Inlägg
3 april 2006
#10
530 och 513 topparna sitter på B230 motorerna, 398 och 405 topparna sitter på B23 och B21. 160 topparna sitter för övrigt på gamla B21 motorerna. Och nu till den egentliga frågan:D. Toppen som sitter på B234 motorn alltså 16V:n heter 1001262.

10 287 Inlägg
4 april 2006
#11
Sedan finns det andra, ovanligare, 16V toppar till Volvos röda fyror:

- R-sport
- Raceman
- Denzel

/Göran

Polluxe skrev:
men frågan kvarstår.. wtf eher 16v toppen neutral   gudars

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Senator
323 Inlägg
11 april 2006
#12
Herr_Karlsson skrev:
530 och 513 topparna sitter på B230 motorerna, 398 och 405 topparna sitter på B23 och B21. 160 topparna sitter för övrigt på gamla B21 motorerna. Och nu till den egentliga frågan:D. Toppen som sitter på B234 motorn alltså 16V:n heter 1001262.

Heter inte dom topparna till b234 631? för det finns ju inga förbränningsrum i dom utan i kolvarna! eller har ja fel?
Senast redigerat av dr_weber (11 april 2006)

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)

10 287 Inlägg
11 april 2006
#13
Jepp, du har fel.

/Göran

dr_weber skrev:
Heter inte dom topparna till b234 631? för det finns ju inga förbränningsrum i dom utan i kolvarna! eller har ja fel?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

18 Inlägg
16 april 2006
#14
Gör det någon skillnad att bara byta från 530 till 631?

Senator
323 Inlägg
16 april 2006
#15
ingen aning.. har hört att 631 topparna ska va kassa jämfört med 531 så bättre sattsa på en sån.. men om du ska ha en 631:a så måste du ju fräsa ur kolvarna för på den toppen finns det inga förbränningsrum utan det finns i kolvarna!

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)

153 Inlägg
61 Inlägg
29 januari 2008
#17
yazzo skrev:
Gör det någon skillnad att bara byta från 530 till 631?

631.an sitter ju org på b230k motorn så jag skulle inte byta 530 mot 631.

The one and only
1 091 Inlägg
29 januari 2008
#18
Ztefan skrev:
yazzo skrev:
Gör det någon skillnad att bara byta från 530 till 631?

631.an sitter ju org på b230k motorn så jag skulle inte byta 530 mot 631.

631:an flödar bättre än en 530 fast man måste byta kolvar om man inte hade tänkt dieselkonvertera wink Kompet blir för högt och ventilerna kommer antagligen slå i kolvarna.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

104 Inlägg
26 november 2008
#19
är det 16v toppen från b234 som ni kallar 631??

16v toppen behöver avsvarvade kolvar eller om man kör b230 så ta vanliga orginal kolvar från 16v å stoppa i så funkar det ju, annars så kommer dom ta i kolvarn!

16v toppen har ju desutom väldigt mkt mera flöde! Så den e klart mkt bättre än en vanlig 531 topp.

16v satt det ju dessutom inte på en b230K motor, utan satt endast på b234 eller b204ft orginal

MVH Andreas

..:Landa_in_racing:..
850 Tdi och Projekt 745.
Kör RÄTT kör BRETT!

141 Inlägg
26 november 2008
#20
Landa_Racing skrev:
är det 16v toppen från b234 som ni kallar 631??

16v toppen behöver avsvarvade kolvar eller om man kör b230 så ta vanliga orginal kolvar från 16v å stoppa i så funkar det ju, annars så kommer dom ta i kolvarn!

16v toppen har ju desutom väldigt mkt mera flöde! Så den e klart mkt bättre än en vanlig 531 topp.

16v satt det ju dessutom inte på en b230K motor, utan satt endast på b234 eller b204ft orginal

MVH Andreas

631an har vell förbränningsrummet i kolvarna tror ja mvh niclas



Sök