3513
Sök

Ketchup-turbo på min s40 t4

Kyltekniker
166 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#1
Tjena.

Har för högt laddtryck på min bil. Känns som den laddar fullt hela tiden. Detta gav mig en böjd stake och vevlagerras, men detta är bytt nu. Måste fixa laddtrycket så det inte händer igen. Laddtrycksmätaren visar 1,5bar men tror den visar lite fel. 

Kan ägaren innan ha kopplat förbi magnetventilen kanske? Skruvat på wastegate? Mer förslag?

Mvh

3 714 Inlägg
2 mars 2009
#2
Skruva tillbaka WG stången då så borde du få lägre laddtryck

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Kyltekniker
166 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#3
bollen1986 skrev:
Skruva tillbaka WG stången då så borde du få lägre laddtryck

ja, men det är ju inte bara det som är problemet. tror magnetventilen är öppen hela tiden. får väl kolla lite själv även om jag inte kan mycket om turbo.

är magnetventilen den lilla dosan som de sitter 3 små vakuum/tryck-slangar i?  en går till turbo iaf. samt en elkabel för att stänga och öppna? dom är märkta med olika färger
Senast redigerat av bemve (2 mars 2009)

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 mars 2009
#4
Som kyltekniker måste du ju kunna läcksöka slangarna kring magnetventil samt WG-aktuator. rör sig WG när du trycksätter den?  koppla loss MV och blås genom den, tar det stopp så är den kass.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Kyltekniker
166 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#5
torpis skrev:
Som kyltekniker måste du ju kunna läcksöka slangarna kring magnetventil samt WG-aktuator. rör sig WG när du trycksätter den?  koppla loss MV och blås genom den, tar det stopp så är den kass.

först måste jag veta hur wastegaten ser ut, sen måste jag lokalisera magnetventilen. sen kan jag provtrycka och läcksöka. är nybörjare på bilar.

1 688 Inlägg
3 mars 2009
#6
bemve skrev:
torpis skrev:
Som kyltekniker måste du ju kunna läcksöka slangarna kring magnetventil samt WG-aktuator. rör sig WG när du trycksätter den?  koppla loss MV och blås genom den, tar det stopp så är den kass.

först måste jag veta hur wastegaten ser ut, sen måste jag lokalisera magnetventilen. sen kan jag provtrycka och läcksöka. är nybörjare på bilar.

Wastegatem sitter inbyggd i turbon på din bil, det är en tryck-klocka som sitter på utsidan turbon, med en stång som går in i avgashuset på turbon.
Skall gå en vakumslang från magnetventilen till tryckklockan.
En kort sammanfattning,  hittar du en liten svart pryl med 3 anslutningar, en som går till wastegaten, en till insuget och en till luftfiltersidan av turbon så har du hittat din magnetvetnil.
Senast redigerat av Losgard (3 mars 2009)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Kyltekniker
166 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
#7
Losgard skrev:
bemve skrev:
torpis skrev:
Som kyltekniker måste du ju kunna läcksöka slangarna kring magnetventil samt WG-aktuator. rör sig WG när du trycksätter den?  koppla loss MV och blås genom den, tar det stopp så är den kass.

först måste jag veta hur wastegaten ser ut, sen måste jag lokalisera magnetventilen. sen kan jag provtrycka och läcksöka. är nybörjare på bilar.

Wastegatem sitter inbyggd i turbon på din bil, det är en tryck-klocka som sitter på utsidan turbon, med en stång som går in i avgashuset på turbon.
Skall gå en vakumslang från magnetventilen till tryckklockan.
En kort sammanfattning,  hittar du en liten svart pryl med 3 anslutningar, en som går till wastegaten, en till insuget och en till luftfiltersidan av turbon så har du hittat din magnetvetnil.

Tack så mycket, nu blev allt lite klarare. Wastegatens stång har hoppat av pinnbulten X-antål gånger så vet vilken de är ;>
Senast redigerat av bemve (3 mars 2009)

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 mars 2009
#8
Nu är väl inte ladda ner rätt ordval, men försök att få tag på vadis. Volvos serviceprogram, där finns tydliga bilder på det mesta

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök