3896
Sök

Kapa fjädrarna själv ?

263 Inlägg
2 mars 2009
#21
Klart det funkar, har kapade fjädrar på min V70 och det funkar helt perfekt. Har haft det länge nu

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -

mulle mek
679 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#22
blacklin3 skrev:
r3zz1 skrev:
Volvo_Mannen skrev:

Inte fram, kapar man förmycket lossnar de där uppe med!

hade tänkt ta två varv fram och två varv bak. jag förstår hur man svetsar fast! men det där med klämman till bak  förstog jag inte riktigt.  och ingen berättar ju hur alla menar så svårt då och veta hur då jag aldrig sätt lr gjort något liknande.

Men jag la ju upp en bild i mitt galleri kika på den fattar du inte får jag väll ta en riktig bild imorgon^^

hahah jooo det va ju så jag menade. men jag förklarade väll inte tillräckligt bra tongue aja  så den ska bara hålla kvar fjäderbenet  på plats. går det inte  o göra samma sak på fram också ? har ingen svets :S

Gasar tills det Rasar !!!

Ugglan-racing
362 Inlägg
2 mars 2009
#23
r3zz1 skrev:
blacklin3 skrev:
r3zz1 skrev:

hade tänkt ta två varv fram och två varv bak. jag förstår hur man svetsar fast! men det där med klämman till bak  förstog jag inte riktigt.  och ingen berättar ju hur alla menar så svårt då och veta hur då jag aldrig sätt lr gjort något liknande.

Men jag la ju upp en bild i mitt galleri kika på den fattar du inte får jag väll ta en riktig bild imorgon^^

hahah jooo det va ju så jag menade. men jag förklarade väll inte tillräckligt bra tongue aja  så den ska bara hålla kvar fjäderbenet  på plats. går det inte  o göra samma sak på fram också ? har ingen svets :S

Jo men då måste du ju borra hål i fjäder skålen så du får egenom slang klämman!

How does dust taste sucker??

mulle mek
679 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#24
blacklin3 skrev:
r3zz1 skrev:
blacklin3 skrev:
Men jag la ju upp en bild i mitt galleri kika på den fattar du inte får jag väll ta en riktig bild imorgon^^

hahah jooo det va ju så jag menade. men jag förklarade väll inte tillräckligt bra tongue aja  så den ska bara hålla kvar fjäderbenet  på plats. går det inte  o göra samma sak på fram också ? har ingen svets :S

Jo men då måste du ju borra hål i fjäder skålen så du får egenom slang klämman!

jaa jag vet tongue  får ta  o göra det då .  tar ni loss  dämparna och plockar ur fjädern och kapar lr  kapar ni när dämpare och fjäder sitter monterat ? bara drar ihop fjädern och sen kapar av ?
Senast redigerat av r3zz1 (2 mars 2009)

Gasar tills det Rasar !!!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
2 mars 2009
#25
r3zz1 skrev:
blacklin3 skrev:
r3zz1 skrev:

hahah jooo det va ju så jag menade. men jag förklarade väll inte tillräckligt bra tongue aja  så den ska bara hålla kvar fjäderbenet  på plats. går det inte  o göra samma sak på fram också ? har ingen svets :S

Jo men då måste du ju borra hål i fjäder skålen så du får egenom slang klämman!

jaa jag vet tongue  får ta  o göra det då .  tar ni loss  dämparna och plockar ur fjädern och kapar lr  kapar ni när dämpare och fjäder sitter monterat ? bara drar ihop fjädern och sen kapar av ?

Kapar som det är, inge spännare eller nått. Dock inte att rekommendera då man lätt kan råka ut för skivexplosion.

Jonas

mulle mek
679 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#26
Volvo_Mannen skrev:
r3zz1 skrev:
blacklin3 skrev:

Jo men då måste du ju borra hål i fjäder skålen så du får egenom slang klämman!

jaa jag vet tongue  får ta  o göra det då .  tar ni loss  dämparna och plockar ur fjädern och kapar lr  kapar ni när dämpare och fjäder sitter monterat ? bara drar ihop fjädern och sen kapar av ?

Kapar som det är, inge spännare eller nått. Dock inte att rekommendera då man lätt kan råka ut för skivexplosion.

okej så det är bättre att plocka ner hela dämparen asså och sen kapa sen montera tillbaka ?

dem 2 varven man kapat av sen ska man kapa den biten i delar så man får ur den från dämparen sen  lr ?

Gasar tills det Rasar !!!

570 Inlägg
2 mars 2009
#27
Min fjäder hoppade ur efter jag kapade, lät som ett hjullager men de var själv fjäderna som låg och skrapade mot fälgen.

Hjul lager och andra delar slits mer när den är sänkt, tur att de inte är en framhjulsdriven för då sliter hjullagerna mer fram,

de borde inte vara några problem att sänka. dit med en slang klämma på bakre fjädrarna så de sitter fast och svetsa de främre så går de igenom besiktningen. de ska bara sitta i hållarna för att de ska gå igenom. fungarar bra för mig nu efter svetsningen. 

Mvh


mulle mek
679 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#28
Stizzsee skrev:
Min fjäder hoppade ur efter jag kapade, lät som ett hjullager men de var själv fjäderna som låg och skrapade mot fälgen.

Hjul lager och andra delar slits mer när den är sänkt, tur att de inte är en framhjulsdriven för då sliter hjullagerna mer fram,

de borde inte vara några problem att sänka. dit med en slang klämma på bakre fjädrarna så de sitter fast och svetsa de främre så går de igenom besiktningen. de ska bara sitta i hållarna för att de ska gå igenom. fungarar bra för mig nu efter svetsningen. 

Mvh

okej hehe men är det stor skillnad  på slitage  längden lr minimal tids skillnad innan lager o allt börja ge upp med sänkning ?  får se om jag sänker bilen lr inte tongue verkar som om det är mkt jobb att göra.  tack iaf alla  wink

Gasar tills det Rasar !!!

Ugglan-racing
362 Inlägg
3 mars 2009
#29
r3zz1 skrev:
Stizzsee skrev:
Min fjäder hoppade ur efter jag kapade, lät som ett hjullager men de var själv fjäderna som låg och skrapade mot fälgen.

Hjul lager och andra delar slits mer när den är sänkt, tur att de inte är en framhjulsdriven för då sliter hjullagerna mer fram,

de borde inte vara några problem att sänka. dit med en slang klämma på bakre fjädrarna så de sitter fast och svetsa de främre så går de igenom besiktningen. de ska bara sitta i hållarna för att de ska gå igenom. fungarar bra för mig nu efter svetsningen. 

Mvh

okej hehe men är det stor skillnad  på slitage  längden lr minimal tids skillnad innan lager o allt börja ge upp med sänkning ?  får se om jag sänker bilen lr inte tongue verkar som om det är mkt jobb att göra.  tack iaf alla  wink

Man märker fan knappt nått slitage på lager å skit på bilen om du inte ska tävla med den! det är bara kapa på plats men precis innan fjädern är igenom kapad å slå sönder den med slägga istället då är de inte risk att du klämmer dig! det tar ungefär en 20 min att kapa runt om inga problem!!

How does dust taste sucker??

593 Inlägg
3 mars 2009
#30
nejdå, de är absolut ingen märkbar skillnad på slitage på hjullager osv, dock kan fjäderbenslagringarna slitas lite hårdare men de är ingen fara..

hjullager för övrigt på volvo är så bra kvalitet så en sänkning är inga problem,
på min förra 740 gick både hjullagren fram samma vecka, aldrig bytta (gått 31 000mil), vadå kvalitet?

Hoppas de löste sig me bilder osv nu?, för ja hade inga som ja kunde visa hur de ser ut..

mvh

Volvoskadad
6 017 Inlägg
3 mars 2009
#31
Såhär gjorde jag bak.
Biltemas minsta avgasklämma, i minsta laget dock.

http://i194.photobucket.com/albums/z165/volvo__mannen/DSC00229.jpg

Jonas

1 062 Inlägg
3 mars 2009
#32
Volvo_Mannen skrev:
Såhär gjorde jag bak.
Biltemas minsta avgasklämma, i minsta laget dock.

http://i194.photobucket.com/albums/z165 … C00229.jpg

har oxå gjort så på nåra av mina bilar och dom har inte sagt nåt

2 751 Inlägg
3 mars 2009
#33
Varför beställer ni inte fjädrar.?? Finns ju skitbilliga på FK automotive...

Who Djaa bless no man curse

Volvoskadad
6 017 Inlägg
3 mars 2009
#34
DasAuto skrev:
Varför beställer ni inte fjädrar.?? Finns ju skitbilliga på FK automotive...

Kapskivor är billigare, sen sänker dom ju aldrig tillräckligt.

Jonas

mulle mek
679 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
#35
Volvo_Mannen skrev:
Såhär gjorde jag bak.
Biltemas minsta avgasklämma, i minsta laget dock.

http://i194.photobucket.com/albums/z165 … C00229.jpg

okej tackar hehhe ;D  nu förstår jag big_smile

Gasar tills det Rasar !!!

1 210 Inlägg
3 mars 2009
#36
alla har väll kapat nån gång i sin bil tid... när jag var 18 och ägde 240 så kapade jag... gungade runt som en raggare  ett tag.. hade väll iofs inte så stora krav då... smile
Men skulle aldrig kapa i dagens läge.. dels för att fjädersatser är så billiga nu för tiden dels för att jag tjänar pengar nu och anser att jag har råd, sen så tycker jag väll att om jag kör bil med effekt så använder jag den ju mera aggresivt och anser då att riktig väghållnings kit är värt pengarna...

Så jag skulle köpa... men de är jag smile

1337
1 343 Inlägg
3 mars 2009
#37
r3zz1 skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Såhär gjorde jag bak.
Biltemas minsta avgasklämma, i minsta laget dock.

http://i194.photobucket.com/albums/z165 … C00229.jpg

okej tackar hehhe ;D  nu förstår jag big_smile

Finns företag som inte gör annat än fjädrar...
Rekommendationer är att köpa nya istället för att göra något trafikfarligt...

I'm not a fighter, I'm a lover!

mulle mek
679 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
#38
Xtravagant skrev:
r3zz1 skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Såhär gjorde jag bak.
Biltemas minsta avgasklämma, i minsta laget dock.

http://i194.photobucket.com/albums/z165 … C00229.jpg

okej tackar hehhe ;D  nu förstår jag big_smile

Finns företag som inte gör annat än fjädrar...
Rekommendationer är att köpa nya istället för att göra något trafikfarligt...

okej , vrf är det trafik farligt? bara för väghållningen blir sämre lr ?

Gasar tills det Rasar !!!

3 650 Inlägg
4 mars 2009
#39
kapa fjädrar is the grej!


933 Inlägg
4 mars 2009
#40
Kesler skrev:
kapa fjädrar is the grej!

Haha ja det är inte nån jävla lyxbil det handlar om tongue

Moralkärringar....



Sök